Hey, Ze worden steeds ouder en wijzer. Voor mij was het een gewoonte om met mn zoontje samen onder de douche of in bad te gaan. Nu is het zo dat ie op een leeftijd van 2 jaar en 7 maanden zit. Ik vroeg me af wanneer jullie daarmee zijn gestopt. Ik ben er namelijk onzeker over of t nog wel normaal is dat het kan. Vooral omdat het een jongen is en geen meisje.
Mijn Zoon is 4 maar ik ga nog steeds met hem douchen of in bad hoor ! Mijn dochter is 2,5 en ook met haar ga ik in bad en onder de douche en ook samen gaan ze nog steeds in bad of onder de douche Ik denk dat ik er mee op hou wanneer ik zie dat ze er zelf aan toe zijn en anders op de leeftijd van 5 of 6
Oudste wordt in mei 5, ik kan me niet voorstellen dat wij heel snel niet meer samen met haar douchen oid. Dat gebeurt denk ik als zij t zelf niet meer wil of wij niet meer. Denk dat dat nog n paar jaartjes duurt...
Maak je je daar nu al zorgen om? Je kindje is nog niet eens 3 Hoe normaler je als ouder met "naakt" omgaat, hoe normaler het is voor je kind. Ik heb met mijn oudste gedouched tot hij zelf aangaf het niet meer te willen, hij was toen een jaar of 7 denk ik. daarvoor vond hij het altijd supergezellig, kletsend onder de douche en liedjes zingen samen met de radio aan Mijn advies: maak je er niet druk om en kijk naar wat je kindje prettig vind.
Tot hij het niet meer prettig vindt. Hij is nu al een tijdje 5, maar ik kleed me nog gewoon om waar hij bij is. En soms douchen we samen. Hij gaat eigenlijk altijd in bad met zijn broertje. En natuurlijk is het best interessant want het is hier een mannenhuishouden, en iedereen heeft een piemel behalve mama. En dan 'mama's boobies' , hilarisch natuurlijk, gekke dingen Ik doe er niet moeilijk over hoor, hoort er bij.
Ik denk dat het hier ook nog wel een hele tijd zal gebeuren dat we samen douchen. Wij hebben een inloopdouche en Sam kan zelf niet bij de knoppen. En er in je kleren naast gaan staan is nou niet dat je zegt een optie . Ik zou je willen adviseren er lekker losjes mee om te gaan. Wij hebben hier ook al hilarische momenten onder de douche meegemaakt, maar hij ziet er geen kwaad in (terecht ). Laat je kindje lekker onbevangen opgroeien. Daar hebben jullie beiden het meeste aan.
Heel goed van je! Ik kan me nog herinneren dat papa opeens niet meer met mij in bad ging. Vond dat heel naar als klein kind. Begreep het ook niet.
onze dochter van 4 gaat ook nog gewoon met papa in bad of onder de douche. Niet vaak, omdat dat er gewoonweg niet van komt. Maar als het zo uitkomt geen probleem. Jongste was toevallig van de week met papa geweest (ze wilde niet alleen in bad en zusje ging met mama mee ) en papa z'n piemel was weer érg interessant . Haar verklaring voor het feit dat zij er geen had was : "zit binnenin!", maar echt snappen deed ze het niet haha en maar kijken bij zichzelf . oh ontopic: zoals de meesten al zeggen: Zolang de kinderen het geen probleem vinden, vinden wij het dat ook niet.
wij douchen beide samen met de kinderen. oudste is net 2,5 jr en vindtd at heel normaal. |Wil normaal met naakt omgaan en loop dus ook gewoon in mijn blote kont boven rond met omkleden enzo. Vindt dat heel belangrijk en wil er niet stiekem over doen. We benoemen de dingen ook gewoon als er naar wordt gevraagd.
Ik douche regelmatig met mijn zoontjes hoor. En já natuurlijk komen er vragen bij de oudste (bijna 4) `Mama, wanneer krijg ik borsten?" en "Waar komt jouw plas dan uit?" Maar ik heb daar geen problemen mee. Hij krijgt ook gewoon een antwoord. Hij mag nu altijd al kiezen of hij alleen of met mij en/of broertje wil douchen. Als hij eerdaags liever alleen wil douchen ook prima. Ik zou me daar niet druk om maken, komt vanzelf goed.. en om er heel geheimzinnig/moeilijk over te doen lijkt mij niet goed. Mijn ouders waren altijd heel preuts en ik heb altijd alles zelf moeten ontdekken qua lichaam en seksualiteit.
De kinderen gaan vaak samen in bad, soms met papa of mama erbij (grote lol voor hun, brrrrrr koud voor ons ). Dat blijven we doen tot ze het zelf niet meer willen. Bloot rondlopen blijf ik doen en als ze het vervelend vinden dan doen ze maar hun ogen dicht ... (als er vriendjes zouden logeren oid dan kuis ik mezelf wel hoor )
Zou daar niet moeilijk om doen hoor. Ik denk dat je in de puberteit wel krijgt dat ze het zelf niet meer willen. Maar tot die tijd? Mijn dochter gaat altijd met papa douchen... prima toch. Heb er nooit over na gedacht dit te stoppen.
Precies!hoe normaler je ermee omgaat, hoe beter!samen douchen zie ik echt niet als iets wat raar is of niet kan als m'n zoontje iets ouder is... Natuurlijk ga je daar niet jaren mee door!maar ok, ik ben zelf opgegroeid in een gezin waarin naakt zijn niet vreemd was en niets te maken had met seksuele gedachten.wij zijn heel vrij, mijn hele familie van moeders kant.zo was dat al met mijn opa en oma.en had dus niets te maken met iets seksueels.daar denk ik niet eens over na!bij het douchen vraagt hij weleens wat daar beneden zit.ik leg uit maar doe er verder niets mee.vroeg hij ook aan z'n vader toen die nog bij ons woonde.hij moet dat leren. Net als veel andere dingen.zOnder dat het taboe is maar ook zonder dat het een andere kant op zou gaan dan informatie. Ik ben dus ook blij dat ik me vrij voel met mijn lichaam en me nooit heb geschaamd.zo wil ik m'n zoontje ook opvoeden.zo zal hij zelf zijn grenzen aangeven en ik zal ook vanzelf gaan merken wanneer het niet goed voelt om samen te douchen.overigens douchen wij niet heel vaak samen omdat ik echt vrij vroeg moet opstaan.mijn zoontje gaat alleen naar peuteropvang twee keer in de week.bad hebben we niet.
Dit dus. Dochter is bijna vier en heeft de vraagfase alweer achter zich gelaten. Maar is toch juist normaal dat ze je ook naakt zien.
Ik doe altijd mijn zoontje zijn voorhuid naar achter en hij weet heel goed wat een piemeltje is nou wou hij mij ook aanraken daar ik liet dat niet toe en daardoor kwamen mn twijfels Hij probeert ook altijd in mn borsten te knijpen, niet hard hoor, en zegt dan: baby baby Ik weet nooit zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Ik weet wel dat mijn pleegouders best open waren maar ik voelde me daar nooit zo gemakkelijk bij miss omdat t niet mn echte ouders waren. Heb er echt nog herinneringen aan: dat ik mn vader vroeg of hij plaste onder de douche(je ziet altijd daar zo een straaltje water lopen) t is ook op latere leeftijd gekomen terwijl hun heel open waren. Ik wil er ook normaal mee omgaan maar t is gewoon een stukje onzekerheid. Mijn zoontje wilt en moet altijd met mij onder de douche en ik vind t goed maar dan douche ik nog wel apart want je van onder goed wassen is toch raar als hij er bij is.
Ook mijn zoontje wil daar aanraken maar ik zeg tegen hem dat hij daar niet hoeft aan te raken, dat dat van mama is.zo leert hij ook dat anderen niet zonder zijn toestemming aan z'n lichaam mogen komen.maar ja, idd je moet wel bij een zoontje schoonmaken.ik probeer hem zelf schoon te maken maar ook te vertellen dat ik hem even daar moet wassen totdat hij dat zelf kan straks.ik leer het hem zeg ik... Mezelf wassen doe ik gewoon.nee wat dat betreft heb ik geen schaamte maar ik begrijp je dilemma. Hij heeft tot 15 mnd borstvoeding gehad en nu wil hij ook soms aan m'n borsten zitten.maar dat laat ik nu niet meer toe.hij is geen baby meer.op vriendelijke wijze met een grapje zodat hij het begrijpt.dat gaat goed. Misschien heb je iets aan mijn antwoorden...
hier toen een zoon van 4+ die aan m,n borsten zat ik vond dat niet kunnen en hij benoemde ook dat juf big boobs had dus dat moest veranderen heb m uitgelegt dat dat van mij is en hij maar aan zijn eigen moest gaan zitten en al helemaal van de juf af moest blijven, nadien nooit meer erover gehoord. nu is zoon 6+ douche nog met m en was me gewoon ook vanonderen vind daar niks raar aan. zoonlief van 3+ vandaag mama niet je kont je moet je piemel doen dit was na een plas toilet gang hij heeft dus in de gaten dat wij anders afvegen dan de mannen.
Heb wel vaker gehoord dat jongetjes van die leeftijd ineens zo gefixeerd zijn op borsten van vrouwen in hun omgeving...het blijft lastig om hiermee om te gaan.mijn zoontje ziet wel dat ik naar de wc ga.daar heeft hij ook geleerd interesse te krijgen voor zelf plassen.nu is hij zindelijk, dus dat heeft weer z'n goede kanten
Zolang jij en je kind zich daar prettig bij voelen. Dat kan 4 zijn, dat kan 11 zijn. Maakt niet uit en daar hoeft niemand anders iets van te vinden.
Ook meisjes vinden borsten wel spannend hoor.... Er komt tenslotte melk voor babies uit. En kleine meisjes... Hebben ze nog niet Maar goed.. Heb op een zeker moment gezegd dat ik dat niet fijn vond en toen was het eigenlijk wel klaar.