Ik lees om me heen(ja ik weet dat ik dat niet moet doen) dat al heel veel baby's bij 6 maand al kunnen zitten. Ze zitten er al mee op de fiets etc.. En mijn zoontje kan het nog steeds niet. Nou ja, het lukt eventjes! Maar hij duwt zich af met zijn beentjes(want hij wil alleeeeeeeen maar staan haha) Maar als hij het niet doorheeft, kan hij zo een halve minuut zitten. Maar nog niet uit zichzelf zeg maar. Hij houd zijn handjes nog op de grond om zichzelf tegen te houden.. Steeds denk ik van.. is alles wel goed? Pff..
Meid, Devin rolt nog niet en kan nu net een paar dagen als je m op zijn billen neerzet ook wiebelig zitten hoor dus..
En die mag echt nog niet mee op de fiets ja in de fietskar, zusje lief mag voorop zitten want die staat immers ook al.
Hoorde laatst dat de meeste pas met 9 maanden op de fiets kunnen. Helemaal niet erg dat die van jou wat later is. Het is allemaal maar gemiddeld... Mocht je het niet vertrouwen gewoon ff lang fysio. Zit in basispakket dus kost je niks. Maar nogmaals, volgens mij is er niks ergs aan dat hij nog niet kan zitten.
Wat zou je er aan willen doen? Je kan niks dwingen en als je dwingt ben ik van mening duurt het alleen maar langer. Probeer niet et vergelijken het gras is altijd groener bij de buren. Doe het op jou manier en de snelheid van jou kindje.
Lijkt mij niets om je zorgen over te maken hoor, mijn beebje was bijna 9 maanden toen ze begon te zitten, ook niet echt super snel dus maar liep drie maanden later wel als een kievit. Vriendin van mij haar dochter zat al vrij snel maar liep dan weer pas op 16 maanden. Een ieder heeft zijn eigen tempo.
Mijn dochter was 9 maanden toen ik haar even meenam op de fiets (lees 5 minuten fietsen naar het KDV). Ze is precies op haar verjaardag gaan zitten en sindsdien kan ze zelfstandig zitten. Daarvoor ook nooit geprobeerd. Als ik haar neerzetten viel ze toch heel snel weer om. Ze gaan het doen als ze eraan toe zijn.
9 maanden is eigenlijk de minimale leeftijd voor op de fiets -uitzonderingen daargelaten- en verder sluit ik me aan bij Guusje! Als je echt twijfelt, gewoon even langs een kinderfysio - zodat die eventjes naar je kindje wil kijken. Wij zijn met onze oudste bij de fysio geweest voor totaal wat anders (korte revalidatie na een beenbreukje - ze bleef haar voetje scheef weg zetten) . Maar dat was eigenlijk alleen maar erg leuk voor haar en leerzaam voor ons. Dus ik heb zelf wel erg goede ervaringen met een kinderfysio.
Mijn beide kinderen stonden eerder dan dat ze zelfstandig konden zitten. Oudste stond met 8,5 maand, zat een week of 3 later pas echt goed zelfstandig. Jongste staat sinds een paar dagen en kan zelfstandig misschien 3 seconden blijven zitten... Komt vanzelf wel hoor, zou me er niet teveel zorgen over maken...
Ten eerste is degene die zijn baby van 6 maanden op de fiets zet (in een stoeltje) echt verkeerd bezig! Dat is hartstikke slecht voor zo'n jonge baby, en dat lijfje kan dat nog niet aan. Daar moet je echt niet jaloers om zijn, ik denk alleen maar: arm kindje. Je zoontje gaat zitten als hij daar klaar voor is. Ik zou hem niet neerzetten, maar op zijn buik leggen, en daarvanuit oefenen met zelf gaan zitten. En hou rekening mee dat hij te vroeg geboren is. Krijgt hij nog fysio ivm vroeggeboorte?
Hier pas richting de 9 maanden dat ik hem los durf te laten en weg durf te lopen. Het gaat dan ook heel goed, zelfs als ik hem een 'duwtje' geef. Dus sinds kort ook op de fiets! Tja, elk kindje doet het op zijn eigen snelheid. En daarbij: wat de ene ouder zitten vind, is voor de ander nog lang niet genoeg.
Hier ging ze pas rond haar verjaardag op de fiets. Eerder had ik nog geen fietsstoeltje. Zelfstandig zitten was hier met 7 maanden en volgens mij is dat aardig vlot. Overigens wilde ze hier ook niet eerder zitten dan dat ze het zelf kon.