Wat kan ik hiermee???

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Loes1980, 20 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. masu

masu VIP lid

5 jan 2010
    7.185
    0
    0
    Brabant
    Phoe TS, er is je al heel wat advies gegeven...
    Ik denk dat je toch naar de juf moet stappen om dit aan te kaarten.
    Over het algemeen vinden juffen het fijn als je aankaart waar je mee zit en wat ook eenvoudig op te lossen is. Anders blijf jij ermee lopen, wordt het misschien alleen maar erger.
    Als je op een rustige manier aangeeft wat je ziet en vraagt of ze hier wat extra alert op wil zijn dan zal ze dit heus wel begrijpen.
    Niet te bang zijn om als 'zeur' bestempeld te worden hoor!

Verder....niet leuk om te zien lijkt me! Mijn dochtertje is nog geen jaar, maar ik kan me zo goed indenken hoe zo'n situatie moet zijn voor je. Het lijkt me heel moeilijk te zien dat ze m'n kindje zouden pesten....
    Succes met de hele situatie!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook geen goede structurele oplossing, maar alleen als het anders echt niet ophoudt. Ik laat mijn kind straks niet jarenlang gepest worden. Dus in het uiterste geval wordt het dan wel fysiek opgelost. Ik ben trouwens zelf absoluut niet van het fysiek geweld, heb er 1 keer flink op los geslagen en daarna helemaal nooit meer. Dat zit gewoon niet in me. En bij Eva ook niet, mocht ze bij hoge uitzondering ooit een keer terug slaan weet ik eigenlijk zeker dat ze er zelf erg van zou schrikken en het niet meer zal doen.

En als iets in de klas zou spelen zou ik het ook zeker via de juf oplossen. Maar als het ook buiten de klas speelt als ze ouder is, lukt dat dus niet altijd.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja die leert Thiijmen ook, al op het kdv. Werkt idd goed voor hem.

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland

Helemaal met jou eens. Het vetgedrukte heb ik ook meegemaakt met mijn zoon op het kdv. Er was een jongetje dat hem steeds sloeg en duwde. Ik heb hem een paar keer heel duidelijk uitgelegd dat hij gewoon terug moest slaan. Dat heeft heel erg geholpen, want inmiddels zijn ze onafscheidelijk op het kdv.

Mijn ouders hebben mij nooit geleerd om assertief te zijn, met alle gevolgen van dien (ik ben enorm gepest op de middelbare school). Ik zal mijn zoon altijd leren om van zich af te meppen. Niks 'keer je vijand je andere wang toe' of 'ga naar de juf'. Hij moet het zelf leren oplossen, en laten zien dat hij niet over zich heen laat lopen.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #45 Arevinol, 21 apr 2012
    Laatst bewerkt: 21 apr 2012
    Ik heb ook wel eens zitten nadenken en discussieren over wel of niet terugslaan/duwen. Kinderen zijn natuurlijk verbaal nog niet zo sterk én de pester reageert mogelijk niet op een verbale reactie dat hij moet stoppen.

Zo werd mijn dochter een tijdje geleden in de schommel (zo'n grote ronde, gaan ze na de psz vaak met een aantal tegelijk in) door een stuk of 3 kindjes tegelijk gekieteld. Totaal geen kwaad in de zin natuurlijk, het was grappig bedoeld, maar het werd haar even te veel.
    Ze begon te gillen en schreeuwde 'hou op, stop!!' (misschien hebben ze dat ook wel geleerd op de psz?) Maar dat had dus totaal geen effect, ze bleven doorgaan met het spelletje. Zelfs toen ze een beetje wild om zich heen begon te maaien om zich af te weren. Ik heb t even aangekeken, maar ze begon uiteindelijk te huilen. Toen heb ik haar er tussenuit gevist.

Peuters en ook kleuters kunnen zich natuurlijk nog niet helemaal inleven in een ander én ze zijn vaak ook geen sterren in luisteren ;)
    Maar als dat met pesten ook zo gaat, dan maar kwaadschiks en terugmeppen? Ja, denk t wel, als verbaal geen effect heeft. Klikken bij de juf is ook niet echt voor jezelf opkomen..

6. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Misschien heb ik te heftig gereageerd, sorry daarvoor, maar ik heb écht een vreselijke hekel aan ouders die zich gaan bemoeien met situaties die zich daar duidelijk (nog) niet voor lenen. En de situatie omdraaien als in 'vroegah' vind ik helemaal onzin... 'vroegah' moesten we het ook gewoon zelf oplossen, en daar is helemaal niks mis mee! Wat wil je anders? Je moet dit loslaten & je zoon leren situaties zélf op te gaan lossen.

7. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Fijn dat je door hebt dat je reactie erg heftig was.
    Let wel, ik heb nooit willen aankaarten dat jij op kindermishandeling duide, ik wilde alleen verder verduidelijken hoe er tegenwoordig naar gekeken wordt. Niet alleen door ouders maar ook kinderen.
    Tegenwoordig mag je een kind bijna niet corrigeren, want dan roepen ze (of soms volwassenen) KINDERMISHANDELING (let op: ik zeg niet dat jij dit zegt) Het is gewoon een algemeen opgevallen kennis.
    Ja, je mag een kind absoluut niet slaan. Maar tegenwoordig mag je zelfs niet een kind corrigeren, aanspreken, met een vinger zijn kin optillen zodat je hem kan aankijken........ noem maar op.
    Je mag je tegenwoordig niet meer bemoeien met een andermans kind. Ook dit vind ik het ander uiterste. Een ouder is nooit overal bij en ziet niet alles.
    Wat is er toch gebeurt met de uitspraak: it takes al whole village to raise a child.
    Ik vind dat daar wel een groot waarheid in zit.
    Kijk, je slaat niet of pakt een kind niet zomaar bij zijn arm of iets dergelijks. Maar tegenwoordig mag HELEMAAL NIETS MEER (bijna dan)

Toen dacht ik: hoe zou ik het gevonden hebben als de rollen omgedraaid zouden zijn, en iemand zou dat bij mijn zoon doen.
    Nou...... Als het terecht is, mag mijn kind aangesproken en/of gecorrigeerd worden. Ook ik zie niet alles.
    En een ouder wil natuurlijk van nature opkomen voor zijn/haar eigen kind.

Maar goed......... ik zal het in ieder geval niet meer doen. Ik roep je juf wel ;)

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    jep we leven in andere tijden... de kinderen van tegenwoordig zijn vele malen erger hoor! en mijn dochters wil ik leren dat ze na bij de juf te zijn geweest en het etterbakje de pester nog steeds doorgaat en niets meer werkt... ze hem/haar gewoon terug mogen pakken.... niet op je kop laten zitten.. laat maar zien dat er niet met jou valt te sollen en dat je de rest van je schooljaren de pineut bent! No way! en anders doen ze het maar na schooltijd....:D

iedereen roept hier maar oh nee dat wil ik mn kind niet meegeven enzo... maar wat nou als jou kindje elke keer weer huilend thuis komt van school later? en niets werkt verder zoals gesprek met de juf/pester/ouders? laat je het dan maar zo??? ik zou het echt vreselijk vinden en zou het niet aan kunnen zien.... mijn man is daar nog makkelijker in hoor... ik heb ze geleerd dat ze eerst naar de juf moeten gaan... daarna praat mama met de juf en als het even kan met de ouders van de pester... houd het dan niet op? dan mep je maar terug... heel simpel.. hoezo moet de pester beschermd worden en een ander kind daar de dupe van worden? is een beetje de omgekeerde wereld! soms kun je niet altijd maar alles lievelijk oplossen! je moet denken in het belang van je kind! wil je dat die altijd gepest word en daardoor slecht gaat meekomen in de groep, later overal last van krijgt en geen sociaal kind meer is? overal buiten valt? e dat alleen maar door een paar of 1 van die etters??? nou euhm ik ben helemaal niet een geweldadig typ.. houd er absoluut niet van en mijn kinderen ook niet! maar in dat geval mag het van mij! ik zou ze ook nooit afvallen daarna! sta er dubbel en dwars achter.. ook als de ouders van de pester me erop zouden aanspreken.. tja hou dan je eigen kind in toom!

