zoontje geeft voorkeur aan brood ipv warm eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door muisje14, 21 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Ons zoontje van bijna 4 jaar (26-12), wil het liefst brood eten ipv zijn warme maaltijd.

In strijd hebben we niet altijd zin in vooral nu ik hoogzwanger ben. Dat voelt hij ook wel aan denk ik. Maar in hoeverre moeten we hier in meegaan? Hij is al niet de dikste. Weegt net 15 kilo bij ongeveer 100 cm. Dus ook hiet zo groot. Het gaat er ook niet om dat hij het eten niet lust of zo. Gisteren weer eens een keertje mc donalds, 2 frietjes gegeten.....mama ik wil een boterham. Dus........

Iemand tips?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tja, dat hangt er vanaf hoe je er in staat. Wij zijn van de stempel: we zijn hier geen hotel en als kind mag je bepalen hoeveel je eet en wij bepalen wat er gegeten wordt.

Mijn dochter is trouwens ook 100 cm en weeg 13,5 kilo... (okay, zij is wel pas 2,5 jaar maar toch)

Dit doen wij:
    - we eten 's avonds warm en eten een paar keer 2-3-4 x in de week iets waarvan we weten dat de kinderen dit meestal lekker mee eten (in ons geval: nasi, beefburgers met gebakken aardappeltjes / ovenfriet en boontjes, spinaziepannekoek, pasta met saus)
    - eten we iets nieuws en lust het kind het echt niet (na minimaal het goed geprobeerd te hebben) dan maken we wel een boterham
    - na het eten is er altijd een toetje (yoki voor de oudste (4) en kwark voor de jongste (2,5)
    - na de volledige maaltijd mag er altijd nog fruit gegeten worden (dus ook als je niets anders gegeten hebt)
    - we maken geen ruzie aan tafel, we dringen niet aan, geen verleidingsspelletjes etc etc. Wil je dat ik help, dan kun je dat vragen maar verder niets. Geen strijd.
    - doe je vervelend aan tafel dan ga je maar even op de gang zitten. WIJ zijn gezellig aan het eten. Je hoeft niet te eten maar we doen wel gezellig aan tafel.

Kinderen zijn nog nooit wakker geworden van de 'honger'. Ze krijgen overdag meer dan genoeg binnen dus een keertje zonder avondeten.. niets aan de hand. Ik heb ook wel eens geen trek.

In het geval van je zoon zou ik kiezen voor veel voedingswaarde overdag (volle melk, roomboter, dik bruin brood, vleeswaren, veel fruit etc) en misschien een vitaminesupplement maar ik zou hem zelf niet aanleren dat er een afwijkend menu aanwezig is.

Enne... hoogzwanger zijn is helaas wel vaak een omstandigheid om even af te wijken van het normale maar dat is de pasgeboren babytijd ook... en dan heb je het al snel bij elkaar over een paar maanden...:cool: Snappu? Ik zou de afwijking bewaren voor die dagen dat het ECHT niet gaat! (en bedenk je dat je straks een (huilende) baby op je arm hebt etc etc)

3. tuc

tuc Niet meer actief

ik denk niet echt in meegaan. Strijd voeren hoeft ook niet. Hier is het juist andersom, maar ik geef mijn kleuter ook geen spaghetti tussen de middag;)
    Er zijn vast een aantal dingen die hij misschien wel graag heeft, dan zou ik zorgen dat dat iig op het menu staat een aantal dagen. Maar zou geen boterham geven iig.

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje van bijna 4 (ook geboren op 26-12) is dus ook een brood eter en geen avondeter. Als wij hem zijn zin geven eet hij 6 boterhammen op een dag. Dat doen we dus niet, hij krijgt er 3.

Hij moet altijd eten wat wij eten s'avonds en als hij niet wil eten dan krijgt hij ook niets anders. Wel een toetje, yoghurt of kwark. Wij eten ook 3 keer per week iets wat hij meestal wel lust, pasta met saus, wraps of vissticks.

Wij waren laatst ook bij de mac en inderdaad vroeg hij ook na 2 frietjes om een boterham. Tja, wat doe je er aan. Ik heb ook veel liever brood dan warm avondeten.

Zou het aan het geboortejaar en datum liggen ;).

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze dochter eet ook het liefst brood lust ook niet graag patat en het enige warme eten wat ze echt graag eet is spinazie. Onze andere 2 eten alles en waren minder moeilijk. We zijn er even in mee gegaan maar toen wilde ze helemaal niks meer dus daar zijn we mee gestopt. Wij bepalen wat we eten en zij bepalen zelf hoe veel ze willen. Een toetje krijgt iedereen. Inmiddels is ze stukken beter gaan eten dus dit was, in ieder geval voor haar de beste aanpak. Maar patat.... Lust ze nog steeds niet graag.

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.263
    1.028
    113
    Zuid-Holland
    niet in mee gaan, als je toestaat dat hij continu een boterham mag kiezen dan gaat ie niets anders meer willen.
    gewoon blijven aanbieden, en geen strijd! dan eet hij niet.....hier ook een hele poos gehad dat dochterlief eigenlijk vrijwel niets van warm wilde eten. eerst een poos geen strijd gemaakt, prima dan eet je niet. altijd wel toetje aangeboden.
    maar goed, toen ging ze helemaal niets meer eten. toen hebben we een half jaar later gezegd dat ze altijd 1 hapje moet doen. de eerste paar keren is dan een strijd geweest. maar goed, nu zijn we zover dat ze altijd 4 hapjes doet (4 jr dus 4 hapjes) en daarbij zegt ze elke keer ik lust het niet maar ik eet het toch :)

Deel Deze Pagina