Ik ben alvast aan het nadenken hoe ik het zo met mijn kleine man als hij 4 maanden is wil ga doen. En wil graag weten hoe vaak en wanneer jullie nutrix/Fruithapje/Groentehapje geven en hoe veel. Geeft iemand ook al liga voor babies vanaf 4 maanden en hoe doen jullie dat? En weet iemand het verschil tussen diksap en Roosvice? Ik heb een berg diksapjes (biologisch) gezien maar zie ook Roosvice (die mocht mijn moeder vroeger aan mij geven). Geef je dan diksap met 1 smaakje of eentje die gemengd is. En weet iemand ook hoe het zit met het bewaren, er staat dat het na het openen beperkt houdbaar is. En met hoeveel begin je?
Kylian kreeg met 3 maanden al nutrix door zijn avondfles omdat zo'n hongerlap was/is. Met het fruit en groente hapje zijn wij heel langzaam begonnen, eerst maar 2 of 3 lepeltjes en dat dan een paar dagen achter elkaar van 1 smaak om te kijken hoe hij hierop reageerde. Zo'n potje mag je na opening 24 uur bewaren en dan moet het weg, dus in het begin gooi je best veel weg. Langzaam hebben we dit opgebouwd naar een half potje per dan en toen verder naar 1 potje per dag. Het verschil tussen diksap en roosvicee is dat er in diksap geen toegevoegde suikers zitten en in roosvicee wel tenzij je de suikervrije variant neemt. Zelf kies ik dus voor diksap. Volgens mij maakt de smaak niet zoveel uit, tenminste Kylian maakte het niet zoveel uit, Appel, Excotisch en nu heeft hij de appel/zwartebes van de zonnatura. Als ik me niet vergis zijn die flessen iets van een maand na opening houdtbaar. Dan is het hier allang op. Kylian moest het wel leren drinken, eerst moest hij na een paar slokjes al niet meer maar dat ging steeds beter. Hou wel in je achterhoofd dat het allemaal erg leuk is maar dat je kind tot 6 maanden eigenlijk geen bijvoeding nodig heeft, dus als je kleine het niet lekker vind of gewoon niet wil is het ook goed. De liga hebben we zo rond de 5 maanden gegeven en Kylian vind het erg lekker. Ook deed ik wel eens een liga fijnmalen met de vijzel en dan door de avondfles (wel goed fijn maken) ipv de nutrix. Groetjes Anita
Ik heb weinig aan bovenstaand verhaal toe te voegen. Ik geef wel roosvicee, maar Lynn lust gewoon geen diksap. En je kunt liga 1e stap ook verkruimelen door de fruithap.
Hoeveel nutrix geef je dan door de avondfles? Finn is namelijk ook een ontzettende vreetzak. En zit er aan te denken om nutrix alvast eerder te gebruiken. Nee dat snap ik, alleen zit ik nu al dat hij nog steeds honger heeft en ik niet meer mag geven ik kom al boven de 1 liter voeding per dag. Het idee dat ik nutrix in zijn avondfles mag doen klink wel fijn voor hem zodat hij zonder honger na bed gaat. Doe je het dan ook in de ochtendfles?
Ik begon met een theelepeltje in zijn avondfles en dat een paar dagen lang, dan kun je ook zien of hij er tegen kan. Daarna langzaam opbouwen, zie achterkant van het pak voor de hoeveelheden. Op een gegeven moment had Kylian het door alle flessen, anders was er geen houden aan. Door zijn avondfles had hij (tot voor ongeveer 3 maanden geleden) 6 scheppen nutrix en dan werd hij nog tegen 5 uur wakker van de honger. Ik heb het toen aangekaard bij de kinderarts van het CB en ik het toen fantomalt voorgeschreven gekregen. Nu ik dit gebruik wou ik dat ik het veel eerder aangekaart had. Hij gebruikt nu 2 schepjes door zijn avondfles en voor de rest van de dag gaat het met zijn gewone flessen zonder extra toevoegingen heel goed. Moet er wel bij zeggen dat ons mannetje een duidelijke voorkeur heeft voor vast voedsel. Groetjes Anita
Oke ga ik dat ene theelepeltje proberen en dat een paar dagen om te kijken hoe het met hem gaat. Fijn dat ik hier terecht kan.
Fantomalt is een poeder dat je aan eten en drinken kunt toevoegen. Elk schepje fantomalt levert 30 calorieën extra op. Het wordt ook vaak gebruikt bij mensen die ondergewicht hebben of dreigen te krijgen, b.v bejaarden. Je kunt het bij je apotheek (in de vrije verkoop) krijgen/kopen alleen mag je het baby's alleen geven iom een arts. Groetjes Anita