Dochter 15 wil het liefste stoppen met school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tumtummetje, 12 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.775
    1.520
    113
    Mijn dochter zit in 4 VWO. De laatste twee jaren is zij eigenlijk met hakken over de sloot overgaan. Corona zal ook een rol spelen, de basis lijkt soms niet goed gelegd.

    We hadden de hoop dat dit jaar beter zou gaan omdat ze een profiel moest kiezen. Helaas heeft ze niet het profiel kunnen kiezen wat ze graag wilde omdat exacte vakken haar gewoon niet zo goed liggen helaas.

    Vanaf het begin dit schooljaar is het al strijd. Ze haat school zegt ze zelf, heeft bijna alleen maar slechte cijfers en maakt vaak haar huiswerk niet. Ze is totaal ongemotiveerd. Als ik dan vraag wat ze wel wil; 'stoppen met school'.
    We zijn al bij de huisarts geweest, aangezien ze vast lijkt te lopen. Ze wil alleen helaas geen hulp. Ze was ook erg vermoeid, dus is er bloedonderzoek gedaan. Niks uit gekomen.

    Wij weten het even niet meer. Stoppen is natuurlijk geen optie. Achteraf had ze vorig jaar beter naar de havo gekund maar dit wilde ze zelf perse niet.

    Naar mbo 4? Blijven zitten? Gewoon maar afwachten? We zien haar gewoon struggelen en dat is zo sneu om te zien.


    Wie heeft tips??
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Wat wil ze zelf doen als ze stopt met school (VO in dit geval)? Wil ze mbo gaan doen? Heeft ze een idee qua richting? Wil ze alsnog havo gaan doen? Of iets heel anders (al is dat wettelijk gezien wellicht lastig)?
     
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Misschien een idee om samen met haar dit met bv haar mentor en decaan te bespreken? Ik zou me kunnen voorstellen dat ze bv wel wat motivatie terug kan vinden op de havo, en wie weet kan ze daar wel het profiel kiezen dat ze eigenlijk had gewild? Als dat dit schooljaar niet meer lukt, dan misschien volgend schooljaar en nu nog tijd om bij te spijkeren voor dat profiel?

    En misschien weet ze het zelf nu ook gewoon echt niet, ook dan kan de mentor (of decaan) misschien adviseren over haar opties en aangeven waar ze over na kan denken. Bv eens oriënteren op de havo, of op mbo 4; wat is daar mogelijk? Zit daar iets voor haar bij?

    Het feit dat ze het moeilijk heeft, vind ik wel genoeg reden om het op te pakken. Anders is het nu nog maanden zo ongemotiveerd door worstelen om dan te horen dat ze bv echt moet afstromen, dat lijkt me een heel deprimerende tijd voor haarzelf…
     
  4. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Kan ze het niveau wel aan? Als ze op haar tenen loopt, kan dit zorgen voor verlies van motivatie.
    Ik zou persoonlijk even contact opnemen met mentor en het gesprek op school aangaan.
     
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Geen tip want elk kind is anders. Mijn zoon van 14 is dit jaar een soort van gestopt met school. In de 1e begon hij op het havo/vwo ging over met goede cijfers maar advies was havo en dat leek ons redelijk. In de 2e raakte hij totaal ongemotiveerd. Haalde nog steeds voldoendes was over naar 3 havo maar als hij zijn hart liet spreken wilde hij later loodgieter worden (werkte de schoolvakanties bij ons en vond dat echt leuk) in overleg met school hem naar vmb-kader, technische school, laten gaan in de 3e maar op dat theoretische stuk kreeg hij zijn motivatie niet te pakken, misschien ook stukje verveling want behoorlijk onder niveau en hij ging veel klieren. Uiteindelijk in gesprek gegaan met de leerplichtambtenaar ivm zijn verzuim door eruit gestuurd worden na dat klieren en die zei vrij snel ik zie dat je voor alle praktijkvakken een 9 of 10 staat en hoor dat je werken leuk vind wat vinden jullie van een leer/werk traject. Dan gaat hij nog 1 dag per week naar school voor NL, Eng, Wis en de andere dagen werken. Zoon wilde dit graag wij hadden onze twijfels maar zijn toch akkoord gegaan omdat hij echt ongelukkig was op school. En achteraf de beste keus ooit. Hij doet dit nu bijna 3 maanden en het is een heel ander kind. Zo vrolijk, gezellig, blij, gelukkig. Geen “puberbuien” meer in huis gehad. Ik blijf het zonde vinden dat hij er niet meer uithaalt dan erin zit maar uiteindelijk is gelukkig zijn het belangrijkste. Dit jaar zoekt hij uit welke richting in de bouw hij het leukste vind en Na de zomer krijgt hij een vrijstelling van de leerplicht om naar het MBO niv.3 te gaan met 15 jaar. Schijnt normaal pas met 16 jaar te kunnen.
     
    highenergy, TotalBella, Indiana en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.775
    1.520
    113
    Ze heeft geen idee wat ze later wil worden, welke opleidingen op het mbo eventueel leuk lijken. Ze weet gewoon niks :o:.

    Ik heb nu met haar afgesproken dat we sowieso naar de open dagen gaan in januari. Kan ze toch even snuffelen.

    School is op de hoogte. Ze heeft nu gesprekken en voor sommige vakken bijles.

    Maar ik zie haar soms zo ongelukkig en zou dat zo graag anders zien
     
    Spectre en Mimus vinden dit leuk.
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Kan ze nu niet overstappen naar 4 Havo? Dan hoeft ze nog maar (ruim) anderhalf jaar en waarschijnlijk gaat dat haar ook makkelijker af.
    En inderdaad, vast wat open dagen bezoeken van MBO en HBO, wie weet krijgt ze dan een beter beeld van wat ze wil doen en of ze daar nog Havo voor nodig heeft of niet.
    Verder in gesprek gaan met school hierover.
     
  8. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.775
    1.520
    113
    Nee helaas, school geeft aan dat ze nu niet meer naar de havo kan.

    We blijven maar in gesprek en gaan bij open dagen kijken. Verder kan ik het nu zo ook niet bedenken. Ik hoop maar op betere tijden maar als we dit achteraf hadden geweten hadden we haar dit jaar naar de havo laten gaan, ookal wilde ze dat zelf niet.
     
  9. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.730
    4.723
    113
    Vrouw
    Iets heel anders, maar heeft ze verder aansluiting/vriendinnen op school? Wat vinden die van school? Zou het haar kunnen helpen om vaker samen met hen huiswerk te maken?
     
  10. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.775
    1.520
    113
    Ze heeft wel vriendinnen, maar ze blijft wel lekker haarzelf. Ze heeft dus een bepaald groepje vrienden, is absoluut geen meeloper en is soms net een beetje anders. 1 van haar beste vriendinnen is ook naar het mbo gegaan, omdat ze ook diep ongelukkig werd en een andere vriendin naar havo. Dat helpt dus ook niet zo goed mee.
     
  11. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Lastig hoor. Onze dochter is vorig schooljaar vastgelopen in de vierde van het VWO, deed zelf niks en totaal geen motivatie.
    Ze doet nu Havo 4 en gaat nu qua cijfers goed maar heeft een bloedhekel aan school. Ze is inmiddels 17 jaar en heeft de buik vol van het schoolse gebeuren, je moeten melden als je 1 minuut te laat in de klas komt, je telefoon inleveren als je er op kijkt, tig tussenuren etc etc
    Ergens is het jammer dat ze niet heeft kunnen doorstromen naar Havo5 maar daarvoor waren haar cijfers te laag om echt lekker je examenjaar in te gaan. Nu komt er weer een toetsweek aan en is ze alweer bloedsjaggerijnig haha
    Ik hou haar voor om het ieder geval nog 1,5 jaar uit te zingen en dan heeft ze haar Havo diploma en kan ze naar het HBO.
    Mbt jullie dochter zou is serieus nadenken over het MBO, bij mijn dochter in de klas zitten ook leerlingen die er klaar mee zijn en nu al weten dat ze het MBO gaan doen, niet zaligmakend maar iets minder schools. Die maken nu 4Havo vol en gaan dan naar het MBO.
    Sterkte ermee, mijn oudste heeft ook een bloedhekel aan school. Zit nu in de 2de van het MBO4 en ik hoop dat die de 3 jaar vol gaat maken. Kan die gaan werken en weg uit de schoolbanken ;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Dat vind ik wel raar. Ze kan toch na de kerstvakantie switchen?

    Verder heb ik vroeger veel gesprekken en testen gedaan bij de decaan.
     
  13. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.775
    1.520
    113
    Nee volgens school moet er dan teveel ingehaald worden en is dit niet meer mogelijk. (Havo 4 begint al met voorbereiden examenjaar)
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik heb wel vaker studenten van 15 op niveau 3 en 4, maar het zal om BBL gaan denk ik, dat zal misschien pas vanaf 16 mogen, i.v.m. verzekeringen op het werk en werktijden. (Denk ik, weet het niet zeker)
    Fijn dat hij nu in ieder geval op zijn plek zit.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Apart, bij dochter in de klas (ook 4 vwo) gaan na de kerst ook 2 klasgenoten terug naar havo omdat ze het niet trekken op het vwo.

    Maar vervelend dat ze school zo erg vindt dat ze ermee wil stoppen. Hier heeft dochter het momenteel ook niet naar haar zin op school, maar dat ligt aan de klas waarin ze zit en waar ze totaal geen aansluiting vindt. We hebben net vorige week gevraagd of overplaatsing naar de andere klas mogelijk is. Dat ligt nu bij de roostermakers. Hopelijk gaat dat lukken, want het is vreselijk om je kind zo ongelukkig te zien bij iets waar ze toch elke dag naar toe moet. Maar als het echt zo erg is dat ze wil stoppen met school, poe zeg. Hopelijk brengen de gesprekken op school voor haar nog dat ze een idee krijgt van wat ze wil en dat je daar iets mee kunt. Sterkte!
     
