Welk soort flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Jacq84, 9 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Hoi Hoi,

Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar kon niets vinden.
    Of de topics waren op slot , helaas!

Met een kleintje in het vooruitzicht ben ik mij in het verdiepen
    in borst of flesvoeding.
    Mijn borsten zijn nogal gevoelig , ook voor de zwangerschap en
    mij lijkt het geven van flesvoeding ook handiger.

Mijn vragen aan de mama's :

Maar , mag ik deze beslissing wel maken zonder borstvoeding geprobeerd te hebben?

Welke flesvoeding geef jij en waarom heb je voor dit merk gekozen?

Groetjes Jacq

2. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Natuurlijk mag jij deze beslissing maken, het is jouw lichaam dus waarom niet. Wel zou ik vooral omdat je twijfelt borstvoeding wel een kans geven, stoppen is makkelijker dan eerst flesvoeding en dan alsnog borstvoeding gaan geven. Als het allemaal namelijk wel goed loopt dan is dat een mooie start

Keuze kwa flesvoeding is persoonlijk en kan ik je niet echt over adviseren ook omdat mijn meisje dieetvoeding krijgt op recept.

3. Lovely24

Lovely24 Niet meer actief

Sowieso MAG jij die beslissing gewoon zelf nemen natuurlijk ;)

Mocht je toch flesvoeding geven of later overstappen,
    Ik heb vanaf het begin Kruidvat Standaard voeding gegeven.
    Ook wel even getwijfeld, want er zijn in mijn omgeving weinig tot geen moeders die ik ken die het geven en voelde me toch een beetje raar dat ik toch wilde besparen op het eten van mijn kind.

Maar goed achteraf geen spijt van gehad.
    Mijn dochter was gek op haar flesjes en heeft nooit last gehad ergens van.

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Natuurlijk mag jij die keuze maken inderdaad.

Ik heb ook gekozen voor het geven van flesvoeding, gewoon omdat ik nooit borstvoeding heb willen geven. Ben dan ook erg blij geweest met mijn keuze, want als je het niet wilt werkt het ook niet..
    Als je twijfelt zou je idd wel eerst kunnen proberen..

Ik geen Friso flesvoeding. :) Bevalt me erg goed.
    Heb voor Friso gekozen omdat het een van de 'goedkopere' maar wel goede melk is. Etos en Kruidvat eigen merk hebben we ook over nagedacht maar we vonden het makkelijker om een merk te kiezen wat je 'overal' kan kopen.

5. Maia

Maia Niet meer actief

zelf kiezen waar je achterstaat. of dit nu bv is, of fv, of eerst borst en dan fles enzovoorts...

ik ben begonnen met Nutrilon bij allebei, omdat dat ook op het kdv gegeven wordt en ik het handig vond dat het overal verkocht werd. Met Fleur ging dat prima.

Met Tim ben ik overgestapt op Nestlé, i.v.m. zijn darmproblemen en ik dacht dat de nutrilon ermee te maken kon hebben (inderdaad). De Nestlé is wat dunner heb ik het idee, wij doen jbpm door de fles en met de nutrilon werd dat een dikke drab en met de nestle niet. Vind Nestlé eigenlijk prettiger.

ik heb trouwens bij beide eerst bv gegeven en ben overgestapt (met Fleur 2 mnd en met Tim 2 weken)

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik had geen druppel bv, in het ziekenhuis deden ze ook hun best er niet voor (fles gegeven toen ik op de OK lag en fles gegeven toen ik ging douchen), toen stond het mij steeds meer tegen om bv te blijven proberen.

Ik geef Friso fv, is iets goedkoper dan Nutrilon. Heb een uitstap gemaakt naar Kruidvat omdat het cb het erg aanraadde maar ik vind de fv te papperig, er blijft vaak een klontje liggen op de bodem (zo'n soort papje wat je met jbpm ook heb), de opvolgmelk vind ik vreselijk stinken en blijft er ook een papje liggen. Friso lost goed op.

Goede ervaringen met Friso Comfort.

Misschien een tip als je inderdaad fv gaat geven: veel baby's hebben last van krampjes en ik kan er helaas over meepraten... kies voor het veiligste idee een comfort of omneo voeding tegen spugen en krampjes. Is iets dikkere voeding, er zit jbpm in (30%) en het is net zo goed als de standaard voeding. Baad het niet, schaadt het niet :)

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Beslissing mag je doen uiteraad maar ik zal zelf wachten tot bevalling zelf. Er zijn verschillende situaties:
    - je kan gewoon melk toeschiet krijgen vlak voor of na de bevalling dan zou ik wel aanleggen en kijken hoe het zal zijn. Want stoppen kan je altijd! Heb je melk en wil toch niet dan moet je toch afkolven en strak binden...
    - je kan juist weinig of geen melk hebben bijvoorbeeld door keizersnede dan kan je kijken of je de moeite voor wil doen of niet.
    In kraamhotel kunnen ze ermee goed helpen dan. In ben in Bronovo zelf bevallen en erg goede kraamhotel hulp gehad: ze kwamen elke 2 uur zoiezo aanleggen samen, kolven samen, fingerfeed(bijvoeding) etc. Lactatiekundige is ook altijd oproepbaar.

