Waterwratjes zijn een doodnormaal iets, komen heeeeeeel veel voor. De meeste kinderen/ouders zullen ze niet gaan showen, dus grote kans dat je ze daarom nog nooit gezien hebt. Ik zou vooral zo min mogelijk aan de bultjes zelf doen, omdat de kans dat ze dan gaan ontsteken ed nogal groot is. Maar ga er niet vanuit dat ze volgende week weg zijn oid, want het duurt echt lang, ook met 'hulpmiddeltjes'. Hier heeft ze een aantal maanden met de wratjes rondgelopen tot ze de druppels kreeg en toen ze die kreeg duurde het volgens mij nog 1,5 maand oid voordat ze weg gingen (tussentijds een tijdje minder druppels gegeven, toen kwamen ze weer terug, daardoor duurde het dus wat langer). Het buurjongentje heeft via een alternatieve behandelaar iets gekregen, wat bij hem goed hielp. Ik weet niet meer precies wat het was. Thujadruppeltjes hielpen bij hem niet (al heb ik geen idee hoe lang ze ze gegeven hebben). Het verschilt dus ook per kind wat helpt, maar alles kost tijd. En als je lang genoeg wacht dan gaan ze uiteindelijk ook over, dus dat is ook nog een optie.
Maar je krijgt nu al zoveel reacties van mensen die er wel van gehoord hebben...dan ligt het denk ik aan jouw omgeving. En wat je zelf kunt doen is er niet zo'n probleem van maken zodat je dochter niet het idee krijgt dat ze zich ervoor moet schamen.
Uuz, in het document dat jij bedoelt staan richtlijnen voor 'de beroepskracht'. Het afdekken zoals hier beschreven staat is niet vanwege mogelijke (secundaire) infecties, maar om besmettingsgevaar voor andere kinderen te voorkomen.
Ik vind het niet vreemd dat je er nog nooit van hebt gehoord hoor, hier is de oudste nu 7 en pas toen de middelste van 6 vorig jaar waterwratjes kreeg hoorde ik van het bestaan... Nu hebben ze het alledrie...bleeeh...
Ik denk eerlijk gezegd dat je er niet zo veel mee bezig moet zijn, en dat het daardoor komt dat je dochter er zich zo voor schaamt. Mijn oudste had ze heel veel in haar gezicht, en juist doordat ze er zelf aan ging zitten toen ze begonnen te ontsteken heeft ze er wat littekentjes aan over gehouden. Na een hoop zeggen afblijven is dat uiteindelijk gelukt en heeft ze verder geen littekentjes meer gekregen. Iedereen geeft hier het advies dat afblijven het beste is, je moet gewoon heel veel geduld hebben. Als je er een hoop geld aan wil uitgeven om ze weg te krijgen.... zal niet veel helpen ben ik bang. Het enige wat helpt is een hele hoop geduld en er niet teveel mee bezig zijn.
Wat de rest ook zegt, niet teveel aandacht aan besteden/mee bezig zijn. Als de plekjes opengaan of als ze er last van heeft kan je natuurlijk iets gebruiken of ze afdekken. Haar lichaam moet weerstand opbouwen tegen de wratjes. Het moet dus vanuit de weerstand zelf komen en niet uit externe middeltjes. Door het eczeem ben je natuurlijk elke dag bezig met behandelen en smeren. Maar ik denk echt dat je die focus erop een beetje los moet laten. Een kind van 3 dat zich gaat schamen is niet de bedoeling. Ik denk dat jij je vooral schaamt en dat is echt nergens voor nodig.
Je mag als ouder ook teksten voor beroepskrachten lezen hoor Als ouder heb je natuurlijk met dezelfde besmettelijke ziekte te maken. De dochter van TS gaat naar school en TS maakt zich ook zorgen over besmetting van de rest van haar gezin. Daarnaast heeft TS een dochter met een extragevoelige huid, bij haar zal besmetting ook zoveel mogelijk beperkt moeten worden. Elke goede huisarts zal in de gaten willen houden dat het niet teveel gaat uitbreiden /ontsteken op eczeemhuid.
Ik zie trouwens dat Heltiq ook een product voor waterwratjes heeft: WratWeg | Effectief wratten en waterwratjes behandelen
Van VSM hebben ze speciaal voor wratjes in en uitwendige druppels. Werkte bij beide kinderen erg goed. Uitwendige druppels alleen op de grotere gedaan en de orale druppels volgens voorschrift.
