Wat is wijsheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Een boze preek misschien niet, maar wel vragen hoe hij ermee is begonnen en waarom?

2. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Man, ik was zoooo ontzettend anti, trok de peuken uit de handen van mijn rokende ooms en tantes. Mijn ouders roken niet.
    En toch begon ik op mijn 14e, omdat ik een heel stoer vriendje had van 18. Zo gaat dat; je wordt aangestoken en raakt verslaafd.
    Ik ben er trots op dat ik gestopt ben en nooit meer heb getaald naar een sigaret!

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn mening.

Ik zal iedereen over mij heen krijgen maar ik ben het eens met je schoonmoeder.

Maar ik hoop dat je hem nog kunt bereiken om niet te gaan roken.

Neem aan dat hij zakgeld heeft, als hij het dan toch wil doen zou ik het liever in mijn gezichtsveld hebben. En zelfs een pakje halen.

Je weet nooit hoe verder een kind te beïnvloeden is nu is het shag en straks is het andere rot zooi dan maar zo veel mogelijk eerlijkheid in huis.

Hoop ook niet mijn kinderen gaan roken van mij zien ze het slechte voorbeeld.

Zoon tot nu toe kijkt mij vaak met een vies gezicht aan van mam bah. gelukkig maar dat deed ik ook trouwens was anti rook tot ik 19 jaar was en in een vlaag van verstandsverbijstering een pakje peuken kocht. Van dat ene pakje kan ik vast wel van af komen. DOM.

Ik hoop voor jou dat hij niet verder gaat roken en verbieden is zo ontzettend lastig. Gelukkig is de wet aan gepast tot 18 geen peuken kopen al hoe wel ik weet dat er nog genoeg zaakjes zijn waar ze ze kunnen krijgen.

Lastig veel praten is denk het belangrijkste hij is nu op kamp. zijn daar ook jongens die roken zo ja dan is de kans groot dat hij deze week ook daar rookt.
    Je hebt het dan toch liever zelf in de hand en in het zicht.
    Niet om het te stimuleren zeker niet. Maar het belangrijkste is dat hij eerlijk kan blijven in plaats van stiekem te gaan roken en met 17 kunnen ze zo eigenwijs zijn als de pest.

Aanmoedigen nee in het oog houden ja.

4. Cabb

Cabb Niet meer actief

Niemand die erop komt om het ontzettend op zijn donder te geven dat hij sigaretten en shag van jullie GESTOLEN heeft? Net zo erg als geld uit een portemonnee halen vind ik...

Zou ik doen iig en het hem verder zelf uit laten zoeken wat hij er verder mee doet want verbieden werkt toch niet.

5. mumija

mumija Niet meer actief

Ja dat zou ik wel doen. Maar een boze preek in de vorm van verbieden zou ik niet doen.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Stimuleren zou ik het niet. In dit geval kun je er nog wel een punt van maken omdat hij het van jullie gepikt heeft. Maar wanneer hij het zelf koopt kun je niet zo veel als hij 18 is. Leg hem je gevoel uit, verder moet hij de keuze zelf maken.

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een pakje dodelijke rookwaar kopen voor je kind IS aanmoedigen.

8. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik ben niet niemand dacht ik...

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel.

Geen geld is niet kopen maar geen geld kan ook ander gedrag uit lokken stelen bijvoorbeeld pikken. Daar doel ik meer op kinderen die andere dingen aanbieden dan alleen die peuk. Drugs bijvoorbeeld.
    Sommige dingen kun je beter in het oog houden ook al is het tegen je gevoel in en vooral verstand.

In wezen is dat al gebeurt het pakken van vader zonder toestemming! Hij heeft het al gedaan. Welke kant willen we op. Geen van twee dat is denk het alle belangrijkst.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

jawel, maar eigenlijk was ik zo "geschokt" en verbaasd dat dat gisteren even de minste zorg was ;) En ik heb hem wel gevraagd of hij toen af en toe een sigaret uit mijn pakje haalde en hij bezweerde me van niet. Dus voor zover ik weet heeft hij 1 pakje shag gepakt.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

En laten we eerlijk zijn: jongeren tot 18 kunnen geen shag kopen, dus wat gaan ze dan doen om wat uit te proberen? En wees eerlijk, dat doen ze bijna allemaal, uitproberen.

