Wat je niet hardop wilt zeggen

Discussie in 'De lounge' gestart door steenbokje, 27 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar voor genoeg leerlingen geldt dit ook niet. Ik denk dat veel VWO leerlingen het juist op het VWO goed doen, omdat ze dan eindelijk aansluiting hebben en er onderwijs op niveau wordt gegeven.
    Dat is de belangrijkste reden waarom ik hoop dat mijn dochter ook VWO gaat doen. Zij pas zich sinds groep 1 al aan, presteert onder en het belangrijkste, ze zit niet lekker in haar vel.

femkes vindt dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.467
    113
    Ja dat heeft mijn oudste ook. Toch wil ik niet perse dat hij vwo gaat doen (als hij dat niet wil) en ik denk ook niet dat het vwo daarin zaligmakend is. Wat iemand hiervoor ook al aangaf is intrinsieke motivatie zoveel belangrijker.
    Als hij vwo advies krijgt en vwo wil doen zou ik hem nooit tegenhouden. Echter ziet hij dat niet zitten en wil hij liever naar havo of havo/vwo dan vind ik dat ook prima.
    Ik vind het het allerbelangrijkste dat mijn kind goed in zijn/haar vel zit en inmiddels ben ik erachter dat dat verder gaat dan alleen onderwijs op het juiste niveau aangeboden krijgen. Leven is meer dan dat.

Madelie en lies276 vinden dit leuk.
  3. lies276

lies276 Niet meer actief

Daarom zal het voor jouw dochter misschien een goede keuze zijn om naar het VWO te gaan.
    Voor mijn eerste twee zoons was dat ook een logische keuze. Ze zaten allebei in de plusgroep op de basisschool, leren makkelijk en zijn heel theoretisch ingesteld. Daarbij hebben ze twee linkerhanden als het om praktische dingen gaat.

Mijn derde zoon heeft altijd behoorlijk zijn best moeten doen op de basisschool voor vakken waar hij een broertje dood aan had.
    Crea, koken en gym vond hij altijd geweldig!
    Hij heeft ADHD en zijn concentratie is altijd een probleem geweest.
    Ondanks zijn HAVO advies vanuit de Cito (hij heeft de brains wel als hij zich kan concentreren), hebben we dus toch voor een gemengd theoretische leerweg gekozen.
    Hij heeft weinig huiswerk, het leerwerk gaat hem makkelijk af en 's middags heeft hij praktijkvakken. Daar ligt zijn hart!
    Voelde hij zich op de basisschool altijd "de slechtste van de klas", nu blinkt hij uit.
    Dat is voor zijn zelfvertrouwen zo'n enorme boost!
    Wie weet, als hij ouder is, wil hij alsnog naar het HBO.
    Toch denk ik nu al dat dat niet bij hem past en dat hij ook in de toekomst vnl praktisch bezig wil zijn.
    Ik vind dat meer dan prima. Zolang hij maar gelukkig is.

Als we hem nu gepusht zouden hebben om naar de HAVO te gaan, zou de kans heel groot zijn dat hij het bijltje er nu al bij neergegooid had. Een puber dwingen om zijn best te doen/ huiswerk te maken, dat werkt alleen maar averechts.

IkbenTess, famofthree, femkes en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. qwerty123

qwerty123 Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Ben blij dat dit allemaal nog ver van mijn bed show is. Benieuwd hoe het er tegen die tijd aan toe gaat.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik vind het ook het allerbelangrijkste dat ze goed in haar vel zit, maar dat zit ze nu eigenlijk al haar hele schoolloopbaan niet.

Persoonlijk vond ik het VWO echt een verademing.

6. lies276

lies276 Niet meer actief

Onze oudste zoon heeft op zijn 10e de diagnose PDD NOS gekregen.
    Toen we hem gingen aanmelden op het VWO moest er eerst een gesprek plaatsvinden met iemand uit het zorgteam van die school.
    Hij werd nl niet zonder meer toegelaten.
    Hij had geen rugzak ( niet nodig) en bracht dus geen zak met geld mee. Ze waren bang dat het de school veel inspanning (lees geld) zou kosten.
    Ik was best opstandig/ boos rondom dat gesprek.
    Ik ga mijn kind toch niet aanmelden op een school als ik van tevoren denk dat hij dat niet aan zal kunnen?! Als de basisschoolleerkracht en wij als ouders denken dat hij het aankan, waarom dan zo'n toelatingsgesprek?!
    Tijdens het gesprek vertelde de mevrouw van het VWO dat ze heel regelmatig gesprekken voerde met ouders die hun kind dolgraag op het VWO willen hebben, terwijl het kind dat echt niet aankan.
    Ik kon me daar niks bij voorstellen. Nu inmiddels wel.
    Ik heb ze door de jaren leren kennen ( cito trainingen/ bijles om maar een hogere uitslag te krijgen. Teleurstelling en opschepperij bij het schoolhek om de Cito uitslag).

Deze mevrouw werd de mentor van mijn zoon in klas 1. Bij het eerste 10 minuten gesprek bood ze haar excuses aan dat ze de situatie van mijn zoon verkeerd had ingeschat. Hij functioneerde prima daar en heeft nooit extra hulp nodig gehad.

qwerty123 en Oceanna vinden dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar wanneer is iets opschepperij? Ik durf eigenlijk amper de (super nette) rapporten te laten zien, omdat ik bang ben dat zo wordt opgevat. Slaan we dan niet te ver door met zn allen?

