Dat komt vooral door de mens zelf. Groentes worden tot snot gekookt, daardoor verliest het zijn vitamines.
Ook omdat de groente op dag 1 in een blik wordt gestopt met water waardoor alle vitamines en mineralen optimaal bewaard blijven. Als je groente vers koopt en het 1 of 2 dagen in de koelkast laat liggen dan gaan er al vitamines verloren. In blik heb je dit dus niet.
Wat we absoluut niet kopen is halal-vlees, sommige vlees/ vis soorten + alles waar dit in verwerkt zit en light producten. Liefst kopen we ook veel biologisch, echter is dat voor ons niet altijd te betalen dus dit gebeurd soms wel, soms niet. Voor de rest geldt hier, alles met mate en veel variatie.
Frisdranken, ijsthee en sapjes, ook niet in pakjes en flesjes voor dochter. Wij leven voornamelijk op limonade, water, koffie, thee en melk en heel soms chocomelk of yogi. Dat doe ik voor mijn dochter, omdat zij hele slechte tanden had en ik haar dat niet meer wil aandoen (alhoewel zij er geen last van heeft gehad.) Ik mis het niet en mijn dochter ook niet. Ik koop dit alleen voor een verjaardag. Ik koop het zelfs niet voor visite tussendoor, maar dat krijg ik ook eigenlijk niet. Heel bewust koop ik nu volkorenbrood en decafé koffie. Ook koop ik geen mixzakjes meer voor macaroni, spagnetti en dat soort dingen sinds ik ontdekte dat het met een goede pastasaus niet meer nodig is. Ook vergelijk ik de hoeveelhoud zout, suiker en vet in producten en koop dan wat het minste heeft. En ik verspil mijn geld niet meer aan pannekoekmix sinds ik ontdekte dat zelf maken veeeel goedkoper is. Ik voeg trouwens zelf geen zout toe aan mijn etenswaren, zoals aardappelen en dergelijke. Mijn gehakt koop ik gekruid bij de slager, dus daar zit het al bij in, maar ik voeg zelf niets toe.
Daarom koop ik of op de dag vers of diepvries. Ik ben niet zo van blik... je ruikt het zout al als je het potje of blikje open maakt en dan nog niet te spreken over suiker wat er in zit....brrrrrr
Er is ook geen onderzoek geweest volgens mij waarin wordt beweerd dat blikgroente even gezond is. Dat kan bijna niet... Bedoel je geen diepvriesgroente ShampooL? Want dat is namelijk wel even gezond als vers. Zo niet gezonder.
Nee, blikgroente. Alle vitaminen en mineralen blijven optimaal -en onbeperkt houdbaar. Diepvries heb ik geen verstand van.
Alles wat ik te duur vind, groente uit blik en babypotjes warme maaltijd. Verder koop ik alles wat ik lekker vind, inclusief alle E nummers etc.
Nou we zijn op zoek gegaan naar een goede biologische boer uit de regio waar we nu samen met andere families ons vlees vandaan halen. Dat mensen zo hun bedenken bij de halal of koosjere slacht is natuurlijk hun goed recht, maar om het dan te vergelijken met mishandelde dieren of plofkippen? We eten bewust 1 a 2 keer per week vlees, een dier wat niet goed behandeld is niet halal.
Ik koop in principe alles wat ik lekker vind, behalve als het te duur is. Ik ga nu bijv nog geen watermeloen a 3,99 kopen. Maar verder let ik qua e-nummers enzo nergens op.
Ik denk dat het ze meer gaat om het slachten. Meesten denken dat het pijnlijk gebeurt, terwijl dat het juist de bedoeling is om met een vijlscherpe mes te slachten, zodat het dier zo weinig mogelijk lijdt.
Ik koop het liefst de fairtrade variant, indien beschikbaar van producten. Sowieso laat ik chocola(dekoekjes) en bananen zonder keurmerk tegenwoordig altijd liggen. Verder koop ik bewust geen kindertoetjes, kinderkoekjes, etc. behalve van de merken goodies en ella's kitchen. En verder koop ik vooral vers en zo min mogelijk zakjes/pakjes/blik.