Juist ja, het stelen! Is niet goed, maar dat komt wel omdat ze het niet mogen kopen.

12. mamalap

mamalap Niet meer actief

Ben het wel gedeeltelijk eens met pnirmal.
    Eerst een goed gesprek over het waarom en proberen te stimuleren te stoppen vooral als hij nog niet zolang rookt. Maar als het echt te moeilijk is of hij wil blijven roken kun je er wel beter toezicht op hebben dan dat hij het gevoel heeft het stiekem te moeten doen. Vooral tegenwoordig.

13. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Kopen voor hem zou ik absoluut niet doen. Je maakt het hem dan erg makkelijk en misschien gaat hij dan dubbel zoveel roken ondat hij zelf ook koopt.

14. Ellie86

Ellie86 Fanatiek lid

27 jan 2014
    1.226
    0
    36
    Een preek heeft denk ik weinig zin.. Zeker niet bij een 18 jarige. Ik ben begonnen met roken toen ik nog maar 12 was. Mijn ouders kwamen er al snel achter en waren laaiend.. Maar je doet er als ouder denk ik niets tegen. Hoe harder je nee roept, hoe meer ze het gaan doen. Ik heb vanaf het moment dat mijn ouder er achter kwamen geen zakgeld meer van ze gekregen. Als je zo nodig wilt roken dan ga je er maar voor werken. Persoonlijk zou ik het ook zo raar vinden als je sigaretten gaat kopen voor je eigen kind. Lekker makkelijk voor hem.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou hem geen sigaretten kopen, zulke dingen moet je zelf kopen. Ik koop ze zelfs niet eens voor mijn vriend, stel ik koop ze voor hem en hij krijgt longkanker, nee dat hoor je zelf te betalen. Ik rook ook weer hoor, ook vooral elektrisch, de justfog maxi :) maar niemand koopt voor mij sigaretten en ik koop ze ook voor niemand anders.

16. Ellie86

Ellie86 Fanatiek lid

27 jan 2014
    1.226
    0
    36
    Ze mogen het inderdaad niet kopen.. Maar dat wilt niet zeggen dat ze het nergens kunnen halen. Er zullen zat plekken zijn waar een 16 jarige het ook gewoon mee krijgt.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier ben ik het wel mee eens, eigenlijk. Het druist tegen mijn gevoel in om het toe te laten, maar ik weet ook wel dat als ik het ga verbieden dat dat ook niet werkt. En dan kan ik nog beter zeggen dat ik shag voor hem haal (van zijn geld) als dat hij het gaat stelen en het allemaal stiekem zou moeten.

18. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Eerlijk, sommige zijn echt zo naïef om te denken dat je onder de 18 geen shag kan kopen. Toen de regel nog 16 was en toen ik 14 was kon ik er ook aan komen en daarna mijn broertje ook en daarna mijn nichtje ook. Overal is wel ergens een winkeltje die de gok waagt en zo niet dan hebben ze wel oudere vrienden.

Maar goed ik denk dat je het zo wel goed hebt aan gepakt. Het is ook maar net hoe je er zelf in staat. Grootste deel van de tijd kocht ik het zelf maar mijn ouders hebben ook vaak genoeg een pakje voor mij gekocht. En tja hij is bijna 18... wat had je verwacht ;) Als ik naar mijn omgeving kijk is hij zelfs een beetje laat :p Wij waren 13/14 toen we met alles uitproberen begonnen. Ik zou hem persoonlijk nog wel even aanspreken op het stelen en nog een keertje duidelijk maken hoe ongezond het is. Als je het gaat verbieden doen ze het toch wel, vaak is het dan juist leuker.

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar mijn vriendin van 28 moet zich in ons stadje echt OVERAL legitimeren als ze alcohol of sigaretten haalt :p

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Stelen mag nooit, dat ze het niet mogen kopen voor hun 18e is een heel goede boodschap.

Deel Deze Pagina