Kleine eter, wat is een goed schema?

Discussie in 'Voeding' gestart door Speentje, 24 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ons ventje krijgt nu sinds een tijdje bijvoeding. Rond 11.30 krijgt hij een fruithapje (ongeveer 60 gram) en rond 18.30 krijgt hij een groentehapje (dit zijn nog maar een paar lepeltjes omdat we daar net mee begonnen zijn).
    Nou is ons ventje niet echt een grote eter en sinds hij bijvoeding krijgt heeft hij minder behoefte aan zijn flessen.

Zijn schema is nu als volgt:
    7.00 fles 180/6
    11.30 vers fruithapje (ongeveer 60 gram)
    12.00 fles 150/5
    16.00 fles 180/6
    18.30 groentehapje (ongeveer 20-30 gram)
    20.00 fles 150/5
    23.30 fles 180/6

Sinds we dus met bijvoeding begonnen zijn hebben we twee flessen teruggeschoefd naar 150/5 omdat we er gewoon niet meer inkrijgen. Nu krijgen we het advies van het CB om pas bij vijf maanden (dat is over twee weken) zijn laatste fles van 23.30 te laten vervallen.
    Ik zit er nu over te denken, aangezien melk nog steeds de belangrijkste voeding is, om eerst zijn fles te geven en dan zijn hapje, zou dit een optie zijn om hem meer te laten drinken? Ik vind dan dat hij alleen zijn hapje dan op zo'n "raar" tijdstip krijgt.
    Ik lees vaak dat baby's na een paar dagen al op een volledig potje zitten (125 gram), hebben nog meer moeders dat ze dat niet redden?

Ik heb ook al geprobeerd om zijn fruithapje rond 10.30 te geven en om 12.00 uur de fles, maar dan is nog niet enthousiast over zijn flesje.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is, het komt er eingelijk op neer dat ik even niet zo goed weet hoe het een en ander in te delen.

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik weet de slaaptijden niet van je kindje, maar fruit zou ik rond 9uur, half 10 geven en groente rond half 6. Dan zit je tussen de flessen in.

Over de laatste fles, vanaf 4 maanden of 6 kilo, mag die er evt af. Drinkt je kindje hem nog leeg, of heeft hij hem liever niet?

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind het allemaal geweldig wat een CB zegt maar die kijken meestal niet zo goed naar jouw kindje maar naar een gemiddeld kindje.. En uiteindelijk is geen enkel kindje gemiddeld maar maken ze samen het gemiddelde...;)

Waarom ben je begonnen met bijvoeden? Als een kindje nog op 5 flessen zit zou ik persoonlijk niet snel gaan bijvoeden. Eerst maar eens naar 4 flessen en daarna gaan bijvoeden. Nu moet je toch een beetje proppen en flessen zijn veel lekkerder (en makkelijker) dan al die 'rare' smaakjes.
    Mijn advies: stop even met de bijvoeding of beperk het tot alleen groenten en gooi er eerst een fles uit.

4. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

@mamavanukkie, 's ochtends ligt hij meestal weer heel snel op bed. Meestal rond 8.30 weer en vaak slaapt hij dan tot 11.30 uur. Toevallig was hij vannochtend om 10.00 uur wakker en heb hem toen een fruithapje gegeven en zijn fles om 11.30 uur en die ging er redelijk goed in. Dus wellicht is het handiger om het zo te doen idd, vind het alleen zo zonde om hem er voor wakker te gaan maken.

De ene keer heeft hij nog wel behoefte aan zijn laatste fles en de andere keer niet. Dat wisselt heel sterk.

@Zwaantje72, we zijn met 3 maanden begonnen met fruithapje. Dit op advies van de huisarts ivm (zeer) moeilijke stoelgang. Tot 4 maanden heb ik hem hele kleine beetjes gegeven en vanaf 4 maanden probeer ik het iets op te hogen, maar dat lukt dus nog niet echt. Sinds vorige week vrijdag ben ik ook begonnen met groentehapjes. Ik wil het fruithapje zeker niet laten vervallen omdat het nu net zo goed gaat met zijn stoelgang en hij nu ook gelukkig van de laxeermiddeltjes af is.
    Hij eet alles met smaak op alleen heeft hij een beetje moeite met de hoeveelheden. Er is nog niets bij geweest dat hij niet lust!

5. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Wat zijn zijn verdere slaaptijden op een dag?

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi Eline,

Helder verhaal. Dan zou ik het fruit er inderdaad lekker inhouden maar voor de rest even stoppen en eerst een fles minderen. Dan kun je daarna gelijk doorgaan met groenten. Goeie kans dat hij dan wat meer gaat eten. Die flessen vullen behoorlijk. Over 5 weken gaat hij over op de opvolgmelk en dat vult nog meer.

Oja, een kleine eter vindt ik je kindje niet hoor. Met 5 flessen en dan ook nog wat bijvoeding, eet hij naar mijn idee een mooie hoeveelheid voor een kindje van 4 maanden. (ook met flessen van 150) Ter vergelijking: mijn zoontje (grote, actieve knul die eten echt lekker vond en vindt) nam met 4 maanden 4 flessen (2 x 180 + 2x 210)....

7. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Echt bedankt voor het meedenken!

@mamavanukkie, zijn slaaptijden wisselen nogal. Meestal is het dus 's ochtens van 9.00 tot 11.30 en 's middags nog 1,5 uur (13.00 tot 14.30) en aan het einde van de middag ook nog gemiddeld 1 uur (van 16.45 tot 17.45 uur)
    Maar vandaag bijvoorbeeld heeft hij 's ochtends 1 uur geslapen (van 9.00 tot 10.00), 's middags 2,5 uur (van 12.00 tot 14.30)en aan het einde van de middag 1 uur (17.00-18.00). Dit is eigenlijk het schema waar ik naar toe wil. Dat hij dus 's middags het langst slaapt.

@Zwaantje72, tja, misschien kan ik het beste de groenten even laten rusten. Daar is hij misschien nog niet helemaal aan toe. Ik ga het eens proberen...

Deel Deze Pagina