Wat kan ik doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Bo20, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Hoi hoi!

    Ik zit met het volgende: ik heb een fulltime baan (40 uur) op een heel hectisch uitzendbureau en volg nog een (avond)studie. We zijn onderbezet en werken in prinicipe met drie medewerkers. Ook zijn wij net verhuisd en hebben we een hoop lopen klussen. Al met al een hele stressvolle situatie. Ik heb al geruime tijd last van harde buiken en op verzoek van de verloskundige klus ik nu niet meer in huis. Als ik dus thuis kom 's avonds, ga ik lekker relaxen en nog wat studeren (ook nog maar 1x in de week ofzo.. omdat ik gewoon te moe ben). Toch merk ik, nu ik verder in de zwangerschap kom, dat ik ontzettend moe ben en dat alles pijnlijk en zwaar aanvoelt. Ik heb af en toe het gevoel dat ik het niet meer trek. Ik ben ontzettend moe en zit te gapen achter m'n bureau, terwijl er heel veel druk op me wordt gelegd door mijn manager. Af en toe valt ze enorm tegen me uit en (door alle hormonen) kan ik op dat moment wel janken (wat ik gelukkig nog niet doe.. ). Ik heb zoiets van, ik zit hier nog even tot 31 oktober en dan ga ik lekker met verlof. Graag zou ik wel wat minder willen werken, maar ik weet dat dat me totaal niet in dank zal worden afgenomen en dat ik dat dan ook de hele tijd te merken zal zijn. Dat is dus ook niet fijn werken en ga ik elke dag met tegenzin en een schuldgevoel naar m'n werk.

    Hebben jullie suggesties of tips wat ik zou kunnen doen?

    Ik weet niet goed wat ik met deze situatie aan moet...
     
  2. esther79

    esther79 Actief lid

    4 mrt 2007
    146
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hellevoetsluis
    Hai Bo,
    ook ik was op een gegeven moment in de situatie gekomen dat ik het echt niet meer trok op het werk (en ook studie daarnaast net als jij). Ik was zelf naar m'n leidinggevende gegaan met voorstellen om kortere dagen te werken, of aangepast werk te doen..Hij wilde hier absoluut niet in mee denken, ik stelde me maar aan, moest niet zeuren en gewoon doorwerken.
    Omdat hij zo bot deed ben ik naar de bedrijfsarts gegaan (op eigen initiatief) en die heeft besloten dat ik meteen de ziektewet in kon omdat het gewoon veel te veel was allemaal.

    Ook wij staan altijd flink onderbezet en het is mega druk op de afdeling..Maar je moet nu echt aan jezelf én aan je kindje denken! Als je te vermoeid bent, en zo veel stress door je werk hebt is dat ook niet goed voor je kindje!

    Ik vond het ook heel moeilijk om die stap te nemen, en om dus daadwerkelijk de ziektewet in te gaan..Maar ik heb heel erg vanuit m'n kindje gedacht, daar wil ik toch het beste voor. Sinds ik in de ziektewet zit heb ik echt veel meer rust, zowel lichamelijk als geestelijk.

    Als ik jou was zou ik dus ook een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen, zodat je misschien minder kan gaan werken, of een andere oplossing kan zoeken. Sterkte!
     
  3. Bowie

    Bowie Actief lid

    15 jun 2007
    438
    0
    0
    Hoi Bo,

    Ik zit praktisch in dezelfde situatie als jij: ook een hele drukke baan met veel verantwoordelijkheid en druk van bovenaf (volg alleen niet ook nog een studie zoals jij).
    Ik weet dat mijn manager niet positief staat tegenover minder werken oid, dat komt doordat zij zelf een week voor de bevalling nog full time rondrende en volgens mij twee weken na de bevalling alweer aan het werk was. Ik weet dus dat ze minder werken onzin en aanstellerij zal vinden.
    Maar, ik zie het ook gewoon afentoe allemaal niet meer zitten. Krijg lichamelijke klachten, ben jankerig en ben ongelooflijk moe. Ik heb met onze personeelsfunctionaris gesproken die aangaf dat ik toch echt minder aan het bedrijf moest denken maar meer aan mezelf en mn baby. Ze wil ook een afspraak met de bedrijfsarts voor me maken.
    Ook ik weet niet wat ik moet doen want ik wil geen negatieve houding op het werk maar toen vertelde de personeelsfunctionaris me dat ze bij haar eigen zwangerschap ook gewoon doorstoomde op haar werk totdat bleek dat met 27 weken haar kindje niet meer goed groeide door de stress en ze verplicht full time bedrust moest nemen! Daar schrok ik wel van!
    Dus ondanks dat ik zelf ook huiverig ben wil ik je toch adviseren aan jezelf en baby te denken en een afspraak te maken met de bedrijfsarts. Desnoods ga je 6 uur per dag werken ipv 8 uur (daar zit ik aan te denken).
    Succes!
     
  4. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad van meerdere kanten vernomen dat ik écht aan mezelf moet denken. Wil niet dat er iets met m'n kindje gebeurt; dat het niet meer groeit of in het ergste geval te vroeg geboren wordt! Ga kijken of ik inderdaad een gesprek met de bedrijfsarts aan kan gaan... Vindt het eng!
     