Roanna, Syane, femkes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. lies276

lies276 Niet meer actief

#1568 lies276, 8 feb 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2019
    Ik vind het opschepperij om bij het schoolhek te toeteren wat het aantal punten op de Cito eindtoets van je kind is.
    Mijn tweede zoon had het maximale aantal punten.
    Lekker belangrijk. Wat zegt dat nou?! en wat heeft het voor meerwaarde om dat bij het schoolhek aan andere ouders te vertellen???

De kinderen van mijn zus hadden op de basisschool altijd 10-en en 11-en op hun rapport.
    Mijn zus vertelde dat altijd aan iedereen die dit wel of niet wilde horen.
    Ze zouden naar het gymnasium.
    De oudste doet dit jaar HAVO 5 voor de tweede keer en de tweede zit in 4 HAVO.
    Prima natuurlijk, maar niet wat ze had verwacht en daar is ze best teleurgesteld over.
    Haar derde leert heel moeizaam. Mijn zwager zegt altijd sarcastisch ( waar hij bij is) "ach, er moeten tenslotte ook vuilnismannen zijn". Heel sneu.
    Het zegt allemaal zo weinig.
    Daarbij zijn het 2 losgeslagen pubers die alles doen wat God verboden heeft.

Je mag trots zijn op je kind om wie hij of zij is en op hoe het zijn/ haar best doet.
    Niet om de prestaties.
    Mijn oudste zoons is altijd alles aan komen waaien. De derde moet enorm zijn best doen. Daarom ben ik op hem altijd extra trots!

Oceanna, Madelie, Anouk2005 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik hoop dat dat voor je dochter ook zo zal zijn. Het is tenslotte het allerbelangrijkst dat ze lekker in hun vel zitten.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Dat weet je nooit. Maar een kind uit groep 8 weet ook niet zeker of die havo of vwo wil doen. Vmbo is 4 jaar, twijfelt een kind dan kan het er de havo achteraan plakken en geeft dat meer bedenk tijd.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Dat je dat aan opa en oma of andere familie laat zien moet je zelf weten. Maar cijfers en cito uitslagen aan school roeptoeteren is opscheppen ja. Wat heeft een andere ouder aan die info.

lies276 vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

En ik heb een kind met een hoge intelligentie wat het liefst in beweging is en met zn handen bezig wil zijn, moet ik die dwingen het VWO te doen?? Echt vreemd vind ik dat als je daar als ouder voor kiest.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar ff serieus; hoeveel mensen doen dat nu? Ik herken dit (gelukkig) niet hier op school.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.467
    113
    Zo zie je hoe persoonlijk dat is. Ik vond het verschrikkelijk, maar ik probeer vooral te kijken naar wat bij mijn kind past, want zij moeten het doen, ik niet.

lies276 vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Nou gelukkig voor jou. Ik zie dat dus helaas regelmatig gebeuren. Na de vakantie straks hier weer rapporten, kijk daar echt niet naar uit.

16. lies276

lies276 Niet meer actief

Is hier heel normaal hoor!

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.290
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Klopt, mijn dochter zit nu in de VWO brugklas, had ook een helder VWO advies, ik heb nog aangestuurd om eerst de Havo/vwo brugklas te doen zodat ze nog een jaartje kon landen maar ze keek me aan alsof ze water zag branden ;)
    Het gaat ook heel goed, ze heeft het naar haar zin en haalt mooie resultaten.
    Het is hard werken maar het geeft haar wel voldoening.
    Tot een half jaar geleden wilde ze nog dierenarts worden en nu kwam ze in ene dat ze mogelijk docent wil worden, basisschool, VO, UV ? Dat weet ze nog niet maar op de één of andere manier zie ik het wel voor me hihi
    Wat naar dat je dochter niet lekker in haar vel zit, hier heeft dochter een fijne basisschoolperiode gehad, wel veel extra uitdaging gekregen dmv wiskunde en allerlei projecten.Zij kan op een mooie tijd terugkijken en ik hoop voor je dochter dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft om zich wat meer happy te voelen.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Fijn dat het zo ook kan. Hier krijgt ze wel veel extra werk, maar voornamelijk individueel; er is ook geen plusklas meer.
    Wel is er zeer recent een HB arrangement toegekend aan dochter. Hopelijk gaat dat nog wat verschil maken.
    Maar volgens mij is het toch vooral de aansluiting die ze mist, terwijl ze er zo graag ook bij willen horen en daardoor veel frustratie.

femkes en Oceanna vinden dit leuk.
  19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.290
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Helemaal mee eens, hier deed mijn oudste eerst ook de Havo maar werd er doodongelukkig van, zit nu in Mavo 3 en doet het best goed, dat kind gaat later echt niet op een kantoor zitten, hij zal net zoals zijn vader de techniek ingaan en een prima keuze want ze schreeuwen om echte vaklui, ik hoop dat die iets zal vinden wat bij hem past en daar gelukkig van wordt.
    Mijn middelste doet ook VWO en voor haar inderdaad een hele logische keuze, totaal ander kind, zij wordt gelukkig op het VWO en mijn zoon op de Mavo, dikke prima vind ik

suus1983 en lies276 vinden dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.290
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Heb je enig idee waarom ze de aansluiting mist?
    Onze dochter is niet HB, ze is gewoon slim en houdt van een uitdaging.
    Jammer ook dat ze geen plusklas meer hebben, hier wel heel actief op de basisschool en ze doen hele leuke dingen.

Deel Deze Pagina