Collega zwangere mammies! Bij mijn dochter op de opvang heerst de 5de ziekte.. Nu waarschuwt men zwangere vrouwen die in het eerste trimester zitten hiervoor... Wie weet meer? Groetjes
Hi! Ik heb me hier ook heel druk om gemaakt, heb er toen ook een topic over geopend 'Vijfde ziekte op crèche kindjes' Ik heb toen op aanraden van de vk een bloedonderzoek laten doen daaruit bleek dat ik het nog niet had gehad. Meerendeel heeft trouwens wel gewoon antistoffen hoor! Ik dus helaas niet, ik heb toen in overleg met de crèche besloten dat de kindjes voorlopig naar een andere groep gingen. De vijfde ziekte is natuurlijk al besmettelijk voor het tot uiting komt dus het is nooit een garantie maar het gaf mij wel een veel beter gevoel! Ik weet niet of je die optie misschien ook hebt? Toen op de crèche alles weer rustig was gingen ze terug naar hun eigen groep. Probeer je niet te druk te maken hoor(hoor wie het zegt haha)! De kans dat je kindje het krijgt is vrij klein, dat jij het krijgt nog kleiner en dat je het aan je baby zou overdragen echt nóg veel kleiner. En de kans dat je antistoffen hebt is groter dan niet volgens mij.
Ja ik weet er meer over. De 5e ziekte kan vooral onder de 20 weken schadelijk zijn voor je kindje. Je kunt het al gehad hebben maar als je dit niet weet moet je het ff aangeven bij de verloskundige /huisarts zodat ze op antistoffen kunnen prikken. Echt doen want het kan een miskraam veroorzaken of afwijkingen. Hier ook moeten prikken omdat mn oudste het had toen ik zwanger was en ik heb dus geen antistoffen en kan het nog steeds krijgen. Gelukkig niet tijdens de zwangerschap gehad.
Ik heb ook geen antistoffen, werk op een kdv en ben zwanger. Gewoon voorzichtig zijn, meer kan je niet doen helaas. Ik ben blij dat ik over ruim 3 weken 20 weken zwanger ben, maar zelfs daarna moet ik mijn vk nog waarschuwen als de 5e ziekte uitbreekt.
Ik heb inderdaad bloed laten prikken bij de Huisarts. De uitslag is er nog niet, dus gerustgesteld ben ik nog niet. Zoals jullie zien nog heeel pril zwanger. En, door dat ik werkelijk nergens last van heb, sowieso al wat onzeker (ben moe, dat wel, maar meer niet) Ik hoop dat ik antistoffen heb. Wat betreft een andere groep, bij ons hebbenz e maar 2 groepen. 0 tot 2 jaar en 2 tot 4 jaar.. hahah. Dus niet echt wat in te schipperen. Verder liggen de ruimtes naast elkaar en voegen ze de groepen, indien die te klein zijn, samen. Dus.. Daarin weinig optie. Ben wel wat nerveus hier over.. :S
Zoals al gezegd en gedaan is, bloedprikken op antistoffen. Als blijkt dat je deze niet hebt zal een goeie arts je over een week of drie nogmaals laten prikken om te kijken of je niet besmet bent geraakt.. Hier heerste het een tijdje terug ook.. Ik was al ruim over de 20 weken maar heb me toch laten testen.. Ook geen antistoffen. Moest dus drie weken later nogmaals prikken..
Uitslag binnen, VK maakte me nog wat ongeruster, we zijn woensdag geweest. Mooi hartje gezien, maar ze zei ook, is de test positief en ben je ziek op dit moment, dan is de kans erg groot.. De HA vertelde me vandaag dat ik in het verleden de 5de ziekte gehad heb.. PFF... gelukkig! Thanx for support Girls!