Zoals de titel al zegt: Mijn schoonouders hebben een doseer"iets" gekocht (weet niet hoe je dat noemt, maar ik weet dat je de hoeveelheid kunstvoeding die je geeft kunt doseren ermee) Nu ben ik van plan om borstvoeding te geven, dus het is mi helemaal niet nodig. Ik heb er lang over nagedacht en ik vind het helemaal niet fijn dat ze dat ding hebben gekocht. Maar ik kan niet eens goed uitleggen waarom Mijn streven is om zo lang als mogelijk door te gaan met bortvoeding, en dat heb ik ook gezegd tegen heb. Mijn schoonzus antwoorde dat ik toch zeker geen engelse praktijken (????) wil en doorgaan met borstvoeding totdat ze 8 is? Nee, natuurlijk niet, maar op een gegeven moment kan je toch gewoon overstappen op koemelk? Of kom je er hoe dan ook nooit onderuit om kunstvoeding te gaan geven? Het voelt zo onnatuurlijk omdat het poeder is, wilde het het liefst in zijn geheel vermijden, maar puur gevoelsmatig. tips en adviezen? Thnx
@flipper: die "engels"praktijken, dat hebben mensen uit een documentaire die laatst op tv was. Daarin was te zien hoe vrouwen idd tot het 8e jaar hun kind borstvoedde. Prima natuurlijk als je dat ziet zitten... Een doseerdingetje is toch wel handig, je weet immers nooit of bv gaat lukken... (even advocaat van de d**vel hoor..) en hoe lang je het gaat geven. Volgens mij mag een kindje pas vanaf de 12 maanden koemelk, maar als jij tot het jaar bv wilt geven is dat helemaal prima en heb jij lekker dat dingetje niet nodig! Gewoon doen wat JIJ wilt!!!! liefs, Taliaa
Ik kan me echt he-le-maal voorstellen dat je dat niet leuk vindt. Alsof ze er geen vertrouwen in hebben en het al gedoemd is te mislukken ofzo. Zo zou het tenminste bij mij voelen. Over die opmerking van je schoonzus.. zucht. Heel irritant. Meid, ga gewoon lekker borstvoeden en zie maar hoever je komt en als dat een jaar is, geweldig toch?! Edit: ik vermoed trouwens dat het helemaal niet zo bedoeld is van je schoonouders, de meeste mensen denken daar helemaal niet zo erg bij na. Maar dat maakt het niet minder irritant, I know.
Hallo, Wat goed dat je een lange tijd bv wilt gaan geven! Ik denk er precies hetzelfde over, wil geen poeder aan mijn kind geven dus tot ongeveer 10 maanden bv en dan gewoon koemelk. Je hoeft je niet te schamen ofzo hiervoor, het is gwn wat moeder natuur ons gegeven heeft en zou me dan ook niet erover gaan verdedigen. Als je eerder stopt met de bv dan is het miss handig wat ze gekocht hebben, en anders.. tja jij hebt hun geen opdracht gegeven om dat ding te kopen, geheel op eigen risico zullen we maar zeggen Dus je kan ze ervoor bedanken en zeggen dat je het heel fijn vindt dat ze zom om hun kleinkind denken maar datje voorlopig begint met bv en dat je dit waarschijnlijk ook een tijdje gaat volhouden! Liefss
Ik begrijp je reactie volkomen, ik zou volgens mij zelfs kwaad worden... Als ze weten dat jij bv wil geven, dan gaan ze er dus al vanuit dat het je niet gaan lukken, of in ieder geval niet lang... Belachelijk! Ik zou het ding heel demonstratief terug geven, met de mededeling dat je er helaas niets mee kunt. Ik ga zelf ook gewoon borstvoeding geven totdat mijn zoontje koemelk kan drinken hoor. Ik heb het niet zo met kunstvoeding, chemisch verwerkte koeienmelk... Nee, doe ons maar mamamelk!
