Ik heb heel veel werkbladen en knutsels van groep 1 en 2 bewaard. Nu zit ze in groep 3 en heb al zoveel werkbladen thuis dat ik mij eigenlijk afvraag wordt dat niet teveel om te bewaren? Hoe doen jullie dat? Werkschriftjes wellicht bewaren en de losse werkbladen weg doen of toch alles bewaren? Help!
Wij bewaren de werkboekjes en complete schriften, niet alle losse werkbladen. Dat werd op een gegeven moment echt te gek. Qua tekeningen enzo gooien we tegenwoordig ook veel weg hoor, er is op een gegeven moment veel van hetzelfde. Alleen de echt mooie tekeningen/kunstwerken komen in een bak. Ooit wil ik nog eens alles op foto zetten en dan een fotoboek van maken. Maarja....ooit...
Hier is een grote stapel waarop alles terecht komt. Wordt de stapel te hoog, dan maak ik een foto van de creatieve en academische prestaties en gaat het bij het oud papier.
Van de oudste heb ik 1 bak van 0 t/m 3 jaar met knutsels en andere dingen die ik wil bewaren. Dan heb ik een bak van groep 1 en 2 met knutsels, werkbladen ed. Daarnaast ook een map met tekeningen. Van groep 3 heeft ze een grote map met alle werkboeken, dit maak ik ook van groep 4. Knutsels gaan weer in een bak. Komt er dus eigenlijk op neer: 1 t/m 3 jaar 1 bak Groep 1/2 1 bak + 1 map Groep 3/4 1 bak + 2 mappen Enz... Als ik dat bereken over (hopelijk) 3 kinderen wordt dat eigenlijk best wel veel
Hier gaat bijna alles in van die a4dozen van de Ikea (van karton). Het moet wel ‘af’ gemaakt zijn en liefst A4-formaat. In groep 8 maak je als ouders een map/dikke ordner met een verzameling van alle werkjes, knutseldingen en klassenfoto’s weet ik inmiddels van onze oudste. Dus die dozen heb ik toen allemaal doorgewerkt en per jaar/groep een selectie gemaakt. De rest heb ik toen weggedaan voor hem, nadat hij na het krijgen van die map zelf nog had gekeken wat hij nog extra wilde bewaren. Mijn ervaring is dat er in 1 zo’n doos gemiddeld 2 jaar past. Laatste groepen gaat het niet meer zo hard als in de kleuterklas
Ik heb de kinderen beiden zo'n ladekastje op wieltjes gegeven. Daar kunnen ze alles het hele jaar in door sparen. Van de kunstwerkjes kiezen we samen aan het einde van het jaar drie dingen uit om te bewaren. Het huiswerk kan weg zodra we horen dat ze over zijn naar het volgende leerjaar. Mocht blijven zitten nodig zijn dan is het fijn om terug te kunnen kijken wat er allemaal geleerd moet worden door het jaar heen.
Alle tekeningen waar hij echt zijn best op heeft gedaan komen eerst op de deur en eens in de zoveel tijd wissel ik dat en stop ik dat in de map. Grotere werken maak ik een foto van. Hij heeft gr 1 en 2 in 1 jaar gedaan dus de werkjes zijn te overzien haha. Heel eerlijk heb ik er weinig van bewaard. Het was allemaal maar snel en slordig werk omdat het te makkelijk was. Enkele dingen nog wel bewaard . Van gr 3 wel nog veel bewaard al is het echt veel. Nu nog bewaard omdat ze nog aan het onderzoeken waren of hij hb was. Losse bladen alleen als het leuk werk was.
Ik bewaar wat ik de moeite vind om te bewaren en wat ze zelf willen bewaren (dat laatste gaat eerst in hun eigen kast, als ze het als ze die opruimen nog willen bewaren, dan doen we dat, anders gaat het dan alsnog weg). Ik heb van allebei een map en nog wat losse dingen.
Hier gaat vrijwel alles weg... Werkbladen en schriften e.d. vind ik sowieso de moeite niet om te bewaren. Mooie tekeningen of knutsels worden een bepaalde periode geëtaleerd en verdwijnen daarna in prullenbak of papierbak. Ik maak wel soms foto’s van iets bijzonders, of ik film als mijn zoon aan het ‘schrijven’ of tekenen oid is. Wat wel bewaard wordt, is het werk wat ze van school mee krijgen aan het eind van het jaar en wat al in een portfolio zit. Maar dat is maar een klein mapje. Ik vind het echt te veel gedoe om dat voor 4 kinderen allemaal te bewaren. En heel eerlijk, ik vond werkjes die ik later van mezelf terugzag ook echt niet zo boeiend. Van het grootste gedeelte kon ik me niet eens herinneren dat ik het gemaakt had. Had van ieder willekeurig kind kunnen zijn
Dit idd, ik bewaar ook eigenlijk niks. Denk dat ik minstens een hele opslag zou kunnen huren voor alles wat ze maken
Alles waar school/ opvang een bundel van heeft gemaakt hebben we nog, de rest is naar het oud papier gegaan.
Ik heb ooit wat schriftjes bewaard. En tekeningen bewaarde ik in een bak en eens per half jaar/jaar zocht ik ze uit en maakte een schifting naar een bewaarbak. Maar inmiddels hebben beide pubers al meerdere keren bij een opruimronde zelf de schriften enzo al weggedaan. Ook de stapel tekeningen werd steeds kleiner. Ze vinden het totaal niet interessant. Ik heb ze zelf ook nog jaren gehad van mezelf van vroeger maar eerlijk, het deed me totaal niets als ik er doorheen bladerde . Dus blaadjes met hele grappige antwoorden of zoiets als een gedichtje of geschreven verhaaltje bewaar ik nog. En hele mooie of leuke tekeningen bij bepaalde leeftijden. Dus inmiddels een klein doosje/bak per kind denk ik.
Je kan ook van elk jaar de 5 mooiste/leukste bewaren en de rest wegdoen. Als je het dan in een multomap stopt dan heb je in 1 map een terugblik op de hele basisschool
Hier hetzelfde. Ik kijk er ook nooit meer naar om en vind het wel prima. Alleen de echt heel bijzondere dingen bewaar ik eerst even.
Ik bewaar bijna niks Rapporten natuurlijk wel maar knutselwerkjes hang ik soms op en dan gooi ik dat na een tijdje weer weg
Dit! Ik gooi eigenlijk alles weg. Knutselwerkjes hangen eerst een poos in de keuken aan de muur. Maar daarna gaat het bij het oudpapier. Mijn moeder had heel veel voor mij bewaard. Toen ik ging trouwen kreeg ik dat allemaal mee. Dat is toen op zolder gegaan zonder het te bekijken. Toen we de zolder aan gingen pakken zijn we alles gaan uitzoeken wat daar lag. Toen heb ik alles zo weggegooid. Nooit spijt van gehad. Nu bewaar ik dus ook eigenlijk niks van de kinderen.
Hier gaat alles, na een bepaalde tijd, weg. Mijn ouders hadden van/voor mij ook van alles bewaard en alleen de rapporten vond ik leuk.om te zien de rest was van tja wat moet ik er mee.
Ik bewaar vrij veel. Als het heb later niet boeit, werpen ze het zelf maar weg. Tot nu toe vinden ze het altijd wel tof om bepaalde zaken nog eens te bekijken.
Nee... ik heb de map die ze mee kreeg van de kleuterschool bewaard. Verder mag ze zelf op de meterkastdeur haar kunst etaleren. Als die vol is moet er dus eerst iets weg voordat er weer iets opgehangen kan worden. Dit werkt prima. (heb jij van je zelf ook al die spullen nog?)