Hallo, Ik ben al een aantal jaren werkzaam als gastouder nu heb ik dit tot vorig jaar juli gedaan in combinatie met een kinderdagverblijf. Op de site van uvw staat dat ik een aantal uur als alfahulp/gastouder werkzaam moet geweest zijn om de volledige uitkering te krijgen. Nu zijn er dit bij mij 996. Ik heb dus in het eerste half jaar wel ook nog als pedagogisch medewerkster gewerkt. Heeft die baan nog enigzins effect op mijn uitkering?? De baan bij het kinderdagverblijf heb ik dus niet meer en werk sinds september 2012 fulltime als gastouder. Welke uitkering kan ik ongeveer verwachten bij een bruto salaris van 1600? (en 996 gewerkte uren als gastouder in 2012?)
Beste Simoontje123, Je gaat binnenkort een ZEZ-uitkering aanvragen en wil graag weten hoe hoog deze uitkering zal worden. Het recht op ZEZ is niet afhankelijk van het aantal gewerkte uren in het voorafgaande jaar. Het is alleen van belang dat je niet in loondienst bent bij de ouders of een gastouderbureau. Je geeft zelf al aan dat je niet aan het urencriterium voldoet. Uitgaande van de teller bij je profiel zal je zwangerschapsverlof nog in 2013 ingaan. Je ZEZ-uitkering wordt gebaseerd op de winst die je hebt gemaakt in 2012 (dit is de winst die u opgeeft aan de Belastingdienst en verdient is met de zelfstandige werkzaamheden). Wij delen dit bedrag door 261: dit is de winst per dag. De ZEZ-uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag. Actuele informatie over de ZEZ vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare