Terugval na stoppen antidepressiva

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tantetil, 31 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Hallo allemaal,

Na de geboorte van mijn zoon heb ik een angststoornis gekregen met daarbij depressieve gedachten. De angst zag zich op het niet meer kunnen slapen en lag nachten in paniek wakker. Uiteindelijk met behulp van antidepressiva en psycholoog eruit gekomen. Na een jaar heb ik de antidepressiva afgebouwd en dat ging goed. Ineens na 5 maanden is het terug... Ontzettende angst snachts. Niet meer kunnen slapen en daarbij overdag verschrikkelijk depressieve gedachten. Ik ben sinds gisteren op advies van psychiater weer begonnen met de antidepressiva. Graag hoor ik positieve ervaringen over terugval na stoppen met antidepressiva. Ik had het totaal het zien aankomen en ben dan ook echt helemaal van slag.

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hè meid wat rot! Ik weet wat het is, een terugval. Bij mij is het alweer lang geleden (was rond de 25) en ik ben destijds ook weer begonnen. Overigens had ik de eerste twee weken weer enorme last van bijwerkingen waardoor ik me nog rotter voelde. Ik heb toen echt een aantal jaren geslikt en ben echt in een heel rustige en stabiele periode in mijn leven weer gaan afbouwen.
    Jij zou dat ook kunnen doen, het is al hectisch genoeg met kindjes, wacht gewoon tot de tijd rijp is en wie weet gaat het dan wel goed. Er zullen altijd fases in je leven blijven waaron je je minder voelt en mijn ervaring is dat je er steeds beter mee leert omgaan. En is dat niet zo, dan is hulp van ad niets om je voor te schamen.
    Heel veel sterkte!

3. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Dank je voor je reactie. Ik voelde me gewoon goed, zin in het leven en leuke dingen doen. Nu moet ik mezelf de dag doorslepen. Ik weet dat ik me ooit weer goed ga voelen, maar poe wat een hel is dit weer.

4. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Ik heb ook een terugval ervaren na ongeveer anderhalf jaar gestopt te zijn met antidepressiva. Uit het niets duikelde ik het zwarte gat weer in, totaal niet zien aankomen.... Ik ben vrij snel naar mijn huisarts gegaan met het verzoek te mogen herstarten, maar het duurde natuurlijk wel een poosje voor het weer aansloeg. geen bijwerkingen deze keer gelukkig, wat ik de eerste keer wel flink had.
    Voorlopig denk ik niet meer aan stoppen!

Het komt weer goed meid, nog even de tanden op elkaar. Misschien is het een teleurstelling dat het weer gebeurd is, maar je weet ook dat je er doorheen komt! Sterkte!

5. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Dank je Astrid... Op dit moment zie ik het echt niet meer zitten. Weer maar drie uur geslapen vannacht en de rest van de nacht paniek en me ellendig voelen. De kinderen gaan zo naar school dus ik hou me nu groot. Maar het liefst spring ik onder een trein... Wat een hel.

6. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Ach wat naar! Heb je niet iets gekregen om te slapen of om de ergste paniek af te zwakken? Ik heb de eerste tijd lorazepam zo nodig gebruikt totdat de antidepressiva weer aansloegen.
    Ik herken je gevoel, het lijkt nu zo uitzichtloos maar het wordt echt beter!!!

7. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Wat verschrikkelijk naar!

Ik zou voor de ergste paniek nu vragen om wat Oxazepam. Kan je net ff de nacht iets beter doorhelpen zodat je overdag misschien een heel klein beetje beter op je benen kunt staan.

Ik heb een bipolaire stoornis. Toen dit nog niet bekend was ook een aantal maal terug gevallen. Nu geaccepteerd dat ik medicatie nodig heb om op de been te blijven.

Hou vol!

8. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Dank jullie. Ik heb oxazepam voor de nacht. In slaap vallen lukt meestal wel, maar ik word heel vroeg wakker. Vannacht ook weer. Gister had ik een goede dag, maar vandaag is het weer slecht. Het is echt uur voor uur nu. Fijn dat jullie reageren, ik heb het eerder ook overleefd maar heb nu het gevoel dat dit de klapper is....

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Helaas herken ik me in jou verhaal.
    Op dit moment ook weer een terugval.
    Zolang ik maar bezig blijf gaat het goed, maar owee als ik "niks" te doen heb.
    Nu ben ik aan het werk (als gastouder) en heb ik het even rustig, dan sta ik weer in de waakstand. Ontspannen lukt op dit moment gewoon even niet. Ik ben me constant bewust van alles en ook voel ik van alles (Door die waakzaamheid ).
    Bij mij zit het probleem bij het inslapen, als ik eenmaal slaap gaat het goed maar ik kan voordat dat lukt zo 2 uur liggen draaien en dan wordt ik ook erg angstig/onrustig (geen idee waar ik bang voor ben)
    Ik ga zo de ha bellen dat ik het toch (weer) niet alleen red. De praktijkondersteuner heeft mij de vorige keer heel goed geholpen dus ik hoop dat deze (nieuwe ha ivm verhuizing) mij ook goed kan helpen.

10. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Hoi dorisn, ik ken je naam nog omdat we toen tegelijk zwanger waren. Ik ben vannacht weer wakker geworden en de halve nacht wakker gelegen. Dan voel ik om de zoveel tijd de stress door m'n lichaam schieten. Ik ben doodmoe en moet vandaag gewoon weer voor de kinderen zorgen.... Op dit soort momenten voel ik me zo down. Verstandig dat je naar de huisarts gaat.

11. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Van onze zwangerschap herken ik je naam ook nog idd. Was volgens mij in het laatste loodjes topic.

Heb je hulp? Want het lijkt mij dat er iets gedaan moet worden aan die stress.
    Ik weet bij mezelf precies waar het door komt. Bij mij is mn emmertje gewoon te vol en moet ik weer alles even op orde krijgen en wat meer aandacht aan mezelf besteden.
    Bij jou ligt het denk ik wat ingewikkelder omdat je ook een angst stoornis hebt die waarschijnlijk nu ook weer opspeelt.

Voor mij werkt het goed om op papier te zetten wat het probleem is en waar het vandaan komt. Ik kan gelukkig heel goed relativeren en kan zo dus redelijk makkelijk de dingen op een rijtje zetten en dat geeft mij dan wat meer rust.
    Ook heel bewust goed voor mezelf zorgen helpt. Dus niet smorgens zonder na te denken in mn kleren springen, maar zorgen dat ik er leuk uit zie en wat make up op.
    Mijn ha zei me dat ik alleen moet doen wat moet (in mijn geval werken, eten koken en zorgen dat het huis een beetje toonbaar is) en verder alleen doen wat ik wil. Wil iemand een bakkie komen doen en ik heb daar geen zin in, dan moet ik het dus niet doen.
    Zo is de middelste bijna jarig (net in de vakantie) en hij wil met zn feestje een speurtocht Door het bos. Ik zie dat nu niet zitten, dus verschuiven we zn feestje naar het nieuwe schooljaar. Heb ik meer tijd om het te regelen en meer mogelijkheden voor Hulp daarbij zodat ik het niet alleen hoef te doen.

Veel sterkte vandaag. Het komt echt goed.
    (Je mag ook pb sturen als je wil)

12. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik ga naar psycholoog en heb medicatie. Het ging een weekje best goed. Ik schrijf dan ook van die gedachte schema's op. Maar als ik zo een nacht met angst heb, dan heb ik de donkerste gedachten en wil ik alleen maar dat alles stopt. Vandaag ga ik ook alleen doen wat nodig is en hopen dat het morgen weer beter gaat. Lief dat je reageert.

Deel Deze Pagina