  5. esther79

    esther79 Actief lid

    4 mrt 2007
    146
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hellevoetsluis
    Het ís ook heel erg eng! Maar echt meid, als je het niet voor je zelf doet..doe het dan voor je kindje!
    Zelf liep ik altijd door, met griep of wat dan ook..Maar nu heb je je kindje om al heel goed voor te zorgen!
    Maak een afspraak met de bedrijfsarts buiten je leidinggevende om, dan kan hij/zij daar ook niet over gaan zeuren. En neme gewoon een lijstje mee naar de bedrijfsarts, dan kan je alles rustig vertellen en vergeet je ook niks!
    Het is hard, maar ze zeiden tegen mij ook; als het fout gaat met je zwangerschap, dan vergeef je het jezelf nooit! En dán staat er niemand van je werk voor de deur om je op te vangen hoor..Dat gaf mij wel de kracht om idd voor de kleine te kiezen en m'n werk even m'n werk te laten...
    Sterkte!
     
  6. Bowie

    Bowie Actief lid

    15 jun 2007
    438
    0
    0
    Goedzo Bo, ook ik heb net een afspraak aangevraagd met de bedrijfsarts! We zijn allebei verstandig!
     
  7. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hmm. Ik zit in dezelfde situatie qua gezondheid/harde buiken, huis, baan.

    Bij mij was het mijn manager die zij dat ik eerst maar eens een week thuis bij moest komen omdat ik veelste hard mijn best doe. (heb ook een blaasontsteking, vandaar nog extra harde buiken en bloedverlies)

    In ieder geval gaf hij ook aan dat een groot uitzendbureau (ik werk voor de grootste van nl) nooit moeilijk zal doen over dit soort ziekteverzuim omdat je hier 1. niks aan kunt doen. 2. de uitzendorganisatie een voorbeeldfunctie heeft voor naar buiten, en als blijkt dat ze bij eigen werknemers niet goed handelen, dan is dat geen reclame naar de buitenwereld toe. :)

    3. Ook liet hij vallen dat het vak van intercedent gewoon heeeeel erg hectisch is en dat de vorige 4 zwangere dames in de regio het niet full-time tot het eind hebben gered.

    In ieder geval heb ik dus op voorstel van de baas volgende week een gesprek met de bedrijfsarts. Denk overigens zelf dat als die blaasontsteking een beetje onder controle is, ik er wel weer full-time tegen aan kan.

    Ik hoop dat je er iets mee kunt. Anders kun je altijd nog overstappen. :)
    We zoeken nog intercedenten. hahahaha.

    groet,
     
  8. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Haha.. Ik werk ook voor een groot uzb, maar het is meer mijn manager wat niet meewerkt, dan het uitzendbureau. En ik werk op een klein kantoor.. dus je moet het ook écht met elkaar doen. Klikt het een keer niet, dan wordt het werk ook echt minder.

    Overstappen wordt lastig hè? Concurrentiebeding, hahaha :p
     
  9. Marie26

    Marie26 Fanatiek lid

    13 nov 2006
    1.004
    0
    0
    denk lekker aan jezelf: als jij het niet trekt zoveel uur te werken met je zwangerschap en alles wat erbij komt , moet je dat idd bij een bedrijfsarts aangeven. Probeer maar niet te veel aan je manager te denken (je niet schuldig te voelen), want het gaat om jou in dit geval en niet om je manager!
     
  10. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zelf ben ik vanaf 12 weken 6 ipv 8 uur per dag gaan werken, in overleg met de bedrijfsarts. Ze is best een zakelijk typetje en haar redenering was: voor de organisatie is het beter dat je er wel elke dag bent, al is het dan korter, dan dat je op een gegeven moment 100% ziekgemeld moet worden.

    En daarin ben ik het helemaal met haar eens! Voor mijzelf is het ook goed om wel een dagritme te hebben van op tijd opstaan en lekker bezig zijn. Als ik rond 15 uur thuiskom, slaap ik 30-60 minuten en dan kan ik er weer even tegen. Ik vind het een uitkomst!

    Succes ermee!
     
  11. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Nou, ik ben net terug van de verloskundige. Hier ook het verhaal voorgelegd. Ze gaf ook aan dat het inderdaad beter is minder te gaan werken. Ik moet mezelf gewoon even over de drempel heen trekken, denk ik..
     
  12. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Sterkte Bo!

    Ik weet overigens niet of je vier of zes weken van tevoren wilt stoppen, maar zodra je minder gaat werken worden dat er automatisch 6. Ik ben bang dat ik er ook niet onderuit kom om minder te gaan werken, maar had me eigenlijk voorgenomen om pas 4 weken van tevoren met verlof te gaan.. Ach.. Het is niet anders

    Dat concurrentiebeding valt overigens wel mee hoor. Ik ken mensen van Start (2x) en Adecco die zijn overgestapt naar Randstad en in principe is er in beide helemaal niet moeilijk gedaan. :D
     
  13. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    geeft je verloskundige niet een verklaring af dat je beter minder kunt gaan werken?
     
  14. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Geen idee Peetje24, nog niet met haar over gehad. Zodra het erger wordt, dan zal ze dat wellicht wel doen..
     

Deel Deze Pagina