Kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Jansen, 17 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel uur kraamzorg heb je per dag gehad?

  1. 3 uur

  2. 5 uur

  3. 8 uur

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hallo dames,

    Wij staan op het punt om ons aan te melden voor kraamzorg, in de grote steden moet je je hier tijdig voor aanmelden hoor ik.

    Maar je kunt kiezen uit 3, 5 of 8 uur kraamzorg per dag. Zeker omdat dit de eerste zwangerschap is hebben we geen idee wat we moeten kiezen...

    Mijn partner zal de eerste dagen ook wel thuis zijn na de geboorte en wij vroegen ons af of 8 uur per dag dan niet een beetje veel/overdreven is óf is het juist heel lekker?
    Kan me er nog geen voorstelling van maken...

    Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Ik heb gekozen voor 6 dagen van 8 uur en 2 dagen van 4 uur. Zo kun je die laatste dagen alvast een beetje wennen dat je er daarna "alleen" voor staat en volgens mij ben je het dan ook wel zat. Mocht het niet gaan, dan kun je altijd nog plussen werd mij verteld.

    Overigens, het aanmelden hebben wij ook snel gedaan. Het gewenste aantal uren hoefde ik pas bij de intake door te geven. Deze heb ik in januari gehad. Zou betekenen dat je daar nog even over kunt nandenken.
     
  3. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    wij hadden offiecieel 4 dagen van 8 uur en 4 dagen van 4 uur....maar omdat Iris met een keizersnee kwam heb ik 2 dagen van 8 uur gehad en 4 dagen van 4 uur.....dit ivm met een paar dagen ziekenhuis

    misschien een tip....laat je partner vrij nemen als de kraamzorg weer weg is....dan sta je er niet direct alleen voor....dan heb je de eerste dagen de kraamhulp, en daarna je partner.

    ook wij hebben in de 2e maand al kraamzorg aangevraagd...moet je vroeg bij zijn...
     
  4. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik had ook dagen van 8 uur. Vooral in het begin is dat heel lekker, vooral wanneer je je eerste kleintje krijgt. De laatste 2 dagen waren wat minder lang, want dan kun je zelf al weer wat dingen doen.
     
  5. Vicky

    Vicky Fanatiek lid

    11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Ik had 24 uur in totaal aangevraagd... We wonen in een klein flatje en mijn vriend was die hele week thuis, zou niet weten wat ze hier acht uur had moeten doen. Maar omdat Kaylee in de couveuse heeft gelegen hebben we nog 16 uur gehad (couveusezorg) wat achteraf gezien vrij overbodig is geweest...
     
  6. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik heb vijf dagen vier uur gehad.
    Ik ben toen ook bevallen met een keizersnede, en we woonden in zo'n klein huisje met maar een slaapkamer bijvoorbeeld dat deden we zelf wel allemaal.
    Maar voor de verzorging en controle was het wel handig.
    Maar aan de andere kant, we hadden alles ook wel zo'n beetje meegekregen uit het ziekenhuis.

    Maar tis wel prettig even wat controle voor jou en je pasgeboren kindje
     
  7. Peetje

    Peetje Niet meer actief

    Ik had bij mijn eerste kindje de volle kraamzorg alle dagen 8 uur, ik geloof dat het 7 of 8 dagen waren, ik ben er echt ontzettend blij mee geweest had geen uurtje daarvan willen missen, maar goed ik stond er ook alleen voor. Nu bij mijn 2e kindje sta ik er niet meer alleen voor, maar kies toch weer voor het volledige aantal uren, vind het gewoon heel erg fijn, je kunt je de eerste week gewoon helemaal richten op je kleintje, alles wordt verder voor je gedaan!

    Groetjes Peetje
     
  8. Angel79

    Angel79 VIP lid

    14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Ik had bij de eerste alle dagen 8 uur verzorging. De eerste dagen was t wel fijn, maar na een paar dagen kwamen we erachter dat dat echt overbodig was.
    Bij de 2de hadden we dan ook maar 5 uur per dag en toen was t vaak dat er tijd over was. Toch zou ik bij een derde weer kiezen voor 5 uur, beter een uur te lang dan een uur tekort ;) en heb altijd fijne, gezellige kraamverzorgsters gehad dus die tijd gaat toch wel om :D

    Liefs Angela.
     