Ik had het volgende: ik wilde bv geven maar naar ks had geeb melk. Met tranen beethe afkolven eerste dagen soms 1-5cc maar. Baby erg afgevallen, hapt niet goed etc. Lactatiekundige help in kraamhotel was behulpzaam. Thuis 5e dag kreeg ik melk eindelijk, baby hapte onwijs goed etc maar bleef 2 uur hangen en niet tevreden en ik moest een hand borst andere hand hoofd vasthouden steeds. Het deed onwijs pijn ook aan tepels, geen kloven maar ze waren blauw! Ik moest steeds kolven want er was niet genoeg.
    Op gegeven moment dag 7 geloof ik begon ik echt tegen op de bv zitten ik huilde gilde en hatte mijn baby door pijn wat ik had. ikzat echt met kromme teneb voeden.
    Als ik flesje moest geven keek ik lachend toe.
    Andere lactatiekundige over de vloer de beste in de regio: baby gevruikt tong niet goed waardoor mijn tepel rust op de kaak en ondat baby onwijs hard zuigt doet het pijn. En ik heb overgevoellige tepels ( schijnt als je tintellende en dove vingers en tenen heb vaak heb je ook extra gevoellige tepels:))
    Advies was fulltime kolven wat ik ookdeed tot 4 weken. Daarna begon baby hangerig huilerig etc doen (kiss sindroom) toen miste ik kolfbeurten ( ik gaf met elke 3 uur kolven zoiezo niet genoeg al).

Als ik 2e baby krijg dan krijg ik ook keizersnede en zal ik aan bv niet eens beginnen omdat ik weet dat melk opwekken super lastig is en dat ik te gevoellig ben. Maar ik ben blij dat ik deze keer alles heb geprobeerd en bewust gekozen voor fv.

Terug naar je vraag: je kan merk of huismerk fv geven: kruidwat, jumbo, friso, nutricia. Ik geef Friso Comfort omdat in zh gaven ze Friso en het is erg goede voeding voor de meeste babys: tegen kraampjes, tegen spugen, tegen snel drinken.

Moet zeggen dat iedereen zei mij dat bv zo super makkelijk en handig. Vond ik niet je kan niks je jan nergens etc... Slapen doet baby ook niet :)) flesvoeding is binnen seconden klaar ( heb hete water kraan dus hoef niet koken) 15min geven wat je ook samen met man kan delen en baby slaapt altijd goed de nacht door...

Als je FV gaat geven dan moet je hebben
    - sterisator
    - flesje difrax of dr.brouwn ( later kijk je welke beste etc)
    - mineraal water bar le duc of andere nitraatarm water
    - voeding zelf 0-6mnd nummer 1
    - thermoskan voor buiten de deur
    - poederdoosje voor dosering

Als je BV gaat geven heb je nodig
    - bv bh of top
    - pads tegen lekken (lilypads zijn super)
    - kolfapparat ( koop niet kan je huren bij thuiszorg 2.50p dag)
    - medela calma flesje voor eventuele bijvoeding of afgekoolfde melk
    - voeding voor bijvoeding
    - bewaarflesjes voor afgekolfde melk

Alles kan je kopen pas na de bevallinh dus direct na de bevalling kan je beslisseb FV of BV!
    Succes!!

Ps sorry voor fouten ben op iphone

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #8 Zoe123, 9 jul 2013
    Laatst bewerkt: 9 jul 2013
    Waarom zou jij die keuze niet mogen maken?
    Het is jouw baby (en die van papa natuurlijk..:D)

Vraagje, je schrijft dat een flesje handiger lijkt.
    Waarom denk je dat precies?

Wat je ECHT nodig hebt als je bv wil proberen:
    Hempjes/voedings bh
    Zoogcompressen
    De rest (flesjes,kolf) zijn in eerste instantie niet nodig.
    Als je kindje goed drinkt is bijvoeden of kolven helemaal niet nodig...
    Maar het belangrijkst is:eek:p de hoogte zijn van het verloop de eerste
    periode. Dat vaak drinken normaal is.Dat je hulp kan inschakelen
    als aanleggen niet goed gaat.Dat sommige kindjes
    natuurtalenten zijn en anderen wat meer tijd nodig hebben.

Succes met de zwangerschap:p

@Piccolina dat jij nergens naar toe kon,je kon niks en je kindje
    niet kon slapen/doorslapen (en dan heb je het over een baby van een paar weken;)) Maar dat is JOUW ervaring..Generaliseren is onzinnig. Elk kind bv of fv,is anders.
    Jammer dat je de zaken weer eens als algemeen goed presenteert;)

9. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Bedankt voor al jullie reacties!
    Maakt het nog een stukje moeilijker.

Zoe123 :

Even antwoord op je vraagje :D
    Al is het een hele goede maar simpele vraag waar ik misschien wel
    heel dom antwoord op geef , haha.

Het lijkt mij handiger omdat Papa of iemand anders dan ook eens de fles kan geven.
    En helaas na verloop van tijd moet ik toch weer aan het werk en lijkt het mij handiger om dan met flesvoeding te werken.
    Ik geef nu wel antwoord maar bedenk me dat dit een beetje 2 onnozele redenen zijn want dit kan ook met kolven.

De voornaamste reden dat ik flesvoeding wilde gaan doen is omdat ik zeer gevoelige tepels heb en het mij geen pretje lijkt als er iemand enige tijd aan ligt te sabbelen.

Maar hoe voelt kolven eigenlijk ??

Een vriendin , was ik pas op visite , kwam met het lollige verhaal dat ze voor haar en haar vriend tepelpompjes had gekocht.
    Mijn reactie was geef die dingen maar eens hier en dan kijken hoe ze erop reageren.
    Nou , Als kolven ook voelt als een pompje dan word het niets :D
    Zat letterlijk tegen het plafond van de pijn , hahaha.

Maar het blijft een lastige keuze , pffff!!

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Nee hoor, is niet dom! Dat moet je niet zeggen hoor!
    Dat het begin van bv geven pijnloos zal zijn, dat kan ik niet garanderen...
    Je tepels moeten wennen aan een kindje aan de borst.
    Maar pijn en kloven zijn eigenlijk bijna altijd een teken dat baby niet
    goed aangelegd is. Daardoor ontstaan bovenstaande problemen. Een baby masseert de melk met zijn kaakjes uit de borst,sabbelen is juist niet de bedoeling.
    Daarom is het zo belangrijk om dan niet door te modderen maar
    een lactatiekundige te laten komen die kan helpen.

Als jij gevoelige tepels hebt zou je wellicht eerst met een tepelhoedje
    kunnen voeden.Dat is mischien wat prettiger.

Wat betreft kolven: pijn=fout! Met de juiste maat borstschild
    hoor je geen pijn te voelen :p
    Ik zal niet zeggen dat ik elke keer juichend mijn kolf te voorschijn
    toverde, maar ja..het gaf ook vrijheid om lekker weg te gaan met vriendinnen

Omdat ik nooit genoeg heb kunnen kolven heb ik,als baby bij de gastouder was,
    af en toe een flesje Kruidvat kv gegeven
    Geen rare dingen mee gehad

11. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Piccolina,

Waarom barleduc water, kraanwater is goed hoor, mits je geen loden pijpen hebt...

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #12 piccolina, 9 jul 2013
    Laatst bewerkt: 9 jul 2013
    Ik zeg toch mijn ervaring en niet van die iemand adres, bertje rare opmerking.

Kolven doet ook pijn aan tepels heb hier 3 maten schilden liggen helpt niets maar je went eraan en het is maar 15 min gelijk uit twee borsten.
    Het doet voornamelijk eerste paar minuten pijn daarna niet.
    Ik heb verschilldende kolven gehad: medela swing, medela symphony en awent. Die dure huur kolf medela symphony is ok kan je kracht aanpassen maar ik heb meer melk uit awent altijd kunnen krijgen en minder pijnlijk.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Kraanwater heeft hoge gehaalte nitraat en calk wat kraampjes veroorzaakt. Niet bij iedereen maar hier wel dus. Het wordt aangeraden nitraatarm water gebruiken. Ik gebruik soms gewoon ook filter ipv mineraal water. Maar goed ik vind kraanwater ook vies smaken ik drink het ook niet

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kraanwater heeft helemaal niet altijd een hoog nitraatgehalte. Veel plastic water bevat meer mineralen dan kraanwater!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De enige die de beslissing borstvoeding of kunstvoeding mag maken ben JIJ. Natuurlijk in overleg met je kind en je partner.