Op de ggd groningen website staat: Informatie voor kindercentra en scholen over waterwratten Probeer te voorkomen dat het kind aan de wratjes krabt. Stip de wratjes aan met betadinejodium en dek ze af. zorg voor een goede algemene hygiëne gebruik voor elk kind een apart washandje en een aparte handdoek reinig het speelgoed regelmatig. https://ggd.groningen.nl/infectieziekten-hygiene/overzicht-infectieziekten/waterwratten
Hier had dochter ze vorig jaar op haar schouder, oksel, nek. Ze krabbelde ze open en het werden er steeds meer. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk zijn ze vanzelf weg gegaan na ruim een jaar. Als ze gaan ontsteken gaan ze weg, is mijn ervaring. Zoon heeft er een aantal in zn knieholte, maar dat valt gelukkig minder op.
Onze zoon zit al 2 jaar dat hij er last van heeft nu is er een explosie gaande maar ook tussen zijn billen vorige week antibiotica zalf van de huisarts gekregen moest met 2 weken nu weg zijn anders gaan ze ze onder verdoving aanstippen en behandelen als een wrat. De overige moeten we insmeren met zinkolie (geen zinkzalf) ze lijken hierdoor in ieder geval minder groot te worden. Ze waarschuwde verder niets te doen bijna alles levert lelijke littekens op.
Mijn dochter heeft ze ook, vorig voorjaar voor het eerst. Eind van de zomer gingen er een paar ontsteken. Eentje zelfs zo erg dat ze er echt last van had en die ging ook maar niet weg dus toen ben ik wel even langs de huisarts geweest en hebben we antibioticazalf gekregen. Daarna is dat wratje verdwenen maar ze heeft er ook een boel nieuwe bij gekregen. Momenteel heeft ze er geen last van. Ze zitten vooral aan de binnenkant van haar bovenbenen. We wachten rustig af.... Inderdaad van het meeste wta je er tegen kunt doen houden ze littekens over, als ze vanzelf weggaan in principe niet. Ik denk ook niet dat een dosis vitamines gaat helpen. Gewoon beetje normaal eten, voldoende slapen en veel buiten, dat is het beste voor de weerstand in het algemeen. En verder moet het lichaam specifieke weerstand opbouwen tegen het wratjesvirus, dat is een kwestie van tijd.
Hier heeft mijn dochter er ruim 2 jaar 'last' van gehad. Na een jaar naar de dokter geweest, omdat er inderdaad een aantal gingen ontsteken, maar die deed er niets aan. Is uiteindelijk ook vanzelf weer weggegaan. Maar hoe komt jouw dochter erbij dat ze zich hiervoor moet schamen? In ieder geval sneu dat ze zo onzeker over zichzelf is. Als je er zelf relaxed mee omgaat, doen je kinderen dat vaak ook. Dus misschien kan je aan je dochter uitleggen dat het helemaal niets is om je voor te schamen?
Onze dochter had ze ook en de huisarts zei dat ze in principe zelf weg zouden moeten gaan. Maar omdat ze er al zeker een maand of 5 zaten, heeft hij ze toch aangestipt zoals ze bij gewone wratten ook doen en nu 2 weken later zijn ze bijna allemaal verdwenen.
Mijn dochter heeft er ook heel lang heel veel gehad. Na ruim 2 jaar ben ik toch maar eens wat gaan proberen, pure tea tree erop, met een wattenstaafje. Langzaam trokken ze weg, maar of dat nou kwam door de tijd of tea tree weet ik niet.
Mijn kinderen hebben ze allebei gehad, tijd varieerde per kind tussen 1 en 2 jaar. Wat heb ik geprobeerd? Zarqa producten in bad, betadine erop, biotex, sudocreme, zeezout in bad. Hielp allemaal niks. Op een gegeven moment gaan ze ontsteken (lijken dan net puisten met een witte kop) en daarna verdwijnen ze. Het genas alleen niet zo mooi bij mijn kinderen, ik heb toen bij beide fucidin zalf gehad voor de geïnfecteerde wratten, hiermee genas het sneller en rustiger, met veel kleinere littekentjes. Waterwratten zijn een hartstikke normaal, veelvoorkomend iets.
Bij mijn zoontje zijn we nu 2 weken aan het smeren geweest bij zijn billen, die grote plekken zijn nu weg, alleen is het nu echt een uitbraak als het ware het lijkt wel een explosie ze gaan allemaal ontsteken in 1 klap en wel weg, hij heeft er 1 op zijn arm zitten die heeft de grootte nu van een euro munt met een hele grote kop erop hij doet hem ook zeer, we smeren maar even door en plakken het even af meer voor zijn gevoel.
Waar smeer je mee? Want hier hielp fucidin zalf (op recept van de huisarts) echt heel erg goed bij de genezing van de geïnfecteerde wratjes. Genas veel sneller en rustiger.