Wat kan je doen aan 'racers' in een woonerf?

Discussie in 'De lounge' gestart door Napoleon, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hoi hoi!

Iemand tips wat je kan doen aan racers in een woonerf?

Wij wonen in een woonerf, waar dus stapvoets gereden mag worden. Echter wordt er hier veel harder gereden.

Er zit hier ook een basisschool in de straat. Ouders kunnen hun kinderen gewoon via de voorkant brengen maar ouders willen zo veilig mogelijk hun kroost het liefst voor de school afzetten. Daar wordt echter geen rekening gehouden met mensen die er gewoon wonen... mijn zoon is een keer uitgescholden omdat hij gewoon voor ons huis stond met zijn fiets en niet meteen aan de kant ging... Mensen zitten geërgerd te toeteren op het moment dat je niet snel genoeg instapt, doorfietst etc.
    Nu heb ik voor die ouders al contact gehad met de school. Die hebben het in hun maandbulletin gezet. Maar dan gaat het een week iets beter en dan begint het weer...

Als je onze straat in wil dan moet je eerst een haakse bocht door en dan een verkeersdrempel over. Nou werkelijk, sommige auto's vliegen gewoon over die drempel...

Heb wel eens gedacht om achter een bosje te gaan zitten en dan met een pop op een fietsje aan een touw en die dan als er een auto aan komt racen dat ervoor trekken, maar ja... dat is ook zo wat hè. Je zou maar een echt ongeluk veroorzaken. Maar erover nadenken is leuk :)

Zijn er ook meer die hier last van hebben? vind het behoorlijk aso eigenlijk. Ik heb vier kids en de vijfde op komst, die hoop ik over 10 jaar ook allemaal nog te hebben ;).

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.220
    113
    Brabant
    melden bij de politie of wijkagent. Kunnen die misschien extra surveilleren?

3. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Misschien een beetje kort door de bocht (figuurlijk dan), maar ik vrees dat je niet meer kunt doen dan heel goed uitkijken... Zo gaat dat hier ook. De gemeente aanspreken over drempels o.i.d. heeft hier totaal geen nut; er moet natuurlijk eerst een dode vallen voordat ze wat gaan ondernemen, zo werkt dat meestal....

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    napoleon, hebben jullie een wijkagent? Misschien dat je daar eens langs kunt lopen. Dat heeft een paar ouders van een woonwijk hier in de buurt ook gedaan. Daar hebben op de drukke momenten van de dag een paar agenten gestaan. De ouders deelden daar tegelijktijd ook flyers uit..

Mensen persoonlijk aanspreken werkt vaak langer dan een berichtje in zo'n krantje..

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bij mijn werk hebben de buurtbewoners in de wijk allemaal zo'n gele pop gekocht, met zo'n vlag in de hand, waar 'slow' op staat, misschien een idee om dit gezamenlijk aan te pakken?

6. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Als jullie wijk een leefbaarheidsgroep heeft kun je daar de overlast melden en anders bij de wijkagent of politie.

7. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik woon ook in een woonerf, en vorige week in hier een meisje aangereden. gelukkig niet ernstig lichamelijk letsel, maar toch flinke schaafplek en tuurlijk geschrokken. en fiets is kapot.

toen ik de politie belde om het te melden, vroeg ik hoe hard je in een woonerf mag. ze antwoordde: euh, 30. ik:15km per uur mevrouw.

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    In mijn vorige woonplaats hebben mensen een peuterfietsje met een oranje vlag eraan vastgebonden aan een lantaarnpaal, automatisch werd er afgeremd als mensen het fietsje aan de wegkant zagen staan.

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik zie wel van die fluoriserende gele poppetjes langs de weg staan (kan je volgens mij bij bouwmarkten kopen)...misschien is dat wat?

10. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Jeetje, dat is ook een fijn gevoel. Erg vervelend in ieder geval. Inderdaad een wijkagent aanspreken en samen met andere mensen bespreken hoe je er iets aan zou kunnen doen.

11. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
  12. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Oh dat is hier ook dagelijkse kost. Echt verschrikkelijk. Ook parkeren de ouders gewoon de auto's voor onze auto's die geparkeerd staan omdat het te veel moeite is om iets verder te lopen en vliegen werkelijk door de bochten en maken er echt een racebaan van.
    Bij ons vorige huis was het nog erger. Daar heb ik diverse keren mijn dochter voor een auto moeten wegtrekken. Het is daar zo ver gegaan dat 1 van mijn buren een paar flinke klappen heeft uitgedeeld aan een vader die daar asociaal rondreed en ik heb zelf een paar keer mijn trapper van mijn fiets flink langs een auto gehaald die de uitgang van de steeg blokkerde (we hadden 1 uitgang) en ik moest mijn dochter naar school brengen (zat elders in de buurt op school). Vragen of ze normaal konden rijden en parkeren haalde niks uit dus toen zijn we met de buren vervelend terug gaan doen. Mijn man en een andere brede buurman zijn ook geregeld op wacht gaan staan bij de ingang van onze straat (doodlopend). Ik moet zeggen.. het werd minder maar het is vreselijk dat je jezelf dus zo asociaal moet gaan gedragen wil je het voor je kinderen veilig houden in de straat.

13. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
  14. kinderwens2011

kinderwens2011 Actief lid

2 apr 2011
    163
    0
    0
    Bach Bloesem Therapeut
    Limburg (NL)
    Daar hebben we hier ook last van, we hebben het eerst aan de politie gemeldt maar die deden er helemaal niets mee helaas :(
    Toen hebben we gezegd dan doen we hetzelf, nou we stoppen de auto's en dan krijgen ze een uitbrander ja sorry hoor maar als je kids inderdaad buiten spelen wil je ook dat ze veilig zijn en niet dat je bang moet zijn dat ze ieder moment onder een auto kunnen liggen.
    Zo hebben we ook een tijd last gehad van scooters die extra hard hier over de drempel jagen ff extra gas en springen maar bij de 3de dat ze voorbij kwamen zijn we met een paar op de weg gaan staan dat ze moesten stoppen en toen heeft een vriend van ons die aan de overkant woont er 1 op zijn toetje geslagen.
    Mag natuurlijk niet hoor maar het gaat om de kids de veiligheid, maar moet zeggen dat dat wel heeft geholpen want de scooters hebben we nu al 2 jaar geen last meer van:D:D:D

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.143
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    hebben wij ook. Ironische daarvan is dat er vorige week over zo pop heengereden is.

ontopic; ga achter een auto zitten met een flitser, wedde dat ze schrikken.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.212
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Vraag de school eens of ze een verkeerswerkroep hebben. Als ze die nog noet hebben zouden ze eens moeten kijken bij VVN, die hebben allerlei tips om de omgeving van de school veiliger te maken op het gebied van verkeer.
    Wij hebben met die tips en de samenwerking met de gemeente en wijkagent al redelijk wat dingen weten te bereiken bij onze school. (schoolroute-bordjes, gele strepen, paaltjes in de bocht) om iets gedaan te krijgen bij de gemeente moet je trouwens wel die ambtenaren achter de vodden blijven zitten hoor!

Maar de meeste winst bij onze shool haalden we, doordat de directeur ALTIJD buiten stond op de haal en breng tijden. Hij sprak ouders aan die zich niet gedroegen, dta hielp tenminste! Helaas nu een andere directeur die het niet doet en we zien het verschil.

17. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    tips zou inderdaad wel welkom zijn hier ook want jeetje er zijn hier kinderen die spelen maar zelfs de gemeente onderhous ( voor de gemeente tuinen ) steken hier zo achteruit ( mega snel ) zo hops de zijstraat in ( smalle straat )
    echt niet normaal zo hard hier ook scooters en "jongeren" in auto's NET hun rijbewijs zo tussen de kinderen door die spelen nu. echt zit gewoon steeds met angst naar buiten te kijken of er geen kind geraakt is !!!!

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.212
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit zijn de regels waaraan een veilige schoolomgeving in de ogen van VVN moet voldoen. Met die regels in de hand sta je toch iets sterker als je in gesprek gaat met de gemeente. (zou ik wel echt samen met de school doen!) Zo hebben wij bij onze school inderdaad een parkeerplek gekregen voor de bus. Dat was uiteindelijk het project dat de minste moeite kostte. Want de gemeente is traaaaaaaaaaaaaaaaggggg!! Je moet echt wel een lange adem hebben om iets te regelen. Maar er zijn vaak best goede maatregelen te nemen.

Hier staat wat informatie van VVN over verkeersouders:
    Word verkeersouder! | VVN

Onze school organiseert elk jaar een ludieke actie om de verkeersveiligheid rond de school weer onder de aandacht te brengen. We vragen ouders ook hun kind zo min mogelijk met de auto te brengen en halen. Zo lang we er steeds actief mee bezig zijn, kunnen we de problemen wel redelijk binnen de perken houden. Maar nogmaals: dagelijks op het plein en de stoep voor school staan en mensen actief aanspreken, werkt nog het best!

Deel Deze Pagina