hallo allemaal, wat is wijsheid? bij ons moet er waarschijnlijk iemand uit. ik wil het mijn baas eigenlijk volgende week met 5 weken vertellen maar dan heb ik nog niks op papier staan. is het verstandiger om te wachten tot ik bij de verloskundige geweest ben zodat we iets op papier hebben staan
Ik zou met 5 weken nog even wachten met vertellen.. Er kan nog van alles gebeuren. Daar ga je natuurlijk niet van uit maar toch zou ik dan wachten tot 12/13 weken.
Hoi, Ik ga er vanuit dat je een contract hebt voor onbepaalde tijd. Dan zal ik het zeker vertellen als je het gevoel hebt dat je baan op de tocht staat. Zelf zal ik er een mooi verhaal van maken dat het nog heel vroeg is maar dat je wel zoveel mogelijk tijd wil geven aan je werkgever om vervanging te regelen. Je eerlijk wilt zijn uit loyaliteits gevoel. Dan heb je in ieder geval minder stress. Hoe dan ook, zolang je zwanger bent op een onbepaalde tijds contract mogen ze niet ontslaan tot 6 weken na je verlof. Dan natuurlijk nog met een ontslag vergunning van UWV of rechter. Gefeliciteerd met je zwangerschap! Tam
Als je contract hebt voor onbepaalde tijd mag ze je niet ontslaan als ze het weet. Alleen is 5 weken wel heeeeeel pril om het al te vertellen, ik zou zeker wachten tot de 12 weken mits je nu al zoveel klachten hebt dat je je veel ziek moet melden.
Waarom zou je het nu willen vertellen.. Er kan nog een hoop gebeuren. Al heeft mijn man het wel vroeg verteld, omdat zijn baas ook gewoon een vriend is. Ze mag je niet ontslaan als je een contract hebt voor onbepaalde tijd. Maar als je een contract hebt van bepaalde tijd (bijv. jaarcontract). Dan loopt deze gewoon af, en hoeft dat niet verlengt te worden.
En sinds wanneer mag je een zwangere werkneemster niet ontslaan? Een zwangere medewerkster heeft ontslagbescherming, maar zo ver strekt deze nou ook weer niet. Ze mag niet ontslagen worden VANWEGE haar zwangerschap. Wel vanwege bedrijfseconomische redenen. Oftewel, als jij er als laatste bij bent gekomen, kan de werkgever gewoon naar de rechter gaan om de overeenkomst te laten ontbinden. Heb je een contract voor bepaalde tijd, dan loopt deze van rechtswege af. Ze mogen alleen niet je zwangerschap opgeven als reden om het niet te verlengen. Maar op papier geven ze je, als ze slim zijn, natuurlijk altijd een andere reden op. Persoonlijk zou ik het nog niet zeggen tot je wat zekerheid hebt, dus tot aan de eerste echo. Maar verder moet je het natuurlijk zelf weten.