Ik vond de eerste weken van het zelf voeden pittig, zo niet zwaar, maar ik zag het als een langetermijnsinvestering (no pain, no gain). Bij beide kinderen waren de eerste 10 weken erg intensief en soms ook echt pijnlijk, maar daarna hebben ze nog jarenlang bij me kunnen drinken. En ach, wat zijn 10 weken nou op 2 jaar of meer?
    Ik werkte trouwens gewoon hoor, en daar kolfde ik.

16. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Tuurlijk mag jij zelf beslissen!!!
    Ik ben n echte voorstander van bv en wilde dit minimaal 6mnd geven of langer. Helaas lukte dat niet door omstandigheden en ben ik fb gaan geven. Nadat ze eerst nutramigen ivm verdenking kma heeft gehad ben ik voeding van t jumbo huismerk gaan geven. Heb nagevraagd bij kinderarts welke ik t heste kan geven en dat maakt niets uit!
    Jumbo (en andere) huismerken schelen zon 4 euro met nutrilon. En bij onze jumbo altijd te verkrijgen war bij nutrilon niet t geval is, vaak lehe schappen.

Als je bv gaat geven haal dan toch n pak voeding in huis, stel dat t niet lukt en t is zaterdagavond....

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je bv wilt geven moet je juist niet 'voor de zekerheid' kunstvoeding in huis halen. De kans dat het dan niet lukt is namelijk veel groter. Zelf voeden 'mislukt' niet binnen een paar uurtjes, of op een zaterdagavond. In het ergste noodgeval is er altijd wel een nachtapotheek die kunstvoeding verkoopt, en als je in de kraamweek zit heeft de verloskundige altijd wel een zakje voor noodgevallen.

In principe heb je voor borstvoeding alleen maar een baby en borsten nodig.

18. Koon

Koon Niet meer actief

Het enige wat ik in huis had was een voedingsbh en een pak borstcompressen.
    Ik dacht, ik zie wel waar het schip strandt.
    En toen ik uiteindelijk overstapte op FV was dat zo gehaald. Dat beslis je namelijk niet op een zaterdagavond, daar gingen bij mij dagen overheen.

Wij gaven eerst nutrilon. Toen mijn zoontje 6 maanden was en we over gingen naar opvolgmelk gingen we de biologische melk van de AH gebruiken. Allebei goede ervaringen mee. Ik vond de biologische zelf nog het lekkerst smaken, wat romiger.

19. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB

Maar wat dacht je als je kind niks snapt van het drinken aan de borst? Dan start je binnen 24u met kolven. Ik heb de eerste nacht manueel gekolfd, helaas was er op zondag nergens geen kolf te verkrijgen. Bij vk waren ze alle 6 uitgeleend en zorgwinkel was dicht...,
    Middels fingerfeeding hebben we kleine hoeveelheden kv gegeven
    Maandags hadden we n kolf en zijn we gekolfde melk gaan geven.
    Ik heb 2dgnelke 3 uur gekolfd, tepelhoedje gebruikt en veel aangelegd en na n week had ze t door!!!!

20. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Piccolina schetst wel een negatief beeld hoor.
    ik heb ook een keizersnede gehad, en wel melk. Baby's vallen nou eenmaal af na hun geboorte (de onze 12%) en bv doet nou eenmaal even pijn omdat je lichaam het niet kent, en met goede hulp
    mijn meisje heeft 3.5 mnd bv gehad en toen was het op (stres en oververmoeidheid)
    nu krijgt ze flesvoeding (kruitvat hypoallergeen/ jumbo high care (geloof ik)).
    ze heeft op de borstvoeding niet door geslapen omdat ze daar simpelweg nog niet aan toe was. Ze was relatief klein dus ze had het gewoon nodig. Nu op de kunstvoeding slaapt ze van de 7 nachten er 4 door en de andere nachten komt ze tussen 4 en 6 uur. Maar ook op een fles afgekolfe bv slaapt ze goed, en soms dus ook door.

ik vond borst persoonlijk makkelijker.
    het enige wat ik van te voren heb aangeschaft was een bostvoedingsboek en ik ben naar een bv bijeenkomst geweest.
    Later een kolf en nog veeeeeeeeel meer zoogkompressen.

van een fles vind ik eigenlijk lastiger omdat klein mevrouwtje hier last heeft van het verse kraamwater. Dat kook ik eerst ('s morgens) dan in de magnetron, dan voeding erbij, dan roeren met een vork, voelen of het niet te heet is en dan pas geven.

ik denk dat als je het probeert je snel genoeg weet wat je wil! Heel veel succes met je keuze, t is lastig genoeg.

Deel Deze Pagina