  9. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Wij hebben voor beide meiden gekozen voor 3 uur kraamzorg .
    Maar ik was dan ook wel vrij fit meteen na de bevalling .
    Mijn mannetje was na de geboorte ook 2 weken thuis en dat scheelde natuurlijk ook .
    Verder hou ik er niet van als een vreemde in mijn kasten snuffeld en mij verteld wat ik wel en niet moet doen ( ook al is het goed bedoeld ;) )
    Ik voel toch zelf het beste wat ik aankan .
    Bij de 3 uren kraamzorg komen ze alleen jou en de baby controleren en leren ze je de belangrijke dingen .
    Dingen zoals het kindje in bad doen enzo en raad en advies met oog op voeding en zo .
    Komen ze langer , dan doen ze vaak ook wat licht huishoudelijk werk (afwas , stofzuigen, eventuele meerdere kinderen verzorgen, kraamvisite opvangen enz enz ) .
    Wanneer ik zwanger blijk van onze derde , dan kies ik voor wat langere zorg omdat ik dan al 2 kleintjes heb rondlopen ( 14 maanden en 4 jaar ) .
    Wat de verzorging betrefd hoeven ze mij niets te leren ( al bij de oudste niet omdat ik veel kids om me heen gewend ben ) .
    Maar vlak na de bevalling is het wel fijn als een kraamverzorgster de druk wat van de ketel haalt .
    Dan kan ik genieten van mijn gezinnetje ;)

    Groetjes Joyce
     
  10. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Even een tip als kraamverzorgster; laat je man vrij nemen NA dat de kraamverzorgster weg is, dus na 8 dagen. Je hebt er helemaal niets aan dat hij thuis is omdat je al hulp krijgt. En eigenlijk loopt hij alleen maar in de weg. Klinkt een beetje bot maar geloof me uit eigen ervaring weet ik dat het makkelijker is dat hubby gewoon wat later vrij neemt. Mijn man neemt zometeen ook pas vrij als de kraamverzorgster weg is. Natuurlijk neemt hij vrij de eerste dag en misschien ook wel de 2e dag na de bevalling maar daarna gaat hij die week aan het werk. Je hebt veel meer aan je man als er geen kraamverzorgster is. En het is gewoon veel gezelliger voor hem ook. Want als de kraamverzorgster er nog is voelt hij zich helemaal buiten gesloten omdat er geen aandacht is voor hem..... Alle aandacht gaan naar de moeder en baby.
    Succes!!!
     
  11. Windows

    Windows Fanatiek lid

    2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik had bij de oudste 5-uurszorg,de Kraamhulp kwam tussen 10:00 en 15:00 en ik vond dat lekkere tijden,bij de 2e hadden we geen keus want ik moest met beeb een week in het ziekenhuis blijven :(
    Maar we hadden wel 5-uurszorg aangevraagd weer,en doen dat bij een volgende ook...
     
  12. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Daar ben ik het helemaal mee eens :) Mijn man was de eerste 2 dagen met de kraamhulp ook vrij, maar hij liep echt vreselijk in de weg. Er hoefde niets van hem in huis, terwijl het gewoon lekker is, wanneer de kraamhulp even lekker van alles voor je doet. Hij vond het een beetje vervelend dat de kraamhulp overal bij zat. (Viel best mee hoor! ;) ) Hij zat er maar een beetje hulpeloos bij. Dus hij heeft verder gewerkt en daarna vrijgenomen. Beviel VEEL beter :) :)
     
  13. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    bij ons was het (helaas) wat anders....sape is bakker, dus hij werkt snachts....dus hij had wel direct vakantie, anders zou ik snachts alsnog alleen zijn....maar we hadden 2 superkraamhulpen.....dus hier liep het perfect....toen ik nog in het zieken huis lag is hij wel gewoon aan het werk geweest....maar goed, voor de meeste mannen...neem maar lekker vrij als de kraamhulp weg is....
     
