regels voor verlof met vroeggeboorte 2ling voor officieel verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door helena115, 25 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. helena115

helena115 Bekend lid

28 jun 2009
    803
    0
    0
    Ik ben momenteel zwanger van een tweeling, 17 januari uitgerekend. Dit staat ook op mijn zwangerschapsverklaring.
    Ben een geval apart, hoge risico zwangerschap omdat mijn kindjes placenta en vruchtzak delen. Dit komt maar een paar keer per jaar voor in nl en daarom sta ik onder strenge controle van het ziekenhuis.
    Ik moet van het ziekenhuis met 20 weken stoppen met werken, met 26 weken opgenomen tot de kindjes geboren worden. Bij complicaties zullen ze direct worden gehaald, anders uiterlijk met 32 weken. Eind november.

Nu krijg ik bericht van personeelszaken op mijn werk dat mijn datum van 32 weken, eind november, zal worden aangehouden als uitgerekende datum en dat ik dus 10 weken hierna weer aan het werk kan.

Dat mag toch niet? Bij vroeggeboorte voor het officiële verlof gaat je verlof toch pas in de dag na de geboorte van de kindjes?
    Ik wil graag weten wat de gang van zaken is met gevallen als de mijn e en wat mijn rechten zijn.
    (ik heb een contract voor onbepaalde tijd)

Dank alvast.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Helena115,

In totaal heb je altijd recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De ingangsdatum van het zwangerschapsverlof is normaal gesproken 4 tot 6 weken voor de dag ná je uitgerekende datum. Gezien je opname in het ziekenhuis in de laatste fase van je zwangerschap, heb je niet de keuze om in de periode van 4 tot 6 weken van tevoren met verlof te gaan. Het verlof begint moet namelijk 6 weken van tevoren ingaan als je voorafgaand aan het verlof in de ziektewet zit. Je verlof begint daarom op 8 december (17 januari + 1 dag – 6 weken).

Zou je eerder bevallen dan de uitgerekende datum, maar na de ingangsdatum van het verlof? Dan blijft de einddatum van het verlof ongewijzigd, namelijk 16 weken na de ingangsdatum.

Beval je echter voordat het verlof is ingegaan, dan gaat het verlof in op de dag nadat je bent bevallen. Het verlof duurt ook dan 16 weken.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina