Hallo! Ik heb een vraagje. Ik ben er achter gekomen dat ik nu bijna 3 maanden zwanger ben. Mijn vriend heeft een fulltime baan en een vast contract.. Ik ben al bijna anderhalf jaar aan het solliciteren zonder enig resultaat. Wij leven nu dus samen van 1 inkomen. Ook was ik druk bezig met het vinden van een thuisstudie. Maar nu ik zwanger ben wil ik hier nog even mee wachten. Nu vroeg ik me af of ik ook recht heb op een uitkering? Of heb ik dat niet omdat mijn vriend een fulltime baan heeft? Graag zie ik uw reactie tegemoet! gr.
Beste Nolewsky, Op een werknemersverzekering van UWV (zoals de werkloosheidsuitkering, ziektewet of zwangerschaps- en bevallingsverlof) heb je alleen recht als je hebt gewerkt of als je een andere van deze uitkeringen had. Heb je nu geen WW? Dan zou je eerst 26 weken moeten werken in een periode van 36 weken om recht te krijgen op WW. Afhankelijk van de duur van de WW kun je later misschien een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) krijgen. Deze uitkeringen worden gebaseerd op het loon dat je hebt verdiend. Het inkomen van je partner speelt hierbij geen rol. Op zwangerschaps- en bevallingsverlof bovendien recht als je nog in dienst bent van een werkgever op het moment dat je met verlof mag. En ook als het dienstverband eindigt in de 10 weken voordat je bent uitgerekend. Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO. Heb je geen recht op een uitkering van UWV? Dan kun je soms een bijstandsuitkering (WWB) van de gemeente krijgen. Hierbij wordt dan wel gekeken naar het inkomen en vermogen van je partner. Ligt dit inkomen onder het sociaal minimum? Dan heb je misschien recht op een WWB. Als je kindje is geboren, verandert jullie gezinssituatie. Er geldt dan een andere sociaal minimum-norm. Het zou dus kunnen dat je nu geen recht op WWB hebt, maar na de bevalling wel. Meer informatie over de WWB vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare