ben ik weer met weer een vraag 8) als ik bij mij in de omgeving kijk, dan zijn alle baby's verder met de ontwikkeling dan de mijne. ik ken een kindje die 3 weken jonger is en die kraait al van het lachen. de kleine van een vriendin van mij is 6 weken ouder, maar die kon ookal veel meer dan de mijne op dezelfde leeftijd dan he. hij lacht, maar daar moet je echt veel moeite voor doen, hij brabbeld nog steeds niet (wat andere kids van 3 mnd wel doen) ik heb zelf het idee dat er iets mis is. dus, wat "moet" een baby van 3 maanden kunnen? ik lees ook overal dat hij nu socialer wordt en gaat kraaien en brabbelen.
Probeer niet teveel te kijken naar wat andere kindjes doen, elk kindje is weer anders. Maar ik kan het me wel voorstellen dat je ermee zit, Eva is met alles heel snel en daar ben ik, al is het maar om mezelf gerust te stellen, erg blij mee. Ik weet niet of het misschien ook de grootte van je kindje ligt, Eva is best groot en (daardoor?) erg sterk en lijkt ouder dan ze is (iedereen schat haar vanaf het begin al 1 maand ouder in, heel apart als je voor het eerst bij het cb komt met een baby van een week oud ). Jouw kindje heeft in het begin toch veel gehuild als ik me goed kan herinneren? Kan ook zijn dat daar wat meer energie in is gaan zitten en dat hij daardoor nu iets 'achterloopt'. Maar daar merk je over een jaar dan helemaal niets meer van en ik zou je er echt niet druk over maken.
die mogelijkheid heb ik ookal overwogen. wij is 7 weken ziek geweest en heeft in het ziekenhuis gelegen. zou hij daardoor een achterstand hebben opgebouwd? of zou erecht iets mis zijn?
iK heb het even nagekeken maar Amber had op 22 april haar eerste schaterlachje, toen was ze 3.5 maand. Brabbelen doet ze ook niet hoor, wel heel veel losse geluidjes maken! Ik maak me totaal geen zorgen, komt echt wel goed! Ik zou me niet teveel focussen op wat ze niet doet, maar op wat ze wel doet!
Eva heeft wegeteld 2x geschaterlacht (of hoe je dat ook schrijft ), maar dat ging vloeiend over in huilen... ze wist duidelijk niet wat haar overkwam. Ze lacht sinds een paar weken vaak wel met geluid, echt zo van huh huh huh... ook schattig, maar dat schaterlachen klinkt zo gaaf! Brabbelen doet ze vanaf 8 weken en sinds een paar dagen met een erg hoog volume, da's wat minder zo op de vroege ochtend . Ik denk dat het bij jou echt wel kan komen doordat hij ziek is geweest, daar gaat zoveel energie in zitten! Maar mocht je je nou echt zorgen maken, maak dan een afspraak met de kinderarts. Maar ik denk echt dat je je geen zorgen hoeft te maken.
ja, ik loop toch nog met hem bij de kinderarts, ik zal het daar wel eens vragen. zou de fisiotherapeut erook vanaf weten? die komt morgen nl. ik zal het ook eens aan haar vragen
Ik dacht ook al wel dat je nog bij de kinderarts zou lopen, vandaar. Aan de fysio kan je vragen of ze vindt of hij zich goed ontwikkelt of niet. Ze zal toch ook wel meer baby's zien en zeker lichamelijk kan zij wel goed beoordelen hoe hij het doet.
Jayden lacht en schattert. Hij brabbelt . Echt hele verhalen keilief. Hij keert zn hoofd om als je hem roept. En hij pakt dingetjes vast.
Ik zou me er nog niet te veel zorgen over maken over wat je kind wel en niet moet kunnen, ieder kind is zijn eigen ik en ontwikkeld zich in zijn eigen tempo. Ik vindt dat je je kindje de ruimte moet geven om zich te onwikkelen op zijn eigen snelheid en niet moet kijken wat ze moeten kunnen, kan best zijn dat je kindje straks in eens een sprint qua ontwikkeling doormaakt. Ik merk dat dominique zo ineens iets er bij kan, dus geen dag is haast gelijk! wat ze momenteel doet: lachen, veel lachen maar nog niet schaterlachen, gewoon big smiles ze kan dingen aanpakken en die naar haar mond brengen. sputteren met haar tong tussen de lippen en dan brrrrrr doen, (kan het niet zo goed omschrijven, maar dat merk je wel ha ha ha) dit doet ze sinds gisteren. Ze maakt een begin met op haar zij te proberen te draaien in de box. Als ik haar op de arm heb kijkt ze heel wijs in de rondte. Geluiden produceren, soms hele zware kreungeluiden, gilletjes en wat gebrabbel. Gewoon lekker veel tegen je beebje kletsen en veel complimentjes geven als hij / of zij iets doet! Ik merk dat dominique het geweldig vindt als ik heel enthousiast zeg hoe goed ze iets doet! Gewoon genieten van je kindje, komt vast wel goed! Henriette
Let niet teveel op wat andere kinderen wel kunnen of luister niet naar die verhalen van andere moeders over wat voor een fantastische dingen hun kinderen wel niet kunnen. Daar hebben ze het namelijk eerder over dan dat ze aan iedereen die het maar horen wil gaan vertellen wat hun kind allemaal niet kan en dat hij op bepaalde gebieden achterloopt. Ik let er allemaal nooit zo op, zie vanzelf wel wanneer ze iets gaat doen. Sommige dingen doet ze stukken eerder en andere dingen gaan weer wat langzamer dan bij andere kinderen. Maar ik hoor vanzelf wel bij het CB of alles op schema is.