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dat zou goed kunnen dat het daarom gaat, hij gaat dan inderdaad bbl doen.
    dit vind ik op Google erover;
    Je moet voor 1 augustus 16 jaar zijn. Ben je dus op 2 augustus geboren? Dan mag je wettelijk gezien niet starten op 15 jarige leeftijd aan een MBO opleiding en moet je dus wachten tot je 16 jaar en 364 dagen oud bent voordat je kunt beginnen met een opleiding op het MBO. Deze minimum leeftijd geldt voor alle niveau's.
     
  17. Frun

    Frun Bekend lid

    13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    He wat naar zeg. Ook helaas geen tips, wel enigzins herkenning met eigen dochter. Die doet nu 2 havo/vwo over, vindt de klas niet leuk, heeft geen aansluiting (2 jaar verschil door zitten blijven basisschool).
    Vorig jaar ook mbo overwogen, maar ze wilde toch niet van school switchen. Nu goed nagedacht om naar een andere klas te gaan. Ze heeft besloten dat niet te doen, om volgend jaar die optie nog te hebben. Ze doet het dit jaar tot nu toe wel goed, met het nodige pubergezeur dat alles stom is:rolleyes:

    Ik herken de demotivatie wel en slechte cijfers halen. Denk dat dat zeker wel samenhangt met de coronaperiode, ze hebben toch een groot deel basis leren gemist door al dat online thuis lessen. Doordringen is ook wel moeilijk bij deze leeftijd. Wij hadden wel gekeken naar wat ze later wil en daarvoor nodig heeft qua opleidingsniveau. En ik heb gewoon wat scholen benaderd met de vraag wat de opties en voorwaarden om over te stappen/af te stromen zijn met haar cijfers.

    Ik hoop dat jullie een fijne oplossing vinden, en een weer wat gelukkigere pubermeid krijgen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Is er ook een mogelijkheid om over te stappen naar een andere school met ander type onderwijs? Minder klassiek/minder klassikaal?

    Mijn zoon zit bijvoorbeeld op een school waar de stof niet getoetst wordt adhv kennis, maar hoe je het kunt toepassen. Hij moet dus veel projecten doen, zoals presentaties, posters, podcasts, vlogs. Hij is op het VWO dus veel meer bezig. Het is ook gemengd met de andere schoolniveaus. Erg leuk.
     
    Jo79 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Mijn dochter is vorig jaar in havo 5 gestopt, ze was toen net 15. Zij past binnen geen enkel schoolsysteem door haar disharmonische profiel en autisme. Leerplicht en school hebben sinds november de rest vh schooljaar niet meer naar haar omgekeken. In september op het mbo gestart, opleiding bleek echt niet te passen. Aangenomen op haar droom opleiding, daar is ze nu 2 maanden bezig. Nog steeds is het zwaar en aftellen, inhoudelijk zijn dingen te makkelijk, de klasgenoten zijn ouder meestal maar houden van feesten enzo dus dat sluit niet aan bij haar serieuze instelling. En het staat haar enorm tegen gedwongen te moeten functioneren binnen een zinloos instituut, de kant die zij in haar leven op zal gaan leer je namelijk niet op school, maar ja, daar moet ze wel verplicht heen. Ze is nu zo ver dat ze school kan loskoppelen van haar verdere leven, dus ze gaat, doet wat ze moet doen en vermaakt zich buiten school met haar eigen interesses. Het is niet anders de komende 2.5 jaar. Aan deze school zitten ook wel leuke creatieve aspecten hoor, maar het blijft een (slecht georganiseerd) instituut...
     
  20. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Moeilijk he?! Ook naar om te lezen dat er zo veel kinderen vastlopen.
    Helaas ook bij ons aan de hand inmiddels.
    Dochter zat thuis sinds mei vanwege een ongeluk, in september is ze weer gestart.
    Helaas in een hele extreme klas: veel zittenblijvers, blowen en drinken volop, ik heb het over havo 3!
    Was in mijn tijd echt niet zo extreem. Haar vriendinnengroep van klas 1 en 2 is compleet uit elkaar gevallen. Deel is blijven zitten, en de rest zit over verschillende niveaus verspreid. In de pauzes zitten ze nog bij elkaar, maar het us toch minder hecht. Buiten school zien ze elkaar ook veel minder nu.

    Dochter was helemaal vastgelopen en wilde eigenlijk niet meer naar school. Met haar punten zou ze ook niet over gaan, ze deed niks meer aan school. Was ook constant ziek, vaak moest ze van mij toch. Heel chagrijnig thuis, constant huilbuien. Inmiddels heeft ze de flow weer gevonden en gaat het beter. Aantal onvoldoendes al opgehaald, ze kan het nml prima aan qua niveau. De flow gevonden omdat ze over moet naar 4 havo en dan naar het mbo kan. Ze weet van jongsaf al wat ze wil worden en kan het ook worden via de mbo stap. Ze heeft inmiddels 2 meeloopdagen bezocht en is heel erg enthousiast hierover, dus ze moet vanzichzelf over.
     
    Frun vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina