doen jullie kleintjes aan sport? vanaf welke leeftijd en welke sport?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 3 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zoals de titel zegt. Doen jullie kleintjes aan sport? Welke? En vanaf welke leeftijd?
    vinden jullie het ook belangrijk in de opvoeding of is het puur voor het plezier?

Zoontje mag woensdag voor de 1e keer gaan voetballen. Hij weet begot niet eens wat voetballen is want wij zijn geen voetballers en kijken er alleen maar naar met het ek en wk :p maar hij speelt graag met de bal. :D
    we wonen tegenover een voetbalterrein en wandelen er regelmatig naarheen maar verder kent hij het niet. Jammer genoeg is het hier pas vanaf 4,5 jaar dus we moeten nu wat verderop gaan. Hij weet wel dat voetbal met de voetjes is :p

Als hij 4 of 5 is moet hij gaan zwemmen. Verder mag hij helemaal zelf kiezen. Voetbal, turnen, badminton, ballet, maakt me niks uit. Wel liefst ook 1 jaar judo of een ander gevechtssport voor het zelfvertrouwen.

Ikzelf vind het heel belangrijk in de opvoeding. Voor omgang met mensen, teamwork, zelfvertrouwen en ik merk ook dat kinderen die een sport beoefenen minder snel op straat hangen in de puberteit dan kinderen die niks doen. Mijn mening he.

2. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Wat leuk zeg! Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd heb gedacht dat voetbal pas vanaf groep 3 was, althans dat was zo bij mijn broer en ook bij mijn leerlingen. Grappig dat hij al zo jong gaat voetballen.

Mijn dochter van 4 gaat binnenkort op zwemles (na de kerstvakantie), maar verder zit ze nergens op. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet weet hoe ik dat zou moeten plannen qua tijd. Maar ben heel benieuwd hoe je zoontje het gaat vinden!

3. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik hing trouwens ook rond op straat met vriendinnen, maar dat was omdat geen van onze ouders wilden dat we daar kwamen hangen (die wilden vast graag de tv voor zichzelf) ondanks dat ik een bijbaan en een sport had ;) Vraag me wel af of die theorie opgaat.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik was op zoek naar een sport. Welke maakte me niet zoveel uit. Gewoon iets om te rennen of rollebollen.
    ik vond alleen helemaal niks in de buurt. Ja peutergym, 150 euro voor 10 lessen euhm:$
    via facebook kwam ik erachter dat ze op 1 voetbalterein ook les geven aan kindjes vanaf 3 jaar. Email gestuurd en hij mag woensdag al gaan :D in december is winterstop en in februari begint het weer als het weer het toelaat. Dan is hij 3 jaar
    dus nu enkele weken kijken of hij het leuk vind. Is 1 keer in de week een halfuurtje.

5. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.502
    4.343
    113
    Vrouw
    Mijn dochter zit op peutergym al vanaf ongeveer 20 maanden. Als ze naar de basisschool gaat, gaat ze naar kleutergym of kleuterdans.
    Natuurlijk zwemles (en oh, wat vind ik dat stom! Maar zoooo nodig) en als ze zes is wil ik graag dat ze op een teamsporten gaat zoals hockey of handbal.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier peutersurvival (jezelf zwemmend redden ;)) vanaf 3, middelste is daarna doorgestroomd naar kleuterzwemmen en heeft nu waarschijnlijk nauwelijks nog echte zwemles nodig. Wij hebben zelf een zwem- en waterpoloachtergrond en vinden het kwalitatief goed leren zwemmen dan ook erg belangrijk. Met drie zie ik het niet echt zitten daarnaast ook nog iets anders te doen, dus het is zwemmen hier. Na diploma's mag er eventueel iets anders uitgezocht worden, maar zwemgekken als het zijn verwacht ik dat niet heel erg haha.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Het is mijn persoonlijke mening. We wonen tegenover een heel groot voetbalterrein waar heel veel kinderen komen. Ik merk dat die allemaal heel netjes en vriendelijk zijn. Jeugd wat op straat rondhangt vaak niet. Hoewel die misschien ook een sport beoefenen :)
    Ook vanuit mijn jeugd merkte ik dat jeugd wat sport of een hobby had niet zo snel gingen rondhangen. Ik was of in de sporthal of in het jeugdhuis. Nooit op straat. Onze hele club niet.

Maar dit is puur mijn mening

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    De oudste begint binnenkort met zwemles. Dat is de komende tijd de 'hoofdsport'. In januari gaat hij 7 weken op skiles ter voorbereiding op de wintersport.

Als hij al z'n zwemdiploma's heeft mag hij zelf een sport kiezen.

Afgelopen mei heeft hij een proefcursus judo gedaan en dat vond hij erg leuk om te doen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Met 3 jaar ging onze oudste op ballet. Dat heeft ze 3 jaar gedaan. Ze zit vanaf die tijd op turnen en ook op zwemles vanaf haar 5e.

De jongste zit op peutergym en gaat met 5 op zwemles...verder nog geen idee.

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij zwemmen sinds dat ie 6 maanden is elke week en als ie 4 wordt gaat ie gelijk door met zwemles. Daarnaast judoot hij, sinds dat ie 2 jaar en een beetje is, op zaterdagochtend met papa. Wilde ook gaan peuter/kleuter gymen maar na twee proeflessen daar vanaf gezien. Zwemmen is wel het belangrijkste denk ik en verder zien we wel hoe het loopt, denk dat judo voetbal wordt maar dat kan hier pas vanaf 5 jaar.

11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.062
    113
    Zoontje zit nu op peutergym. Gaat met 5 op zwemles als zijn spierkracht voldoende is (heeft fysio).
    Daarna mag hij kiezen al zou ik judo wel aanbevelen idd ook voor zelfvertrouwen.

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja ik vind het erg erg belaagrijk.
    Ik was zelf 4 toen ik deed aan tennis, kunstschatsen, ballet, muziekschool, kunstschool. Was in buitenland en onze normale basisschool begint pas met 6 jaar.
    Ik was altijd bezig en dat is erg goed vond ik nu ook en hoemeer je dag vol staat hoemeer tijd over is en ik kan altijd bij zijn en alles snel doen en ben overaal goed in dankzij deze activiteiten;) heb nergens spijt van!

Mijn oudste ook zo actief en jammer genoeg veel dingen beginnen pas va 4 jaar. Maar ik ben zelf ook tenniser op wedstrijdniveau dus ik kan met haar tennisen alvast voorbereiden op les.
    Hier in plan dat ze gaat met 4 jaar naar tennisles icm met aansluitende sport voetbal of hockey.

13. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Dochter (nu 3,5) zit niet op een sport. Als ze minimaal A zwemdiploma heeft mag ze op een sport. Mits we dat kunnen betalen. Mogelijkheden zijn scouting, ballet of iets van gym ofzo. Ze speelt graag buiten, is gek op muziek en op klimmen en klauteren.

14. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Zoontje zo op peuter survival zwemles. Is vanaf 3 jaar. 1 keer per week 3 kwartier. Als hij zijn zwemdiploma's heeft mag hij een sport uitkiezen. Eest leren zwemmen.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste en ik hebben vanaf 1 tot 3 jaar babyzwemmen gedaan. Daarna een jaartje niet, en sinds hij vier is zit hij op dansles. In onze omgeving krijgen basisschoolleerlingen 1x per jaar een boekje waarin een flink aantal sporten staan waar ze dan één of meer proeflessen kunnen volgen. Hij heeft gekozen voor dansles. Het zijn best serieuze lessen, trouwens. Dat hadden wij eigenlijk niet zo in de gaten in het begin. Hij leert echt ballethoudingen, de eerste drie posities kent hij al. Soms staat hij thuis ineens te oefenen. Hij vindt het erg leuk.
    Verder gaan we om de week met onze jongens naar een gymzaal waar allerlei toestellen opgesteld staan en ze dan vrij mogen spelen. Vinden ze allebei geweldig.

De oudste gaat volgend jaar op zwemles. Dan gaan we denk ik wel stoppen met het vrij spelen in de gymzaal, anders wordt het wat druk. Als hij wil, kan hij dan best door gaan met dansen. In principe vind ik één sportclub wel genoeg voor een kind. Maar voor zwemles maken we een uitzondering, dat moet gewoon dus naast een sport naar keuze van het kind, komt dat er gewoon een tijdje als 2e bij.

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.995
    113
    Mijn dochtertje 'zit' op gym, zwemmen en korfbal. Dat klinkt heel overdreven maar het valt mee hoor ;)
    Ouder-kindzwemmen vanaf dat ze 7 mnd oud was. Gym sinds een paar weken en korfbal is de kangoeroeklup, net zoiets als kaboutervoetbal. Voornamelijk spelletjes.
    Gym is 1x in de week drie kwartier op woensdag. Op zaterdag gaan we de ene week naar korfbal, de andere week zwemmen. Ze vindt alles leuk en doet heel fanatiek mee. Is ook een erg beweeglijk kind. Als ze over 1-2 jaar serieus op zwemles moet dan zal het wellicht teveel worden, maar dat bekijken we dan wel. Denk dat ze iets van dans ook erg leuk vindt, dat is hier vanaf groep 1.
    Maarja ze kan niet alles, het kost ook nog centjes....
    Zwemmen is 5 euro per keer (je kunt ook echt per keer betalen) gym (betaal je voor een heel jaar) is omgerekend iets van 3 euro per keer en korfbal is nu nog gratis, moeten we straks geloof ik wel iets voor gaan betalen,

17. rietje

rietje Actief lid

12 jun 2010
    430
    13
    18
    Noord-Holland
    Mijn dochter van net 4 zit sinds kort op judo.
    Zo blij dat ik dit gedaan heb, het is goed voor het leren vallen, sterker worden en vooral voor haar zelfvertrouwen.
    Als ze dan wat sterker is dan wil ik haar op zwemles doen.
    Zelf wil ze heel graag op voetbal, wat van mij ook mag maar dan eerst even sterker worden.

18. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Wat leuk dat Dylan gaat voetballen Sydneys! Hoop dat hij het leuk vindt!

Ik heb mijn hele leven op turnen gezeten, zou het erg leuk vinden als dochter dat later ook leuk blijkt te vinden! :) Ga haar niks opdringen hoor, ze mag doen wat ze zelf leuk vindt, ook als dat een sport is die ik verschrikkelijk vind. Maar nu ze nog erg jong is kan ik haar wel een beetje sturen natuurlijk, de koprol kan ze in ieder geval al wel en aan de rekstok zwaaien.
    Qua planning met full-time werk is peutergym lastig nu, maar als dochter naar school gaat met 4 jaar zou het me leuk lijken als ze op gym/turnen wil! (of ballet/dans) En dan vanaf 5 jaar zwemmen ernaast. En als ze haar zwemdiploma's binnen heeft kan zwemmen muziekles worden als ze dat wil.
    We zullen zien!

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dochter ging vanaf 6 mnd tot 4 jaar naar ouder en kind zwemmen en daarna door met gewone zwemles. Met 5 jaar had ze haar A en B op zak en is ze op ballet gegaan, wat ze nu (6 jaar) nog steeds doet.

Zoontje is ook met 6 mnd begonnen met zwemmen, maar dat vond hij niets. Met 2 jaar ook peutergym geprobeerd, maar als dat "moeten" lag (en ligt :D) hem blijkbaar niet zo. Nu zit hij op zwemles, wanneer hij 5 is gaat hij op voetbal (hij kan niet wachten).

Vind het belangrijk dat ze eerst hun zwemdiploma hebben, daarna mogen ze zelf kiezen wat voor sport ze willen doen, maar er moet nog genoeg tijd over zijn om lekker met vriendjes te spelen. Kleuterschool is trouwens al vermoeiend genoeg en naast zwemles, gaan ze een extra sport hier echt niet volhouden....

20. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.170
    3.053
    113
    Nederland
    Hier nog geen sport, wil eerst met zwemles beginnen straks en als ze daar klaar mee is mag ze zelf een sport uitkiezen. Zoals het nu lijkt word het paardrijden of dansen. Maar er kan nog veel gebeuren qua interesses:)

Deel Deze Pagina