hihi.. ik zou niet weten hoe een intelligentielijstje van een 2,5 jarige er uit ziet... kijk je niet gewoon of je kindje vrolijk en blij is?
Sterker nog, een kind van vier wordt hier pas toegelaten op de betere scholen als ze een 'assessment/interview' van 1,5 uur (zonder ouders) goed hebben afgelegd. Dat houdt in ons woonland in dat ze dus op 3/4 jarige leeftijd al wat moeten kunnen lezen & schrijven, eenvoudige sommetjes moeten kunnen maken, vloeiend in twee talen moeten kunnen spreken en ga zo maar door. Ze kijken gelukkig ook naar de sociale en motorische ontwikkeling hoor! Heel pittig, maar de kinderen zijn hier niet anders gewend. Het niveau ligt hier erg hoog, de eindexamenresulaten behoren in ons woonland tot de mondiale top 3. De kinderen gaan hier dan ook vaak door naar Oxford, Cambridge en de Ivy League universiteiten in de VS. Vandaar dat ik oprecht verbaasd ben dat ze hier in NL zo laat mee beginnen, niet dat het verder uitmaakt, ik ben alleen absoluut niet thuis in het Nederlandse onderwijssysteem. Sorry, off topic TS!
Ik kan ivm herkenbaarheid niet te veel in details treden, wil het verder wel in pb uitleggen hoor. Laat ik het zo zeggen, mijn kinderen zijn wegens verschillende omstandigheden geen 'gemiddelde' leerlingen.
@Nikki... Hongkong? Wat je schrijft is natuurlijk niet voor ALLE kinderen hè? Je moet het wel kunnen betalen...
Ja en nee. Het openbaar onderwijs is hier óók van een erg hoog niveau en inderdaad nagenoeg gratis. Alleen willen die ouders die het kunnen betalen liever hun kinderen niet op de openbare scholen hebben omdat deze vooral gefixeerd zijn op 'rote learning' en 'spoon feeding'. Waneer deze kinderen eindexamen hebben gedaan hebben ze dus op zich wel de intellectuele vaardigheden om naar de betere universiteiten in het buitenland te gaan, maar schort er zodanig veel aan hun 'all-round' ontwikkeling dat ze afhankelijk van de gekozen studierichting toch niet toegelaten worden. Of ze worden wèl toegelaten maar lopen later vast in het bedrijfsleven.
Doen!!!ik ben zelf dramadocent!super hoor!die van mij gaat heel waarschijnlijk naar de montessorischool haha!ach ja met een vader als muzikant en een moeder als theaterdocent en opa als schilder...
Precies!mijn mannetje gaat nu pas een klein beetje op z'n loopfietsje en klimmen haha!en is gewoon met praten en puzzelen wat sneller.niks aan de hand!ik ken persoonlijk geen volwassene die voor geen meter kan praten hahaha!
Zucht.... Anyway goed toch! Mijn dochter is in haar taal en spreken ook lekker bezig, het is denk ik ook maar net hoe het er thuis of in je omgeving aan toe gaat... Ik doe bijv. veel thuisstudie om 'vreemde' talen te leren, dochter wil dan lekker mee doen nou prima toch? Daardoor kan ze dus bijv. in het Engels en Spaans tot 10 tellen en delen van het alfabet. (sommige letters in het Spaans, struikel ik zelfs nog over haha) In het Nederlands kan ze tot 16 tellen en inderdaad ook de kleuren herkennen en opnoemen en dito bij cijfers en letters. En spreekt ze netjes met 2 woorden, overigens niet zelf aan geleerd eerlijk gezegd, maar het is Ja mama, Nee mama, Dank mama. Dora the explorer helpt haar ook graag met haar Engels en Kai Lan helpt haar met haar Chinees ze vind het leuk om met spraak enzo bezig te zijn, dus dan gaat dat een stapje harder. Maaarrrr.... doordat ze zich daar heel graag op focust zijn er ook best wel dingen waar ze totáál niet mee bezig is... Zindelijk worden? Nope wil ze niet mee bezig zijn, potje word gebruikt als stoel om aan tafel te kleuren Fietsen op haar driewieler? (wat ik nog wel eens zie bij leeftijdsgenootjes) Nope, een halve meter en dan word ze pislink want dan lukt het verder niet meer... Ieder kindje heeft zo zijn dingetjes waarin hij beter zijn of haar best doet en daarmee uitblinkt! Maar laten we elkaar gewoon in onze waarden laten, ook trotse dingen mag je delen toch? Niet alleen vervelende dingen o.i.d
Tja... Ze praat goed, telt tot 10 maar slaat 4,6 vaak over, kleuren kent ze (maar paars is ook blauw soms etc)... Cijfers herkent ze echt nog niet (1 is volgens haar een eendje )... Maar voor een 2-jarige kan ze heel leuk spelen en vooral veel lol maken, met daarbij af en toe eens een driftbui. Lijkt me veel gezonder dan nu al alles moeten kunnen en leren.
Mijn 2-jarige: - spreekt zinnetjes en woordjes in 3 verschillende talen (Duits, Russisch, Nederlands, het voordeel van een 3-talige opvoeding) - weet in welke volgorde de schaakstukken op het bord moeten - kan de A, de K en de M herkennen en benoemen En haalt verder gewoon een hoop kattekwaad uit. En o ja, houdt van buitenspelen, rennen en autootjes
sorry maar ik begrijp je echt niet. bedoel je nu echt dat de kinderen die meer dan jouw kindje kennen minder gezond zijn dan jouw kindje omdat zij 'voor haar leeftijd' lekker kan spelen? echt zo onzin! sommige kinderen leren dus ook zonder dat je hen iets echt leert. 1 maal horen en dan gewoon begrijpen. denk je dat die ouders de hele dag met het kind bezig zijn zodat hij cijfers kent of zo. en dat die kinderen niet lekker kunnen spelen? wat een misverstand!
Over cijfers: m'n zoontje telt tot 17 nu maar cijfers herkent hij echt niet hoor!moet zeggen dat ik ook nooit cijfers in de buurt heb of laat zien aan hem...dus zal hij dat ook niet vanzelf oppikken!
@Belize.. volgens mij wordt door Sanne niet verwezen naar kindjes die toevallig liever leren en veel weten maar naar onderwijssystemen waar vanaf 2 jaar het cognitieve leren voorop staat. Ik weet niet of het gezonder is maar weet wel dat we in Nederland al heel lang dit systeem hanteren en dat we het zo rot nog niet doen in de wereld. Persoonlijk vind ik het een goed idee dat kinderen mogen kleuteren en vooral veel sociale vaardigheden leren zonder druk.
Nee.. Dat begrijp je dan verkeerd. Mijn dochter leert ook snel (het alfabet bijv, dat zingen we tijdens het tanden poetsen). Maar ze MOET niks, ik ga niet domweg rijtjes cijfers aan haar opdreunen omdat ik vind dat ze tot 50 tellen. Ik heb liever dat ze gewoon kind is, dat bedoel ik met gezond. En ja, er bestaan ouders die hun kind van 2 vanalles onder dwang willen leren. En dat is (volgens mij) dus niet gezond..
Gisteren reageerde ik ook niet zo leuk naar t.s toe. Wil hier bij mijn excuus aanbieden. Geniet van je kindje meer kan je niet doen.