Bedankt voor de snelle reacties. Cossy, Tjoebie: fijn om te lezen dat ik niet het enige ben met het streven om poedermelk te vermijden. Fijn om te horen dat het in ieder geval geen onrealistisch streven is. Dat was mijn belangrijkste vraag. Vlinderbloem: Ik weet dat mijn schoonouders het goed bedoelen, daar ben ik ook van overtuigd. Maar het gaf me gewoon zo'n naar gevoel en het is mijn eerste dus alles is nieuw voor me. Ik dacht: ik ga maar even advies vragen aan de medeforummers.... Taliaa: ook bedankt voor de reactie. Voor de duidelijkheid: mijn schoonouders/ zus hebben hem niet voor mij maar voor hunzelf gekocht. Ik vind het gewoon zelf een fijn idee om positief tegen het borstvoeding aan te kijken en niet alvast spulletjes voor flesvoeding in huis te hebben. Mijn man zegt dat mijn ouders zoiets hebben van: we halen alles in huis (ze gaan een dag per week oppassen) en als we iets niet nodig hebben gooien we het wel weg. Ik denk zelf eerder andersom: als ik het nodig heb, haal ik het wel in huis. Nogmaals: thnx voor de snelle reacties!
hm, dan is het helemaal irri, als ze het voor bij hun zelf gekocht hebben! Meid ga ervoor! Ik had hier ook niks in huis voor kv, maar helaas moest manlief de eerste dag thuis erop uit voor flesjes, spenen, kv en een kolf... Maar goed, daar ga je niet vanuit! een positieve houding helpt al zoveel bij de borstvoeding! Succes ermee!!!
het kan toch zijn dat ze niet begrepen hebben dat je de bv ook kunt kolven voor als de kleine bij hun is? En dat ze daarom dachten goh handig, dan kopen we dat vast.... Niet iedereen heeft evenveel verstand van bv, en dat kun je ze niet kwalijk nemen hoor! Bovendien weet je nog helemaal niet hoe t gaat lopen emt de bv, en geef je straks wel een deel kv. Ik zou het ze gewoon uitleggen, ze bedoelen het toch niet onaardig? En wel of geen vertrouwen hebben in of iemand wel of geen bv kan geven slaat nergens op, dat is geen kwestie van vertrouwen. Het is fijn voor je als het lukt, en lukt het niet dan is dat heel jammer. Ook ik heb mijn droom moeten laten gaan van de 6 maanden bv, jammer maar helaas. En ik kan je zeggen ik was behoorlijk vastbesloten. Gewoon lekker bv geven zolang jij dat wilt, laat mensen kletsen over die 8 jaar, jij trekt je eigen plan maar ik denk niet dat je er nu hele verhalen achter moet gaan zoeken dat ze dat busje hebben gekocht hoor! Zonde om je daar druk om te gaan maken. Groetjes, Sas
Ik ken dat ding. Het zat hier eens in een blije doos (oid) en ik heb het nog nooit hoeven gebruiken. Ik ben met 14 maanden gestopt met overdag kolven, dus dan kreeg zoontje gewone melk op het kdv. 's Ochtends en 's avonds nog de borst tot 17 maanden en die toen ook vervangen met gewone melk (in ons geval geen koemelk maar rijstemelk). Die poederdoosjes hoef je in principe nooit nodig te hebben als je minimaal 1 jaar wilt voeden. Maar ik denk dat ze het niet onaardig bedoelen.... in hun tijd was kv de norm en als je dan bv gaf, was het maar voor even. Dus misschien gaan in hun ogen alle kindjes op den duur aan de fles met fv en dachten ze 'ik heb het maar in huis'. Maar mocht je de 'discussie' nog willen openen, dan zou ik de insteek nemen: 'Joh, voordat straks nog meer geld gaan uitgeven voor dingen die wellicht niet nodig zijn.... wil ik je toch nog even zeggen dat....'. Zo voorkom je dat er andere dingen bijkomen zoals zelf aangeschafte flessen, speentjes e.d. Misschien wil jij de bv-vriendelijke varianten zoals de Tommy Tippeefles en de meebewegende speentjes van Nuby/tommee tippe ipv de statische speentjes. Spreek je straks nog duidelijk door hoe ze om moeten gaan met weigering van voeding, omgooien e.d.? Niet dat ze een pak kv in huis halen, maar dat jij bijvoorbeeld een klein voorraadje aanlegt in de vriezer. Mocht ook het aanpakken van de fles niet zo goed gaan, dan kunnen ze beter kleine beetjes aanbieden en zorg jij dat je spaarzaam gekolfde melk niet onnodig in de gootsteen beland en dat ze alsnog een flesje kv op gaan warmen.
