ervaringen 1.5 jaar kleuteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door einad, 20 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hier ouders met kindjes van 5.6 jaar die naar groep 3 zijn gegaan?

ik lees graag ervaringen ☺

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nog niet haha, maar onze middelste (half maart 2011) gaat ook naar groep 3. Hier is het voor kindjes tot en met 31 december heel normaal om door te gaan en zitten er dus ieder jaar kindjes in groep 3 die 5 jaar en zeg maar 6/7 maanden gekleuterd hebben.

3. wow.. dat is wel vlot ook zeg!
    en op sociaal emotioneel gebied ook toe aan groep drie?

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ja, ze was er eigenlijk een halfjaar terug al aan toe. Ze past ook echt niet meer in groep 1/2 en kijkt zo uit naar het rekenen en lezen verder ontwikkelen (zichzelf deels allemaal al aangeleerd, dus dat kan weleens een domper worden straks).

Hebben jullie er ergens nog twijfels bij? Want bij jullie is het dus niet gebruikelijk dat ze doorgaan begrijp ik?

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Hier op school is het gebruikelijk dat kindjes van november/december evt doorgaan. Zoontje is prima meegekomen dit jaar met groep drie en gaat volgend jaar door in groep 4. Hij wordt 7 als hij ruim twee maanden in groep 4 ziet. Hoewel sociaal emotioneel zwak was er geen reden om hem niet door te laten. Bij hem is het overduidelijk een flink stuk van zijn karakter. Dat zal niet snel veranderen dus een jaar extra kleuteren zou bij hem niet geholpen hebben. Hij is gewoon zoals hij is en dat was vanaf baby aan (3 maanden) al heel duidelijk.

6. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Dan is ze net 5, ik vind dat wel erg snel hoor.
    Ben benieuwd of dat de volgende jaren ook goed gaat.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    voor ons is het prima gegaan! hij had alles gehad binnen die kleuterjaren die hij moest hebben. langer dan dat had hij het echt niet nodig. zou echt niet gaan om nog een jaar te kleuteren. hij is van 18 nov.
    emotionele ontwikkeling mag tegenwoordig geen reden zijn omdat cognitieve ontwikkeling zeer dominant is (wetenschap zegt) voor het geluksgevoel en succes van de kinderen op school. maar de motorische ontwikkeling moet wel in de gaten gehouden worden.

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zelf nog geen ervaring, maar dochter van dec 2011 is nu al doorgestroomd naar groep 2 (bij ons doen de meeste herfstkinderen nog een keer 1), omdat ze haar in groep 1 weinig meer te bieden hebben en ze bang waren dat ze haar motivatie zou kwijtraken.

Volgend jaar groep 2 zie ik wel zitten, maar dat jaar erna groep 3 nog niet helemaal. Cognitief zal ze het vast wel kunnen, maar ze moet er dan wel sociaal emotioneel aan toe zijn om met 5,5 in groep 3 te zitten. Ook zou ze dan altijd (een van) de jongste van de klas zijn. We hebben afgesproken dat we daar volgend jaar goed naar kijken. Persoonlijk ben ik wel voor lang kleuteren; kinderen moet al zo snel presteren enzovoorts en ik zou voor 2,5 jaar gaan, tenzij je goede redenen hebt om daarvan af te wijken.

@belize, hier is bij de 'zitten-blijvers' van groep 2, vaak de reden sociaal emotioneel, het niet rijp genoeg zijn voor groep 3.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Hier alleen maar positieve ervaringen. Is een hele goede beslissing geweest.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Tja, een kind dat enorm gefrustreerd iedere dag naar school gaat omdat ze weer vooral gaat spelen en wel wat werkjes krijgt, maar niet echt gaat leren dat is het ook niet he? ;) Ze heeft zichzelf op M3 niveau leren lezen (dat was in januari, geen idee hoe dat nu is, het gaat steeds beter), rekent tot 100, speelt veel met oudere kindjes, doet ondanks dat ze stil is haar mond open als iets haar niet zint, kan zich goed concentreren, heeft een goede werkhouding etc. Ze is daarnaast dus (met haar 5 jaar en 5 maanden bij de start van het schooljaar) maar 3,5 maand jonger in vergelijking met de decemberkindjes uit haar eigen klas, dat valt echt erg mee. Vooral omdat ze sociaal-emotioneel het dus ook erg goed doet.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

bij schoolrijpheid kijken ze naar de executieve vaardigheden volgens mij. emotie regulatie, inhibitie(eigen gedrag onderdrukken), zelf inzicht zijn belangrijke stappen in de emotionele ontwikkeling. zitvlees kwestie. en natuurlijk ook hoe ver het kindje is met de leerstof.hier heb je een link met een lijst daarvan. Executieve functies - Gedragsproblemen in de klas

12. Dank je wel voor je antwoord, ik vond het zelf vooral een twijfel geval omdat hij eigenlijk ook een goed half jaar heeft gemist door ziekte.

Maar ik ben vanmorgen overtuigd door de leerkracht, en we gaan het zien!

