stilliggen van de darmen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jos28, 19 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jos28

Jos28 Nieuw lid

19 okt 2008
    1
    0
    0
    Hallo,

Graag wil ik jullie het volgende voorleggen.

Mijn zoon is 4 weken geleden geboren, na ruim 38 weken ben ik op natuurlijke wijze bevallen. Hij is gezond, woog 3510 gram en zal nu ongeveer 4 kilo wegen. Hij krijgt flesvoeding (nutrilon standaard, 100 cc, zo'n 6 a 7 keer per dag) omdat ik medicijnen slik.
    Al in mijn buik was hij een heel bewegelijke baby, de verschillende groeiecho's duurden eeuwen omdat hij zelfs met 37 weken heen en weer bleef 'schieten'. Ook had hij in mijn buik vaak de hik, zo'n 3 keer per etmaal.
    Door deze bewegelijkheid merkten we dat onze zoon zichzelf veel wakker sloeg, dus hebben we 10 dagen geleden een puckababy aangeschaft. De eerste 3 dagen merkten we meteen verschil: dieper slapen, beter drinken en een blijere baby. Helaas begon dat eerste effect na een paar dagen weer een beetje weg te ebben. Reden is voornamelijk dat zijn darmen plots minder hard lijken te werken. De eerste weken had hij na bijna elke voeding een poep/plasluier, maar dat is afgenomen tot een poeppluier per 24 uur en gisteren zelfs pas na 48 uur. De afgelopen 5 dagen heeft hij ook alleen tijdens het verschonen kunnen poepen. De poep is wel normaal van kleur en substantie, dus niet hard of extreem zacht, wel wat dikker.
    De hele dag lijkt hij aan het persen (zelfs in zijn slaap kermt hij), opeens heeft hij veel meer kramp (we gebruiken dr. Brownflessen die een speciaal ventiel hebben om de overtollige lucht af te voeren), slaapt hij dus weer slecht en geeft hij opeens ook voeding terug.
    Wat kan ik doen? Hoewel het geen obstipatie lijkt (de poep is niet hard), is hij helemaal van slag. In de puckababy voert hij nog hele gevechten met zichzelf. Mensen raden druppels van VSM, venkelthee, stimuleren met thermometer (terwijl dat van de verloskundige absoluut niet mocht), meer water bij de voeding en nog veel meer aan, maar ik wil geen actie ondernemen zonder overleg met deskundigen.
    Woensdag gaan we voor het eerst naar het consultatiebureau, maar omdat ik merk dat er veel verschillende raad wordt gegeven, probeer ik ook via deze weg advies in te winnen.

Ik hoop dat u mij advies kunt geven.

Met vriendelijke groet,

Jos28

--------------------------------------------------------------------------------
    Chat met al je

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jos,

Helaas kan ik je niet direct helpen. Wij geven voornamelijk informatie over borstvoeding. Problemen met de ontlasting worden vaker gezien bij gebruik van kunstvoeding.

ALs er echt grote problemen blijven kan je op het CB meer advies inwinnen of anders bij de huisarts of de apotheek.

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om met allerlei middeltjes de darmen stil te leggen. Alle kindjes hebben in meer of mindere mate last van hun darmen de eerste 3 maanden. De darmen moeten uitrijpen en hun liggen bepalen.

Ik wens je veel succes,

Ilse

Deel Deze Pagina