misschien beetje een rare vraag maar wat ik me afvroeg... je kan het best tot 6 maanden wachten met bijvoeding voor de darmpjes enz. geen andere voeding erbij, alleen melk maar net als die kleine van mij die heeft ondertussen zantac gehad, losec en dentinox. ook heeft ie tandjes dus tandpasta ook. kijk het is dan misschien geen voeding, maar dat beland toch ook in de darmen..waarom dan toch wachten tot 6 maanden? er is al van alles door zijn darmen heen gegaan ipv alleen melk tis niet dat ik nou eerder ga beginnen ofzo ik wacht gewoon nog steeds netjes tot 6 maanden maar vroeg het me gewoon af toen ik vannacht weer is wakker lag door mn kleine man en zn tandjes groetjes
Euh, nou ik ben met 4,5 maanden begonnen met bijvoeden hoor en mijn mannetje heeft echt nergens last van gehad en eet alles met smaak . Het is ook heel erg kindgebonden, mijn zoontje had echt behoefte eraan, begon ook te smakken, wilde liefst ons eten ook hebben. Ben wel héél langzaam begonnen met de eerste maand alleen maar beetje fruit 's ochtends, maar hij vond het heerlijk en gelukkig is het bij al het eten wat hij krijgt aangeboden zo gebleven. Je mama-instinct volgen en letten op de behoefte van je kind, komt het vanzelf goed.
uh.... Laris.. een kind van 4 maanden 'weet' niet wat eten is... dus hoewel hij er misschien wel klaar voor is... kijken ze niet het 'eten' uit je mond.. ze vinden ALLES interessant wat je doet. Waarom toch 6 maanden? Omdat voor alles wat vloeibaar is de darmen niet heel hard hoeven te werken en de hoeveelheden zantac, dentinox e.d. zo klein zijn dat er nauwelijks invloed is op de darmen. Voeding moet verwerkt worden EN geef je elke dag (en meerdere keren op een dag) Het advies in NL luidt trouwens (vertaalt): Bijvoeding MAG (wanneer geen allergieën e.d.) vanaf 4 maanden en MOET vanaf 6 maanden. Tot 6 maanden heeft een baby in principe voldoende aan melkvoedingen en dan bij voorkeur borstvoeding.
Het is natuurlijk niet allemaal heel zwart/wit. Sommige mensen geloven er heilig in dat bijvoeding vóór 6 maanden ongeveer gelijk staat aan gif, maar het is ook maar in welke decenia je leeft. En je hebt wel gelijk hoor, de meeste kindjes krijgen best wat binnen de eerste 6 maanden anders dan melk. Mijn kinderen hebben bijv. de eerste twee weken van hun leven 24/7 glucose in hun bloed gekregen, omdat het hartstikke belangrijk was op dat moment. Daarnaast heeft mijn dochter wekenlang caffeïne toegediend gekregen om beter te ademen enz. Dat is ook gewoon suiker en koffie, en ook al zou ik het zelf nooit geven aan een pasgeboren baby, soms moet het nou eenmaal. NIet elk kind is hetzelfde. En de kindjes die helemaal geen aanleg voor allergiën hebben zullen geen last ondervinden van bijvoeding met 4-5 maanden. Daartegen zijn er zat kindjes die ondanks alle voorzorgmaatregelen (laat beginnen bijvoeding, volledige bv, alle allergenen mijden enz), toch ziek worden en gevoelige darmen hebben, last krijgen van allergiën enz. Je kunt het toch nooit helemaal voorkomen, of veroorzaken. Het enige wat je als ouder kunt doen is je best doen om je kind een zo optimaal mogelijke start te geven. En per kind is deze ook vaak verschillend.
Medicatie is gewoon geen bijvoeding. En tandpasta natuurlijk ook niet, denk dat je meer dan een tube moet geven, wil dat een beetje vullen.