Ik heb even hulp nodig bij de voeding voor mijn zoontje. Hij is nu bijna 8 maanden oud en heeft voorheen voeding voor kma gekregen (nutramigen). Hij kreeg toen verstopping (hij kreeg voor reflux nexium) en daar kreeg hij forlax voor. Rond 6 maanden alles! Afgebouwd en begonnen met vast voedsel op de rapley stijl. En een tijdje ging het goed. Geen natte baby luiers maar gewoon een stevige drol. Ik was allang blij want voordat hij forlax kreeg was het gillen en krijsen van de pijn (en keutels). Nu sinds een week of 3 a 4 gaat het weer minder met de ontlasting. Qua voeding en vocht weet ik niet goed wat ik nog meer kan doen. Voor mijn gevoel bied ik al het juiste aan. (Bij elke fles doen we extra water, maar de flesjes vind hij steeds minder lekker en het is een hoop gedoe hem goed te laten drinken) Ik zal even typen wat ik allemaal geef op een gemiddelde dag. Het is wel rapley dus zeker qua avondeten niet goed te controleren hoeveel hij eet. (Maar hij eet wel echt goed trouwens haha) 0730 120/4 met 2 schepjes haver pap (plus 20 cc extra water) 0915 2 eetlepels Griekse yoghurt met 2 eetlepels blauwe besjes en een mandarijn. Vaak ook nog wat slokken thee. Zo een ml of 20 a 30. 10.00 tot 11.30 tukt hij 11.30 120/4 (met 10 cc extra water) 12.30 ongeveer een hele boterham met korst of anderhalve boterham zonder korst. Enkel volkoren of spelt brood. Er zit altijd roomboter op en dan of hummus of perenstroop of zelfgemaakte pinda pasta. Paar hapjes tomaat en komkommer. En een paar slokken thee. Hou het op 30 CC. 13.30 tot 15.00 tukt hij 15.00 150/5 (10 cc extra) 16.45 fruit en thee. Meestal drinkt hij 50 CC en eet hij 1 hele mandarijn. Soms nog wat happen peer. 17.45 tot 18.30 slaapt hij 18.30 avondeten. Ik bied altijd 2 soorten groente aan. 1 soort zetmeel en vlees of ei. Hij eet wel echt heel goed, maar precieze hoeveelheden weet ik niet. 20.00 180/6 (met 20 cc extra water) en 2 schepjes haver pap Dus, al met al toch een gezond menu? Ik bak in of roomboter of kokos vet. Maak zoveel mogelijk qua brood beleg zelf. Bied geen onnodige suikers of snacks aan. Mannetje heeft zeker geen honger en is een zalig beertje can een kilo of 11 bij zeker 77 cm. Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben. (Liefst geen tips zoals pruimen geven of sinaasappelsap. Pruimen zijn moeilijker te krijgen en sap is enkel suiker)
Misschien banaan proberen. Banaan werkt hier goed voor de stoelgang, zitten veel vezels in. Verder ziet je menu er goed uit qua vezels en vocht. Als hij echt pijn heeft bij het poepen en te weinig poept, zou ik even de huisarts bellen. Kans is groot dat hij dan lactulose voorschrijft. Kan je overigens ook zonder recept kopen, maar een arts zal eerder de juiste dosering weten. Dat is veilig voor baby's en zorgt dat de darmen weer gaan werken. Maakt darmen ook niet lui.
Oh grappig ik krijg van banaan juist verstopping! Ik probeer eigenlijk medicatie wel echt te vermijden. Heb alles nog in huis Qua lactulose en forlax maar los het liever toch natuurlijk op als dat mogelijk is 🤔
Goed rijpe banaan laxeert, de meeste mensen eten banaan echter niet rijp genoeg, dan verstopt het idd. Hij moet zo rijp zijn dat je hem ruikt, dan is hij ook lekker zoet.
Nou bah haha dan eet ik het niet mee! ik zal het eens proberen. Hopelijk doet het wat.... Want meer vocht ga ik er niet inkrijven ben ik bang.
En iets minder rapley, ellas kitchen schijnt een knijpzakje te hebben met pruim die goed werkt. Zelf geen ervaring mee, maar dat las ik laatst. Als je het hem dan zelf laat eten, kan het best voor rapley door. 🙈
Haha true, maarja zou ik dan elke dag zo een zakje moeten geven 🤔 ik moet even kijken naar het hoe of het wat want ik heb laatst een heel stuk zitten lezen over dat zakjes knijp fruit de grootste onzin zijn. De vruchten en groentes erin zijn om dood gekookt dat het enige wat nog overblijft suiker is.
Jaa dat is ook niet alles inderdaad. Weet ik ook niet. Ik geef ook alleen vers a la rapley. Geef je ook probiotica? Misschien dat dat nog wat kan doen.
Nee had ik in het verleden wel gegeven. Zal ik even overwegen! Tis best wel een dure hobby🙊 Ik vind rapley zo makkelijk. Hoef nergens bij stil te staan en automatisch eet ik ook een stuk gezonder. Ik heb van mezelf ook gevoelige darmen. (Pds) Bloemkool bijvoorbeeld krijg ik al buikpijn van. Dus als ik dan tips als pruimen kiwi's of lijnzaad krijg ben ik altijd huiverig want ik krijg daar zelf hele heftige darmkrampen van. We zijn nu 4 dagen gestopt met jbpm (vanwege de reflux maar spugen deed hij toch dus dan maar stop) en ik had eigenlijk gehoopt dat dat het probleem zou zijn!
Het blijft even zoeken helaas. Jbpm hoor je inderdaad vaak dat het verstopt. Misschien helpt het stoppen, maar moet het even weer op gang komen. Ik hoop dat je gauw een oplossing vindt.
Ja ik hoop het ook. Vind het zo zielig als hij continue zit te persen en paars aan loopt. Hij heeft gelukkig geen pijn maar het mag best wat beter doorlopen. Maar ben bang dat hij naast de prikkelgevoeligheid ook dit van mij heeft 😂😂😂 Ik zat even vlug te kijken naar puur pruimensap. Daar zit niet al te veel suiker in. Als het lukt zal ik morgen eens kijken in de winkel. Vraag me af of darmen lui kunnen worden als je zoiets elke dag geeft.?
Denk het niet, de darmen moeten namelijk gewoon hun werk doen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Kiwi al geprobeerd? Mijn oudste dochter had dit ook rond 9 maanden en toen ze kiwi ging eten (ook goed rijpe) was het zo opgelost. Anders vijgen (gedroogde, die even weken zodat ze weer zacht worden). Werkt ook als een tierelier.