Hmm toen anne 3 maanden oud was.. zat ze midden in dr huilbaby-periode en deed ze ongeveer niets anders dan bij papa/mama hangen niet zitten, niet lachen, staan.. niets nu is ze met een stevige inhaalslag bezig wij vergelijken dr altijd met zoontje van vrienden van ons.. die is namelijk een maand ouder dus tja.. loopt ook eigenlijk met alles precies voor wij grappen altijd dat hij eht voordoet.. omdat anne (goh wat raar!) een week later dus ook kan wat hij deed enige wat hij dus wel kan.. en ik met anne echt niet zie gebeuren is drinken uit een tuitbeker en wat anne dus wel kan.. maar hij nog niet eens wil proberen is staan en daar zit dus ruim een maand (bijna 6 weken) verschil tussen dus zou me er niet te hard zorgen over maken bovendien.. is elk kind altijd met iets sneller.. en met iets langzamer ik had nog ergens een url over motoriek.. en dat lezende.. had ik ineens het gevoel dat alle babies die ik kende overal erg vroeg mee waren de officiele grenzen.. zijn echt heel ruim
oh en om even nog wat aan te geven.. dat tong tussen dr tanden en sputteren.. dat doet anne nu 3 weken ofzo die is 5 maanden ouder dan bovenstaand beebje
Ons ukkepukkie "doet" ook nog niet veel, hoor. Big smiles, inderdaad. Afgelopen weekend greep ze naar de dingetjes die aan het rekje boven haar in de box hangen, die dingetjes kwamen bij haar handjes en die pakte ze. Maar of ze is het vergeten of ze is er op uitgekeken, want ze doet het niet meer. Weer nieuw is dat ze zich op richt als ik haar over mijn schouder hou om een boertje te laten. Dat horen ze geloof ik te doen als je ze op hun buikje legt, maar zij gaat dan juist slapen. Maar dat oprichten vindt ze ineens interessant, ziet de wereld er plotseling anders uit. Omrollen of pogingen daartoe doet ze nog niet. Een tijd geleden is ze wel van rug naar zij gerold, waarschijnlijk per ongeluk, tijdens buikkrapjes. Sindsdien niet meer. Babbelen doet ze ook niet echt. Wel "eh" antwoorden in een goede bui, dan lijkt het al een heel gesprek. Ik maak me er niet druk om. Ze is al flink gegroeid, dus blijkbaar gaat het wel goed. En ze worden toch al zo snel groot, van mij hoeft ze zich niet te haasten. Overigens was ze dysmatuur en iets te vroeg bij de geboorte en heeft ze nog even in het ziekenhuis gelegen.
ja, ik heb net van de fysio gehoord dat ik me geen zorgen moet maken. hij is 7 weken ziek geweest en hij loopt dus 7 weken achter. omdat hij je goed aankijkt dacht ze niet dat er iets mis was. als kindjes iets aan de hersenen hebben dan kijken ze je vaak niet aan zei ze. dus ik moet me maar niet te veel zorgen maken
@agathe: bij ons ging dat ook zo goed eheheheheheEH! heerlijk nu is het meer hebbehebbehebbe of ete ete ete ete ete ete
Ik zou me niet te druk maken. Het komt vaak voor dat kindjes die zich snel ontwikkelen, snel uitgekeken zijn en vaker wat pittiger qua karakter zijn. Hebben veel input nodig en heel veel uitdaging. Mooi natuurlijk, maar ook veel werk Onze dame is ook lekker snel met alles, van mij mag het wel wat rustiger! Ze schaterlacht nu elke dag en kan zich draaien van buik naar rug en andersom. Leuk natuurlijk, maar dat hoeft dus echt nog niet! Niet te veel letten op anderen, vooral niet op verhalen.
Eva is een pittige tante, maar kan zichzelf gelukkig ook heel goed vermaken! Ze kan zo 3 kwartier op haar buik spelen zonder mokken. En ze ontwikkelt zich ook best snel. Maar slapen, vooral overdag, is bij haar een beetje lastig en als ze eenmaal slaapt, slaapt ze niet lang. Je kan niet alles hebben .
Hier nog één die met 3 maanden nog niet uitgebreid brabbelt hoor. Hij maakt wel geluidjes, en ook steeds meer, maar er is geen sprake van continu gepruttel zal ik maar zeggen. Wel wordt er breed geglimlacht, en eergisteren ging hij ook ineens hardop lachen (sindsdien niet meer, ondanks allerlei pogingen van mijn kant, haha). Tegen speeltjes aanslaan en ernaar grijpen doet hij ook al een tijdje, en tegenwoordig wil meneer niets liever dan kaarsrechtop zitten. Kan hij zelf nog niet, dus mama moet hem helpen. Lekker knus op schoot is er even niet meer bij, nee, rechtop graag!
@snel ontwikkelen = pittig daar waarschuwden diverse mensen ons ook al voor en dat klopt hoor.. mevrouw kan echt zo verschrikkelijk boos kijken als ze dr zin niet krijgt... en opa en oma zijn ook al om dr vingertje gewikkeld alles wat ze bij ons prima eet.. hoeft ze daar echt niet daar wil ze gewoon een fles en als ze wat wil.. dan wil ze het ook echt zegmaar en dat maakt ze dan prima duidelijk ondanks dat ze pas 8 maanden is (en ja dat kan ze toch zeker al heel wat maandjes.. en niet enkel bij papa & mama zegmaar) daarentegen vind iedereen dr wel superlief ze lacht continu en is altijd vrolijk en wil bovendien alles zien en overal aan mee doen (ook op het kdv dus aan tafel eten als enige baby enzo) maareh.. wel een echt prinsesje dus al pittig is niet per definitie slecht.. maar ik ben bang dat we onze handen nog vol gaan krijgen