Vraagje ivm slapen bij de onthaalmoeder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Sammy0603, 6 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Iedereen,

mijn zoontje is nu 3 maanden oud, over een kleine maand moet ik weer beginnen werken. 1 ding waar ik me zorgen over maak is de opvang. Een hele lieve vrouw echt wel maar....bij haar slaapt hij gewoon beneden in de living...waar dus ook de andere kindjes spelen...

Bij ons slaapt hij hier in zijn eigen kamertje, waar het eerst vrij donker was maar om hem te laten wennen laat ik de rolluiken nu een stuk open zodat hij daar al aan kan wennen.....

nog tips of moet ik het gewoon afwachten??

2. adi

adi Niet meer actief

Kun je geen afspraken maken over het slapen, of zelf daar een campingbedje neerzetten boven en een babyfoon?

De meeste babys wennen overigens snel, en als hij niet snel overprikkeld is, zal hij beneden ook gewoon slapen. Hoe en waar slapen de ander opvangkindjes?

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier (in ned.) moet een gastouder een afgesloten, dus met deur, ruimte hebben waar een campingbed/ledikant in kan staan als ze een kindje opvangen wat slaapt tijdens de opvanguren.. is dat niet zo in belgie?

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Vreemd vind ik het eigenlijk, hier slaapt ook weleens een baby in de box en die slapen prima (bijv als het nog maar een half uurtje is voor de fles/ of kindje valt in slaap en binnen een half uur moeten we weg in dat soort situaties), maar meestal gewoon in bed boven. Lekker rustig voor de baby. En als de reden ruimtegebrek is, hoe doet ze het dan als je kindje groter wordt? Want hier sliep zoonlief ook overdag beneden (boven vond hij te stil en sliep niet), maar toen hij 6 maanden was ging hij toch naar boven, omdat hij beneden te veel hoorde en zag en niet meer wilde slapen.

5. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier is het dus 'verplicht' (dat zei de onthaalmoeder) om beneden te slapen zodat er constant toezicht is...ik ga dus 3 maanden een oververmoeid kind van de kinderopvang mogen gaan halen

kijk er al serieus tegen op, hij valt hier heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soms in slaap in zijn box voor 2 minuten

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

vraag me nog steeds af op het geen idee is van deze gastouder/onthaalmoeder. Ben geen belgische, dus de regels bij jullie ken ik niet, maar op de site van kind en gezin staat er wel wat over:

http://www.kindengezin.be/contact-en-help/veelgestelde-vragen/veiligheid/kan-de-opvang-een-vouwbaar-kinderbed-of-stapelbed-gebruiken.jsp.

Dus kan ik me niet voorstellen dat het de bedoeling is! En met een babyfoon en luisteren aan de deur kun je toch horen wat het kindje doet. Ik heb pas om die reden een beeldbabyfoon gekocht zodat ik kan zien wat baby doet.....

7. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    ja maar er staat dus in haar living en een bedje en een box, dus...

achja we zullen wel zien wat het geeft

8. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    In belgiƫ zijn onthaalmoeders verplicht om de kindjes tot 6 maand beneden te laten slapen. Omdat de kans op wiegendood tot 6maand het grootst is.
    Er is wel een regel dat ze boven mogen slapen, maar dan moet de onthaalmoeder om de 15 minuten gaan checken en dat is zottenwerk als je nog kindjes hebt.
    Mijn stiefmoeder is ook onthaalmoeder geweest en ze heeft echt nooit lastige kindjes gehad die niet wilden slapen.

9. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    tja ik vrees dat het hier geen kwestie is van niet willen maar van niet kunnen....:)

Het feit is dat het bedje in de living staat waar dus ook de andere kindjes spelen enzo...

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier in NL is dat niet verplicht, maar van mij mocht de gastouder het eerste halfjaar mijn dochter niet boven laten slapen ;)

Ik zou het ff gaan aankijken...
    Het lijkt mij beter dat een kindje niet in een vreemde omgeving in zn eentje ligt, maar als het jou geen goed idee lijkt, dan zou je beter verder kunnen kijken naar iemand wie wel elke 15 minuten wil gaan kijken.

11. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Raren regels dan in Belgie sorry.. Hier in Nederland is een gastouder verplicht een babyfoon te hebben, en kan een kindje dus gewoon rustig boven in een bedje slapen gelukkig. Ik zou niet willen dat mijn kindje beneden tussen andere drukke kindjes in had moeten slapen.

12. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    tja ik vind het ook belachelijk en raar maarja daar ben ik weinig mee natuurlijk, de regels veranderen niet zo maar ineens

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou het ook geen probleem vinden. Ik denk dat ik nu bij de 2e ook ga vragen of de kleine de 1e 6 maanden beneden mag slapen.
    Scheelt nu wel dat ik pas na 5 maanden weer aan het werk hoef.
    Kleine zal hier straks de eerste maanden ook beneden slapen dus die zal het wel gewend zijn.

Deel Deze Pagina