Hoi medemama's! Mijn zoontje is 21 maanden en dol op brood! In de ochtend 2 boterhammen en in de middag ook 2. Nu vind ik het lastig om helemaal gezond te zijn met broodbeleg. Kipfilet of vlees eet hij van zn brood en dan verwacht hij op de kale broodjes nieuw beleg, anders eet hij z'n brood niet op. Voor de rest krijgt hij appelstroop, jam, pindakaas en honing als gezonder beleg. Kaas eet hij niet en als ongezond beleg eet hij wel eens chocoladehagelslag(beetje op een klein stukje brood of beschuit) Nu vind ik dat er eigenlijk heel weinig gezond beleg is wat op brood blijft plakken en koop ook niet vaak avocado want dat is best prijzig en je moet zoveel opmaken in een keer. We hebben ook niet altijd banaan in huis om te prakken op brood. Hebben jullie nog meer gezonde broodbeleg ideeën?
Hier eet ze ook vaak de kaas van het brood af, dus dat geef ik dan maar niet. Ik merk dat ik ook blijf hangen in vaak hetzelfde. Smeerkaas kun je nog doen of sandwichspread
Ik vind de eerste 2 niet onder gezond vallen (foute vetten, veel zout, sandwich spread zit volgens mij aardig wat suiker in en bovendien smaakt het naar kots. Zuivel spread is nog wel een goed alternatief Wbt smeerbaar, avocado en banaan geprakt kan je ook invriezen, maakt een lekkere combi. En de natuur winkel heeft ook smeerbare pate dingen zoals tahin etc. Mijn kids hielden er niet van want zijn meer van het zoet. Hier dus appelstroop en pindakaas, honing (boven de 1jr) vruchten spread. En soms iets van vruchten hagel oid. Pasta kan je ook verantwoord maken door kokos olie te smelten, er cacao en een zoet iets als honing of agavesiroop door te mengen en het weer te laten afkoelen.
Smeerkaas is te zout voor kleine kinderen, smeerworst/likkepot zit varkenslever in, wat relatief veel afvalstoffen van het varken + vitamine A bevat, de lever van kleine kinderen kan hier nog niet goed mee overweg. Deze zijn dus niet gezond.
Klinkt als genoeg variatie toch? Dl eet ook graag huttenkase op brood. (Ze likt ook graag alles incl pindakaas van haar brood, en dan eet ze het brood maar kaal op).
Vegetarische smeerworst (die van ah is erg lekker) zachte geitenkaas, jam en appelstroop zonder toegevoegde suikers. Hier bij jumbo te koop maar ook bij reformwinkels.
La vache qui rit ipv gewone smeerkaas. Schijnt veel minder zout in te zitten. Smaakt ook niet bijzonder zout. Weet niet of je kind van wat exotischer smaken houdt? Dan zou je nog Oosterse spreads kunnen proberen zoals humus of auberginespread. Weet even niet hoe die variant heet. Mijn kind is gelukkig met 14 maanden nog zo braaf dat ze wel de kaas eerst opeet maar dat ze dan kale stukjes daarna opeet. Ik wacht gewoon altijd tot ze haar bordje met een paar stukjes leeg heeft voordat ze nieuwe aanvoer krijgt. Lust je zoontje misschien wel gesmolten kaas? Zag laatst in de Opperdepop een recept van peer op brood met een plakje kaas erover en dat even smelten in de oven. Klinkt best lekker en gesmolten krijg je het ook lastiger van je brood af.
eigenlijk vind ik alles wat je opnoemt niet echt onder gezond broodbeleg vallen ivm: te veel zout, vitamine A. Alleen de zuivelspread wel. ts, je hebt fruitpasta van hero, dat is gewoon aardbeienjam zeg maar alleen zonder megaveel suiker. En hier is ook heel populair de appel/perenstroop van zonnatura. Banaan is hier eigenlijk altijd in huis haha. En wat ik ook gedaan heb: aanleren dat wanneer je je beleg eraf eet je dan de boterham op moet eten en niks anders krijgt. Hier duurde dat een poosje maar hij had het wel door hoor. Ik deed dan roomboter erop, dan is het met alleen boter ook nog lekker.
Hier krijgt hij vaak zuivelspread of Philadelphia. Verder jam van hero en soms appelstroop. Hij eet eigenlijk ook alle vleeswaren. Weliswaar eerst de worst, maar vervolgens ook nog netjes al zn brood. Ik heb m vanaf t begin al niet eerder een nieuwe boterham gegeven voordat alles op was. Zoet beleg krijgt hij hier eigenlijk nooit. Pindakaas en honing houd ie niet van en choco pasta vind ik niet nodig aangezien hij een hoop andere dingen lust. Broodbeleg zoals smeerworst, smeerkaas, sandwichspread en likkepot lust hij ook allemaal, maar dat krijgt hij gewoon af en toe een keer en behoord niet tot de dingen die ik dagelijks op zn brood smeert. Jam en zuivelspread zijn eigenlijk de grootste favorieten hier.
Koudgeslingerde honing, geprakte banaan, pindakaas (zelf maken of bio) zonnatura spread, appelstroop bio, vegan smeerleverworst, hummus vleeswaren zijn niet gezond! Vol met e-nummers en smaakversterkers. Tenzij je het haalt bij een bio slager waar dit niet toegevoegd zit (moeilijk te vinden) en het brood smeren met biologische grasboter voor de gezonde vetten
@kiekeboe4: wat moet ik mij voorstellen bij koudgeslingerde honing? Eat is het verschil met gewone honing? Onze jongste (15 mnd) krijgt afwisselend kaas, vleeswaren (kipfilet, boterhamworst, ham, cervelaat), zonnatura jam en appelstroop. Binnenkort ook maar eens pindakaas proberen. De oudste krijgt hetzelfde maar die eet ook wel hagelslag en pasta (max 1 boterham per dag).
Bedankt voor alle tips! Mijn zoontje lust ook geen gesmolten kaas. Hij houdt echt niet van kaas. Bij leeg gegeten broodjes gaat hij piepen om een nieuw broodje maar misschien moet ik er toch wat strenger in worden, anders blijf ik smeren Hier aten we vaak ongezouten grasroomboter. Maar tegenwoordig is het niet te smeren, zelfs al heb ik het uit de koelkast gehaald. Op bevroren brood smeren lukt nog wel, maar voor het gemak pak ik ook de gewone boter. Mijn zoontje laat sandwichspread liggen, hij is een beetje van wat ik niet ken eet ik niet (is niet bij al het eten zo maar wel bij broodbeleg) Smeerworst en leverpastei geef ik niet i.v.m vit A en afvalvlees. Toch bedankt voor jullie tips! Ga eens kijken wat ik ga toepassen
Ik doe ook wel eens wat fruit ( mango/nectarine/ abrikoos/etc) door de blender en smeer dat op brood. Verder zuivelspread, pesto, ajvar en sandwichspread (vooral de komkommervariant eten mijn zoons graag)