Hmmm, ik dacht waar hebben jullie het toch over? Een gewoon flesje? Nee dat niet...want die komt evt nog van pas als je gaat kolven en en flesje wil gaan geven...maar wat dan wel ...en ineens snap ik het! Het is zo een melkpoeder bewaar doosje ! Daar kan je per voeding de hoeveelheid poeder die je gebruikt per voeding in doen en die kan je dan zo in het water kiepen! Maarja als je gewoon echt lekker voor borstvoeding gaat heb je dat natuurlijk al helemaal niet nodig idd! (en als je kv geeft ook lang niet perse !) Maar snap dat je het natuurlijk niet fijn dat ze zulke attributen gaan kopen! Dus die tip van Appeltje, lijkt me een goed plan! Even gelijk duidelijk maken wat jullie/jouw ideen zijn. Misschien fijn voor beide partijen, maar vooal fijn voor jullie (misschien iets minder voor hun ).
dat ding heet een voedingstoren. Ik denk dat ik er ook behoorlijk van ondersteboven zou zijn als ze daarmee aan kwamen zetten. Nou ja wat bv geven en kolven betreft is het hier toch nog niet helemaal duidelijk hahahaha
Totaal niet van belang maar toch ! Haha! Het heet niet altijd en voedingstoren ook wel melkpoederreisbox of melkpoedercontainer (ja daar moet alle melkpoeder heen, de container in ). En niet een toren omdat het niet altijd een toren is ! Wij hebben er ook een paar , geen toren maar deze -> Bekijk bijlage 2646
Oi ik was die idd vergeten. Excuus je heb helemaal gelijk. Het is dan wel niet van belang maar dan weten de mensen wel wat ze "kado" krijgen.
Kimmeding, Helemaal geen excuses! Haha! Ik vond het alleen wel grappig omdat de meeste idd alleen die stapelbare torentjes kennen ! En ik vond/vind deze mooier en handiger ! En maakt het nu toch uit hoe het heet! Maar idd wel handig als ze weten hoe het heet en waar het nu eigenlijk voor dient! Zie het al voor me dat je zo een ding krijgt en echt geen idee hebt wat het nu eigenlijk is en waarvoor !
Tja... het zal idd wel lief bedoeld zijn, maar een bijles BV anno 2009 is dan misschien wel op z'n plek, Aan de bak, meid, Hier ook het streven om van BV op normaal voedsel over et gaan en tot nog toe gaat dat prima. Sterker nog: ik zal wel moeten, gezien de fles-weigerdrama's hier, LOL Maar goed, ook hier dus gewoon bv naast het bijvoeden inmiddels en de bedoeling is hier dat tussen nu en de eerste verjaardag de rollen omgedraaid zijn: de bv bijvoeding en het normale eten hoofdvoeding. We gaan de goeie kant op hier. Wij zullen hier vanaf de eerste verjaardag koemelk gaan introduceren zo'n beetje, als ze voor die tijd ander drinken nodig heeft, mag ze het gaan doen met water en sapjes. Geen koemelk, geen kv en geen thee ook, (gezien alle agressieve looizuren en de theine). Qua calcium e.d. zal ze dan voldoende hebben aan de ochtend- en avondvoeding. Het kan dus prima,
Het heet niet altijd en voedingstoren ook wel melkpoederreisbox of melkpoedercontainer (ja daar moet alle melkpoeder heen, de container in ). Je bedoelt het vast als 'grapje' maar ik vind hem niet zo leuk eerlijk gezegd.... Er lezen hier ook vrouwen die met veel PIJN in hun hart geen bv kunnen geven (zoals ook ik) en dan is zo'n opmerking niet echt bevorderlijk voor het verminderen van je schuldgevoel.....
@Sas: maar waarom voel je je schuldig dan, als het gewoon niet lukt? (Niet vervelend bedoeld, maar vraag het me egwoon eerlijk af).