  14. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hallo dames,

    Bedankt voor alle antwoorden, dat geeft de leek een beetje een idee ;)

    De meeste van jullie zeggen dat de man in de eerste dagen veelal alleen maar in de weg loopt.
    Mijn vriend zei juist (en ik vond het wel een sterk argument) dat hij toch ook moet leren wat wel en niet mag en moet met de baby straks.

    Misschien is het handig idd om de eerste dagen wat meer uren af te nemen en daarna gewoon wat minder. Uiteindelijk moeten we het toch zelf gaan doen :idea:
     
  15. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Precies, met die gedachte heeft mijn man direct na de bevalling ook een week vakantie. Hij heeft nog nooit een baby in bad gedaan of een luier omgedaan. Wel handig dat de kraamhulp hem kan vertellen hoe of wat. Maar of je daar een hele week voor nodig hebt :D We zien wel hoe het loopt, maar in principe is hij vrij.
     
  16. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Het hele systeem is toch veranderd.
    Je krijgt een intake bij het kraambuearu en na aanleiding van die intake wordt bepaald hoeveel uur je ongeveer krijgt.
    Als je man thuis blijft, krijg je minder als dat hij gaat werken.
    Borstvoeding geven is ook goed voor een x aantal uur ( dacht 4)
    Het bureau geeft je dan een indicatie van hoeveel uur je ongeveer gaat krijgen

    Na de bevalling wordt er samen met de vk gekeken hoeveel uur je werkelijk nodig hebt. Een zware bevalling met veel bloedverlies of hechtingen levert ook weer meer uren op.
    Na een paar dagen wordt dit ook weer geevalueerd geloof ik.

    Enzovoorts enzovoorts.

    Zo ver ik begrepen heb, krijg je alleen nog volledige kraamzorg als je een PND hebt gehad.
     
  17. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Maar het lijkt me dat je er zelf ook nog wel wát over te zeggen hebt, je betaald er tenslotte ook premie en soms nog een eigen bijdrage voor.

    Dit lijkt me wel weer een beetje erg kort door de bocht zo...
     
  18. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb bij me meiden allebei volledige kraamzorg gehad. En ook was mijn man destijds gewoon thuis in de kraamweken.

    Nu is er geen man die me steunen kan in de kraamzorg. Maar ik heb ook nog steeds geen idee hoeveel kraamzorg ik nu zal krijgen....

    Zal het wel zien, ben nog niet gebeld ofzo ... denk dat ik dat van de week maar is gaat doen .
     
  19. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Volgens mij gaat het niet helemaal zo. Ze komen bij je thuis voor een intake en tijdens dat gesprek wordt gevraagd hoeveel uur kraamzorg je wilt. Dit bepaal je dus helemaal zelf. De basisverzekering geeft immers recht op 8 dagen gegarandeerde kraamzorg. Ik had dus voor de volledige 64 uur kunnen kiezen, maar heb uiteindelijk voor 56 gekozen om zo de laatste 2 dagen alvast een beetje af te bouwen. Zo is de intake bij mij in ieder geval gegaan.
     
  20. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Nou , Maryloes volgens mij is dat allemaal weer veranderd .
    Er veranderd van alles en nog wat in de kraamzorg en ook wanneer je recht op volledige kraamzorg hebt .
    Kraamzorg ging heel anders bij mijn jongste dan bij mn oudste .
    Dit omdat er al het een en ander veranderd was .
    En er werd mij toen verteld dat na januarie ( nu dus ) nog het een en ander ging veranderen .
    Maar niet het aantal uren en zo veranderd steeds hoor .
    Bij de oudste is mij geleerd om de beentjes op te tillen met een luier verschonen .
    Maar bij de jongste moest ik haar billen optillen :rolleyes:
    en zo nog wat dingen

    Groetjes Joyce
     

Deel Deze Pagina