Beste UWV team, Bij mij is de volgende situatie aan de hand: Mijn jaarcontract is niet verlengd per 1 november 2011. Dit is dus ingegaan per 1 november 2010. Tijdens het jaarcontract heb ik mij ziekgemeld vanwege mijn zwangerschap. Dit komt onder andere doordat ik een tweeling verwacht. Fysiek en mentaal komt er dan meer op je af, waaronder vroegtijdige bekkeninstabiliteit en misselijkheid. Mijn werkgever heeft mij rond mei 2011 100 procent ziek gemeld. In de tussentijd heb ik het wel een aantal dagen/ochtenden geprobeerd te werken zonder dat ik weer betergemeld werd. Voor mij maakte dat op dat moment niet uit. Met ingang van 1 november ontvang ik mijn uitkering via het UWV. Onlangs heb ik, met enige vertraging, uiteindelijk mijn 1e uitkering ontvangen. Voor mij is onduidelijk hoe de hoogte van het bedrag is opgebouwd. Als ik het goed begrijp, moet ik 100 procent ipv 70 procent ontvangen. Ik ben immers nog steeds ziek gemeld. Maar als ik na het bedrag kijk dat ik heb ontvangen, is dit ongeveer 70 procent van wat ik bij mijn laatste werkgever heb gekregen. Sterker nog, het brutobedrag waarvan het UWV uit is gegaan, is wat ik netto ontving. BIj mijn laatste werkgever dan. Nu begrijp ik dat er over heel 2010 gekeken wordt van wat ik verdiend heb. Bij mijn vorige werkgever (dus voor november 2010), werkte ik 1 dag minder in de week. Dus dan is het logisch dat mijn loon dan lager is. Maar ik begrijp niet waarom het dan met 75 procent lager is. Gemiddeld zou nog steeds hoger moeten zijn. Is hier een logische verklaring voor? Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten? En daarnaast wil ik graag het volgende weten. Mijn uitgerekende datum is 10 januari. Dit is een geplande datum aangezien ik een keizersnee verwacht. Wanneer gaat mijn WAZO uitkering in? Merk ik hier wat van aangezien ik reeds 100 procent zou moeten krijgen? Alvast bedankt voor uw reactie.
Beste Parenthood80, De hoogte van de ziektewet-uitkering (ZW) en het zwangerschapsverlof (WAZO) worden op verschillende manieren berekend. Ziektewet Het dagloon van de ZW is het gemiddelde SV-loon van de laatste 12 maanden voordat je ziek werd. Het SV-loon is het loon waarover je sociale verzekeringspremies betaalt. Dit kan afwijken van het brutoloon op je salarisspecificaties. In jouw geval is dat waarschijnlijk het loon van mei 2010 tot en met april 2011. Je hebt in deze periode verschillende werkgevers gehad. Omdat het dagloon een gemiddelde is, kan de uitkering dus lager zijn dan je laatstverdiende salaris. Hoogte WAZO De WAZO wordt normaal gesproken berekend over het gemiddelde SV-loon van de laatste maand of de laatste 4 weken voorafgaand aan het verlof. Wanneer je in deze periode minder verdiende vanwege ziekte, wordt de laatste periode voordat je ziek werd berekend. In jouw geval zal dat dus de laatste loonperiode voor het verlof zijn of de laatste loonperiode voor mei 2011. In beide gevallen gaat dit over het laatste dienstverband. De WAZO-uitkering is daarom in jouw geval waarschijnlijk hoger dan de ZW-uitkering. Duur WAZO Als je ziek bent voordat je met verlof gaat, begint het verlof 6 weken voor je uitgerekende datum. Je hebt dan 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. De WAZO moet je zelf aanvragen via UWV Telefoon (0900 9294). Je kunt het verlof 2 tot 4 weken van tevoren aanvragen. Als je dat nog niet hebt gedaan, raad ik je aan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met UWV. Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare