basisschool kiezen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lyso, 11 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Dag dames, nu we bezig zijn met het uitzoeken van een basisschool voor mijn meisje, vroeg ik me af, wat was voor jou/jullie een doorslag gevende factor? Ben heel benieuwd!

2. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Wij gaan kiezen uit 2 scholen hier in de buurt waar we nu vrijdag een informatiebijeenkomst hebben en daar baseren we onze keuze op!

3. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Er zijn hier in het dorp 4 scholen, wij hebben degene gekozen die het beste voor ons voelde. :)

Ook dingen die hebben meegespeeld in onze keuze;

-dichtbij
    -recente school, gebouw(vernieuwd) en materialen
    -'klik' met het leerkrachtenteam, met name de directeur en juf die ons Alyna zou krijgen
    -site maakte een professionele indruk
    enz... maar het gevoel gaf de doorslag. :)

4. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik heb nu zo goed als gekozen, maandag voor de zekerheid nog een gesprek, maar ik ken de school al wel. Ik zal wel mijn beste beentje voor moeten zetten, want ze kunnen kinderen weigeren.

Eerst wilde ik deze school juist niet, redelijk prestatiegericht en een soort particuliere school.
    Goed naar mijn zoontje gekeken, schoolvisies en alles goed bestudeerd. Dit past toch echt het beste bij hem. Hij loopt voor op zijn leeftijd en heeft uitdaging nodig. In elke schoolgids (digitaal is elke wel te vinden, ideaal!) las ik voornamelijk over kinderen die wat achterlopen... en soms 1 kort zinnetje over meerkunners.
    Deze school is juist erg gericht op kinderen die goed kunnen leren.
    Daarnaast doen ze veel leuke projecten, zo gaan ze bijvoorbeeld in groep 7-8 een week op een landgoed proefjes in de natuur doen.
    Ook hebben ze een uitgebreid theater en kunstproject.
    In mijn omgeving wordt het een beetje gezien als school voor de elite, maar dit valt tegenwoordig heel erg mee.
    Ook het feit dat het een wat kleinere school is, relatief ervaren leerkrachten werken en ze erg goed uit de inspecties komen (kun je opzoeken) speelt een rol.

Het is voor mij wel op auto-afstand, maar de leerlingen komen allemaal uit verschillende wijken.

5. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Ook ik ben druk bezig!(zie eerder topic).

Ik ben erg aan het twijfelen, want school nummer een (met stip!) waar ik gisteren op gesprek was, heeft waarschijnlijk geen plek omdat wij niet in de directe omgeving wonen en kinderen uit de directe omgeving voor gaan..snik snik.terwijl ik op 10 min fietsen woon maar goed.,.deze school krijgt een geweldig gebouw, bijna klaar en wordt een heel modern geheel als brede school.veel creatieve vakken.dat is wat ik echt wil.

Ik heb ongeschreven en hoor over een half jaar of er plek is.dit is voor mij de ideale school...

Maar ik heb nog dri afspraken.totaal verschillende aanpak scholen.in mijn regio hebben de scholen of al een nieuw gebouw of gaan het krijgen.

Nu denk ik mocht er geen plek zijn op school een, dan ga ik voor de openbare dichtbij of voor de montessori (heb ik zelf op gezeten).

Wat ik belangrijk vind:

Sfeer op school,
    Klik met het team,
    Verzorgde indruk,
    Creativiteit,
    Resultaten,

Maar bovenal moet m'n kind er een fijne tijd hebben!

De andere openbare school werkt ook met zelfstandigheid.montessori krijgt op korte termijn nieuw gebouw.

Ik vind het moeilijk!

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Hier in het dorp zijn drie scholen. We hebben er twee bezocht. De doorslag voor de keuze was:

- aanpak leren bij kleuters
    - aparte kleuteringang, gymzaal & speelplein
    - de eerlijkheid van de directeur over zaken die nog verbeterd/aangepakt diende te worden

Beide scholen voelde fijn aan. De andere school had veel meer leerlingen en was lichter (meer lichtinval), maar toch echt gekozen vanwege het 'afgeschermde' kleuterdeel.

7. Chantico

Chantico Niet meer actief

Omdat de scholen waar wij tussen konden kiezen allemaal goed onderwijs geven (wel allemaal weer heel verschillend), hebben we uiteindelijk de school gekozen waar wij wat sfeer betreft de meeste klik mee voelden. Sfeer in school, sfeer van het onderwijs (hun pedagogische visie). En dat er kinderen (en bijbehorende ouders) op die school zitten waar ik mijn kind (en mijzelf) wel tussen zie de komende 10+ jaar (2 kinderen).

8. PreciousKids

PreciousKids Niet meer actief

Vind het belangrijk dat ze echt naar het kind zelf kijken, dat doen ze op de school waar mijn dochter op zit.
    Ze is verder in haar ontwikkeling dan haar klasgenootjes, en de juf speelt daar goed op in vind ik zelf.

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Wij hebben gekeken naar het lesaanbod, of er aandacht is voor respect en verdraagzaamheid (wonen in een stad en ik wil wel een net kind). Daarnaast ook inderdaad of er ruimte is voor kinderen die beter kunnen, en of er aandacht is voor kunst en cultuur.
    Tenslotte wonen wij best in een witte buurt en ik vond het wel belangrijk dat er wat kinderen van andere culturen op de school zaten.

