Onze drie jarige draak doet ruim een uur over zijn avondeten. Hij eet niet door maar o wee als ik zijn bord weghaal... dan gaat hij door het lint en niet zuinig ook. Zo gaat het ook soms met bakjes fruit en brood etc. Opzich eet hij wel goed, maar langzaam. Het liefst heeft hij de hele dag zijn bord op tafel staan (waar hij niet meer naar om kijkt) en weghalen mag dus beslist niet. En ik ben dit zooooo zat. Van alles geprobeerd: kaartjes neerleggen en als de wekker gaat een kaart weghalen en als de kaartjes op zijn gaat zijn bord weg. Ik zorg ervoor dat dit ongeveer 15-20 min duurt. Maar het werkt niet. Geprobeerd om te belonen met Thomas de trein op tv als hij zijn bord leeg eet... helpt niet. Geprobeerd om hem te laten zitten en zelf van tafel te gaan en op te ruimen... helpt niet. Geprobeerd te dreigen met in de gang zetten oid. Helpt niet. Helpen eten geven lukt niet. Hij wil het zelf doen. Ben even inspiratieloos. Ik vind het ergens zo zielig om gewoon zijn bord weg te trekken.. maar ik ben het wel zat hoor, elke dag anderhalf uur lang dit gedoe. Wie heeft de gouden tip?
Geen gouden tip als waar je op zit te wachten. Maar ik zou dus wel zn bord weghalen. En direct heel duidelijk maken dat je niet van krijspartijen gediend bent. Duidelijke consequentie als hij toch gaat gillen. Hij moet toch op een normale manier zn ongenoegen kunnen uiten lijkt mij. Driftbuien e.d. worden hier niet geaccepteerd en niet getolereerd.
Dochter had dit ook. Ik wist bij haar dat ze het er om deed, want patat etc. ging er wel vlot in. Tijdens het eten zelf geen aandacht aan gegeven en het bord gewoon weggehaald toen het wekkertje ging, daarna kreeg ze haar toetje. Aangegeven dat ze best boos (driftbui dus) mocht worden maar dat dat niks ging veranderen. Duurde even maar daarna was het ook klaar.. Ook geen gouden tip, denk dat het soms een kwestie van volhouden is.
Nou omdat het veel te lang duurt, het eten koud wordt, het op den duur onhygiënisch wordt, de poes het wil opeten, ik graag wil opruimen, zoon naar bed moet... Hahahaha tal van redenen. Kijk een keer een uur, prima, maar wekenlang..... poeh
Ja dat zou ik doen. Ik zou er wel nonchalant over blijven, dus niet boos worden oid. Maar bv een half uur nemen voor de lunch en 3 kwartier voor diner (je kan het altijd op den duur nog inkorten). Hem dat uitleggen, een klokje zetten en halverwege de tijd herinneren. Dan 5 minuten voor het einde van de tijd nog eens herinneren. Dan het bord weghalen, zonder veel woorden. Enkel reageren op de driftbui dat je daar niet van gediend bent. Zelf proberen heel rustig te blijven praten. En duidelijk maken dat je niet met hem wil praten of naar hem wil luisteren als hij gilt. Dat je weer verder praat als hij rustig is. Succes!
Ok, maar de tijd tussen avondeten en bedtijd is toch te overzien? Mijn zoontje eet meestal best goed, maar met momenten heeft hij het ongeduld van een peuter en zegt ie al heel snel dat ie klaar is. Dan laten we z’n bord ook wel eens gewoon staan terwijl de rest al opgeruimd wordt en terwijl hij gaat spelen. Soms keert hij,dan nog terug naar de tafel en eet nog wat, soms ook niet. Dat het dan koud is, is natuurlijk zijn probleem laar daar maakt ie geen probleem van . In elk geval, we maken er ons niet druk in. Eten is een levensbehoefte, voor mij hoeft dat niet zozeer ‘getraind’ te worden. Hoe meer aandacht je erop vestigt door wekkers en kaartjes en toestanden, hoe meer hij ook weet dat het een middel is om je aandacht te krijgen. Tafelmanieren komen heus wel met de jaren, als je die voorleeft .
Ja hier zit ook wat in. Ik ga het laten bezinken. Dank je. Sowieso niet druk om maken dus en boos worden.
Is een andere visie natuurlijk, maar het kan wek interessant zijn om soms eens op die manier naar dingen te kijken. Ik stel me vaak de vraag ‘is het een probleem, of maak ik er een probleem van?’ Succes ermee!
Ik denk dit ook.. Zat van de week met haar bij de overblijf (eerste keer mag je mee).. Ik stond er van te kijken.. binnen 10min 2 broodjes op . Ik had juist tegen de overblijfmoeders gezegd dat ze zo traag eet, ze kon met de eerste club kindjes naar buiten Dus.. ineens kunnen ze het wel. Ik vind het vooral belangrijk dat ze haar vitamines etc binnen krijgt.