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oh ja, dan begrijp ik wel dat je ergens twijfelt. Erg fijn om dan zo'n gesprekje te hebben met de leerkracht en overtuigd te worden. Het komt vast wel goed :)

14. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    O ja je hebt er zeker kinderen bij die vroeg rijp zijn maar de kinderen die ik ken, die vroeg naar groep 3 gingen zijn allemaal in groep 4 en 5 blijven zitten. Ik persoonlijk ben voor extra kleuteren mits kinderen natuurlijk vroeg rijp zijn.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Onze oudste dochter is met 5 jaar en 3 maanden naar groep 3 gegaan. Inmiddels zit ze eind groep 4 en tot nog toe is het cognitief gezien nog steeds de juiste beslissing geweest. Ze komt makkelijk mee in de groep waar ze nu zit. Sociaal gezien is het wat lastiger, maar ik heb het idee dat dat meer ligt aan de groep waar ze nu in zit dan aan het feit dat ze wat jonger is (er zitten nog wel meer kinderen in de klas die wat jonger zijn, maar het is in het algemeen genomen een erg pittige klas). Iets anders was eigenlijk ook geen optie geweest, zeker niet als ik zie hoe ze zich nu ontwikkelt.

Bij de jongste gaat het mogelijk ook spelen en bij haar zou ik dezelfde beslissing nemen. Cognitief gaat het wel lukken en bij haar zou het juist sociaal gezien ook gunstig zijn, omdat ze nu een super leuke groep heeft, alleen zitten die meisjes volgend jaar allemaal in groep 2 en zij dan in groep 1. Maar het is nog niet aan de orde, ze moet sowieso nog minstens een jaar kleuteren, dus we kijken tegen die tijd wel weer hoe en wat. ;)

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ disaro: Dat ligt misschien ook aan het beleid op school e.d.? Hier gaan dus alle kinderen tot en met 31 december door, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Er zitten elk jaar zeker zo'n 5 kindjes van eind november - eind december in de klassen. Eerlijk gezegd heb ik hier überhaupt nog geen kinderen gezien die zijn blijven zitten. Ja, extra kleuteren, maar niet in vervolgklassen. Maar dat maakt natuurlijk verder ook niet uit. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen. Hier is het schijnbaar geen probleem op school, gelukkig. Onze dochter kleutert dan inderdaad nog weer korter, maar ja je doet er gewoonweg weinig aan. Bijna 2,5 jaar kleuteren vind ik persoonlijk echt heel erg lang, maar ik heb misschien niet echt een 'gemiddeld/doorsnee' referentiekader met twee enorm leergierige kinderen waarvan de oudste een fiks bovengemiddeld iq heeft (maar wel in combinatie met dyslexie) en nu dus een dochter die korter kleutert. Gelukkig een flink meedenkende en helpende school hier die erg in het belang van de kinderen denkt, dat is erg fijn :)

17. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Onze oudste is van januari en is met 3,5 gestart in groep 0, een paar dagdelen, toen besloten door allerlei omstandigheden dat hij eind maart toen startte in groep 1, met als bedoeling (onze bedoeling althans) om hem daarna gewoon nog een jaar groep 1 te laten doen. maar school heeft hem toen zonder dat wij het wisten getest en hij had hoge scores, waardoor ze hem in groep 2 wilden hebben. Dus is hij na 3,5 maanden groep 1 naar groep 2 gegaan.
    Hij zit nu in groep 4, en pas nu kan ik echt zeggen dat dat versnellen goed voor hem was. Ik heb erg veel getwijfeld. Cognitief is er geen enkel probleem maar sociaal emotioneel heb ik altijd getwijfeld of hij er wel aan toe was. De juffen hebben overigens mee getwijfeld, maar omdat hij cognitief zo sterk was en is, vonden ze het uiteindelijk beter om hem niet te laten zitten in groep 2 en 3. En nu heeft hij die achterstand helemaal ingehaald, hij doet niet meer onder voor zijn klasgenootjes.
    Ondanks dat het nu helemaal goed is gekomen ben ik dolblij dat mijn andere kinderen van juni en februari zijn, en dat hele versnellen zeer waarschijnlijk niet aan de orde zal komen, want het heeft mij heel wat zorgen gekost. Maar ik vermoed dat dat ook zo was geweest als hij wel 2,5 jaar de kleuterschool had gedaan, omdat hij dan cognitief zo ver voor zou gaan lopen, en dat lijkt me voor een kind ook niet prettig.

18. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Hoeveel van die kinderen ken je dan?

Onze derde is na 1,5 jaar kleuteren doorgegaan. Zit nu in groep 4, scoort nog steeds bovengemiddeld en gaat met vlag en wimpel door naar 5 na de zomervakantie, met dus 7,5 jaar dan.
    Ze heeft prima aansluiting in de klas, allemaal geen punt en in haar klas zitten meer kinderen die eerder zijn doorgegaan.
    Op onze school is dat geen automatisme, er zijn ook kinderen die even oud zijn die wel 2,5 jaar gekleuterd hebben en nu dus in groep 3 zitten.
    Maar geen enkele van de vroege doorstromers is hier nog blijven zitten dus... ;)

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Het vriendinnetje/klasgenootje van mij dochter, ondertussen gaat ze naar groep 6, doet het nog steeds bovengemiddeld en is nooit blijven zitten. Verschilt erg per kind.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hier was het pas in VWO5. De meeste die in mijn jaar en het jaar van mijn man bleven zitten, waren degene die op de basisschool waren versneld.

Deel Deze Pagina