Uiteindelijk hadden we gekozen voor een erg populaire school op tien minuten fietsenstand.
    Maar na wikken en wegen zijn we toch overgestapt naar een school op vier minuten fietsen. Dit is gewoon veel praktischer. Uiteindelijk hebben we hier nergens continurooster, dus dat betekent vier keer per dag heen en weer. Nu nog op ons tempo, maar straks fietst meneer zelf, en is tien minuten ineens vier keer een kwartier.
    Bovendien is het ook makkelijker met vriendjes. De school is dichterbij, dus meer kans op vriendjes in de buurt, waar hij later ook zelf naartoe kan. Daarnaast: als je een vriendje mee naar huis neemt, en je bent met twee kinderen op de fiets, moet je dus naar huis lopen. Dat was in ons geval wel twintig minuten lopen, zeker met kinderen.
    En denk ook aan ons Hollandse weer: als het met bakken uit de lucht valt is ver fietsen vier keer per dag niet leuk. Of als je band lek is, en je moet lopen...
    Nu is het wel zo dat er eigenlijk geen parkeerplekken zijn bj beide scholen, dus we moeten wel op de fiets of lopen.
    (Dit was overigens wel de tweede keus, lijkt erg op onze eerste keus.) ik wil maar zeggen: denk ook aan het praktische aspect.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ja precies, het praktische aspect is ook belangrijk!gelukkig is het op alle scholen hier gebruikelijk dat de kinderen overblijven!en zeker op de montessori school waar mijn zoontje hoogstwaarschijnlijk heen gaat.

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik lees hier veel verhalen over schoolkeuzes mbt niveau van kindje. Kindje wat voor loopt oid. Op deze leeftijd kan dat zo zijn terwijl dat over een jaar misschien weer heel anders is. Wat doen jullie dan met eventuele 2e of 3e kind die heel anders is?

12. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Mocht mijn 2e echt wat achterblijven qua ontwikkeling zou ik inderdaad overwegen voor deze een andere school te kiezen. Eentje die zich hier weer meer mee bezig houdt.
    Nu zitten die scholen eventueel in hetzelfde gebouw, dus dat scheelt ook al.
    Mocht mijn 2e zich verder ontwikkelen zoals ik nu verwacht (gemiddeld) dan zal de school van de 1e ook prima zijn voor hem.

13. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wij wilde een Christelijke school. Openbare vielen allemaal al af.
    Schoolrapport doorgelezen en deze school, waar de oudste nu op zit, kwam als beste eruit.
    We hebben niet gekeken naar afstand. Hier in de straat speelt ze met alle kindjes en die zitten allemaal op verschillende scholen.

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Voor mij is een school hier heel dichtbij geen optie omdat die niet goed staat aangeschreven.De christelijke school wel maar het probleem is dat er alleen kinderen uit directe omgeving aangenomen worden en mocht er dan nog plek zijn, is mijn zoontje aan de beurt...dan wordt het dus wat 'elitair' omdat de school in een 'goede' wijk staat...

In dezelfde wijk is een goede openbare school.dat is dus wel een optie! niet super dichtbij maar wel een kwartier fietsen en dus te doen.

De andere zeer goede christelijke school is verder weg, heeft wel plaats maar is volgens mij iets te strikt naar mijn smaak...

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.211
    6.653
    113
    Dit vonden wij belangrijk:
    - dichtbij: kind moet het op de fiets kunnen bereiken.
    - iedereen is welkom (nog dichterbij is een school die zegt de komende 4 jaar vol te zijn, maar als je zegt dat je arts bent, is je kind wel welkom)
    - aandacht voor alle geloven/culturen
    - uitdaging/begeleiding voor kinderen die het beter of minder goed doen (ik verveelde me op de basisschool en mijn man heeft milde dyslexie)
    - klassikaal les

16. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    bedankt voor de reacties tot dusver! Ik woon op een dorp, en heb hier 3 basisscholen, op 2 locaties. 1 School is wat dichterbij, maar evnegoed wel een stukkie fietsen (kleine 10 minuten misschien) andere is wat verder weg. Maar die dichtbij school, heb ik niet zo'n goede indruk. Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik wel eens kinderen van die school aan de deur gehad, die stoeptegels verkochten voor het boekenfonds??! verder is die andere locatie veel nieuwer. Maar goed, ben er nu bij 1 geweest, en die was heel positief, de 2e, die in dat zelfde gebouw zit, heeft een sterke katholieke visie, die mij niet zo past, dus daar ga ik wel naar kijken, maar wordt hem waarschijnlijk niet. Dus dan kom ik uiteindelijk, als ik pech heb op 2 uit; dichtbij en wat verouderd, of wat verder en moderner....;) Eerst maar eens gaan kijken bij die ander, maar je eerste indruk is toch vaak wel maatgevend toch???

17. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    inderdaad gewoon gaan kijken, sfeer proeven, schoolgids/site bekijken en naar je gevoel luisteren.
    Wat past bij jullie en wat past bij je kind.
    Ook ervaringen van buren/vrienden meenemen.
    Ook gesprek met directeur/directrice, hoe je wordt ontvangen, hoe de sfeer in school is, wat voor soort onderwijs etc. Belangrijk.
    Kijk niet teveel naar het gebouw zelf.
    Een nieuwe schoolgebouw zegt weinig over hoe de inhoud is van het onderwijs!

succes!

Deel Deze Pagina