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ook hier op school 1 jongetje dat mijn dochter altijd slaat
    En als ik het zie zou ik heus zeggen dat dat dus niet de bedoeling was en ik zou het zeker hier niet komen vragen of het wel kan.
    Heel eerlijk gezegd :)

Toevallig kwam het laatst ter sprake op school dat ze vriendjes is met iedereen..
    Dus ik zei "Nouja behalve met 1 dan.."
    Nou daar wilde juf toch wel het fijne van weten hoor.
    En ze zou er op letten.
    Nouja ik heb dr toch zeker 3 weken niet er over gehoord maar toevallig vandeweek weer.

Ik ga er dus niet speciaal voor naar juf.. Maar ga er ook niet speciaal m'n mond voor houden. Niet tegen kind en niet tegen juf.
    Zo bijzonder, raar, slecht of wat dan ook.. Is het niet..
    Het zijn kleuters en die moeten nog een hoop leren.
    En dat leren ze niet als niemand ooit wat zegt... Maar je kunt ze ook niet kwalijk nemen dat ze over dingen niet nadenken.

10. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    met kleuters nog niet nee... maar wel aanpakken dat gedrag... anders worden het later juist van die vreselijke pestkoppen!

11. Saskia78

@mora: daarom zou ik wel IETS zeggen. Iemand moet ze leren dat het ongewenst gedrag is... Anders leren ze het nooit.
    In de categorie "de maatschappij? Dat ben jij!" :)

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als het gaat om pesten etc dan is naar de juf gaan echt geen 'klikken'. Juist doordat kinderen niets zeggen gaat het pesten onnodig lang door en wordt er niets gedaan. Er is veel moed voor nodig om naar een juf of meester te gaan omdat ze je pesten.

Maar in dit verhaal gaat het natuurlijk niet echt om 'pesten', het gaat om kleuters... Dan zijn ze de ene dag dikke vriendjes en de andere dag gaat het hard tegen hard. Ik ben dan altijd van de meest minimale aandacht en zo veel mogelijk negeren.

Wat betreft terugmeppen vind ik heel lastig. Assertiviteit vind ik prima, net als voor jezelf op komen. Maar als je daarin anderen pijn doet ben je (voor mijn gevoel dan he) geen haar beter als degene die jou aanvalt. Daarnaast ben ik er ook bang voor dat als ik Thijmen zo zou opvoeden hij een erg kort lontje krijgt. Je creert er ook ketens van 'meppen' mee die niet meer ophouden. Het ene kind mept, die ander mept terug en dan mept de eerste weer want hij wordt ook gemept enzovoort. Het stopt pas als 1 van de kinderen met meppen stopt.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bij peuters/kleuters is het natuurlijk anders dan oudere kindjes die bewust en stelselmatig pesten.
    Sowieso is het van belang dat wanneer er vaak en door dezelfde persoon gepest wordt, dat de juf er wel van op de hoogte is. Dat pestgedrag moet natuurlijk wel aangepakt worden.
    Maar je hoeft ook niet voor ieder wissewasje bij de juf te gaan klagen..

Maar ja, om zélf weerbaar te zijn als je steeds wordt gepest en woorden helpen niet..? Dan is het denk ik wel goed om dan maar een keer terug te meppen. Niet als primaire reactie, maar wel als het pesten maar door blijft gaan.

Maar ook zoals in het voorbeeld van mijn dochter, wat niet eens pesten was. Eerst ging ze gillen en roepen dat ze moesten stoppen. Toen dat niet hielp ging ze maaien om zich af te weren. Hielp ook niet, maar op zich vind ik dat ze zich hier prima verweerde.

14. Saskia78

@arivenol: in ieder geval niet meer dan logisch dat ze op een gegeven moment toch om zich heen mept
    dat doet ze dan ook niet om iemand opzettelijk pijn te doen.. maar uit paniek dat ze er niet uit kan
    toch een subtiel verschil :)

15. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Lastige situatie dit!
    Hier dag 1 van de psz en zoon komt gelijk met het verhaal J heeft me geduwt en geslagen. Veder werd er niks over gezegt en ik deed hier ook niks mee
    Ongeveer 2 weken later zegt zoon nog steeds dat J niet lief is en hij slaat en duwt. Toevallig had ik de volgende dag een babbeltje met zijn juf die zei dat hij het goed deed op de psz. Ik vertelde gelijk dat zoon met verhalen thuis komt over een niet lief mannetje en de juf zei gelijk oh ja dat is J zeker? Dit is bij ons bekend! Ik ging er dus vanuit dat J extra in de gaten zou worden gehouden.
    Verleden week kom ik zoon ophalen en spelen ze buiten. Zoon heeft de bal en probeer hem in een basketbalkorf te gooien J komt gelijk toerennen en probeer de bal van zoon af te pakken waarop zoon reageerd door op de bal te gaan liggen om hem toch vast te houden luid roepend nee J ik had hem eerst!
    J gaat daarop op zoons hoofd zitten ( zoon lig op de grond met bal) en zoon krijgt hierdoor 4 tanden door lip!!! Juffen staan te kletsen en reageren niet!!! Pas als ik langs komt met zoon zien ze hem bloeden en vragen ben je gevallen:x Nee dit heeft J gedaan in poging bal af te pakken. Ook ik heb tegen zoon gezegt als J jou weer pijn doet mag je terug slaan want heb met eigen ogen gezien dat de juffen totaal niet opletten zoals beloofd. Ze reageerde zelfs niet op zoon gehuil van J nee ik had hem eerst en dit klonk toch erg luid!
    Welk vetrouwen moet mijn zoon in deze juffen hebben als hij gewoon onder hun ogen pijn word gedaan en niemand zegt wat??
    Ook ik leer mijn zoon wat te zeggen als hij iets niet wil of juist wel of naar een volwassen iemand te gaan om het te zeggen, maar in deze situatie helpt woorden niet en mag hij van mij daden gebruiken dus als niks helpt!

16. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik heb voor as maandag een afspraak gemaakt buiten de groep met 1 van de juffen om dit eens goed te bespreken want in een groep met 12 kindjes en 3 leidsters vind ik dit van te zotte dat er niemand reageerde op de hulp kreet van mijn zoon en al weet ik dat kinderen , kinderen zijn dit pik ik niet!

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

mora ben het helemaal met jouw eens.

nu snap ik ook dat er een heel groot verschil zit in een rangorde bepalen of pesten.

maar de mama die zeggen ik wil niet dat ze terug slaan want dan creeer je een verkeerd beeld en slaan ze misschien te snel terug etc.
    De kindjes die langdurig gepest woden, worden echt niet van de een op de andere dag "meppers". want ze zijn al niet zo assertief van hunzelf dus moet er eerst echt grens over gegaan zijn.

ik ben zelf jarenlang gepest (denk aan o.a. kinderen in een rondje en ik weer heen en weer geduwt ertussen, slaan, knijpen, uitschelden etc) en pas dat ik in groep 7 zoooo kwaad werd dat ik er 3 voor hun schenen geschopt heb en toen was het ineens over!

Soms is er geen andere keuze meer , sommige mensen hebben een karakter waardoor mensen je makkelijker als doelwit nemen. Ik had om de middelbare school dus ook problemen hiermee.
    En dan is van je af bijten "letterlijk" het enige middel om te zorgen dat het stopt.

Ts: Natuurlijk bespreek je dit met juf, daar hoef je echt niet aan te twijfelen en ze zal je ook echt niet zien als "zeur" ouder .. en heel eerlijk dat zou mij geen snars uitmaken hihi. dan ben ik maar een zeur ouder . maar dat is in deze helemaal niet aan de orde zeker niet als V. dus meerdere kinderen pest.

Ik vind niet mooi niet mooi niet mooi en dan wijzend achter iemand aan lopen wel degelijk pesten en niet iets om rangorde mee te bepalen. dat is een boek afpakken wel bijv. maar dat heeft hij ook niet te doen en al helemaal net alle boeken vasthouden.

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

bizzy: dat zou ik zeer hoog opnemen zelf en zou voor mij reden zijn tot een klacht. Dat de juffen bij elkaar staan kletsen en geen hulpgeroep of gehuil horen vind ik belachelijk.

Deel Deze Pagina