Speelgoed afpakken van jonger broertje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Esmaralda, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Oke, ik heb echt even hulp nodig. Dit speelt al een paar weken, maar de afgelopen paar dagen word ik er echt spuugzat van!

Mijn oudste was altijd heel erg lief voor zijn broertje en nog steeds wel. Alleen zodra zijn jongere broertje in de buurt van al het speelgoed, duikt de oudste er meteen op af en pakt alles af. Ook loopt de oudste de jongste de hele dag achterna om hem in de gaten te houden of hij niks pakt en duwt hem dan in een hoekje of zet hem klem tegen de deur of muur door tegen hem aan te duwen of gewoon op zijn benen te gaan zitten.

Dit resulteert in gebrul van de jongste, logisch. De jongste begint er nu ook al meteen op te reageren door keihard te gaan gillen of huilen als mijn oudste in de buurt komt of iets afpakt. Hij heeft de oudste ook al met de plastic gootsteen op zijn hoofd geslagen.
    Het is de hele dag hier oorlog en ik word er zo enorm moe van :(
    Ze kunnen wel lief voor elkaar zijn en spelen soms ook wel lief, maar meestal is het hier WO III :(

Ik weet gewoon niet wat hiermee moet, iemand tips??
    Ik leg het elke keer uit, heb de oudste al in de hoek gezet, samen met de oudste spelen, zodat hij niet jaloers hoeft te zijn, de jongste aan de andere kant van de kamer zetten met wat speelgoed en de oudste aan de andere kant etc. Heb het allemaal al geprobeerd en werkt niet.

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Gewoon letterlijk uit elkaar halen. Dus de een speelt aan tafel en de ander op de grond. Als ze met de duplo willen spelen geef je ieder een stapeltje. Desnoods maak je een kleursticker voor elk kind en plak je dit op het speelgoed. Jouw kleur, jouw dag en morgen andersom.

3. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Dat klinkt leuk, maar dat gaat niet werken. De jongste is net pas 1 geworden en de oudste word 3. Hij snapt het dan wel, maar de jongste zit 3 seconden bij zijn stapeltje duplo en gaat dan verder kijken wat er te spelen valt. Als de jongste dan iets van het speelgoed pakt en de oudste ziet dit, dan duikt de oudste er meteen bovenop en pakt het af.
    Uitleggen doe ik dan wel, maar de oudste doet het dan meteen erna weer als het gebeurd.

4. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeeeeel herkenbaar..
    Mijn jongens schelen net zo veel in leeftijd als de jouwe en dat is hier ook altijd een probleem (geweest).
    Ik kan de oplossing niet geven. Hier scheelt het wel een beetje nu de jongste zijn grenzen aan geeft.
    Ik weet niet of je de jongste nog in de box kunt laten spelen? Dat heeft nog een lange tijd geholpen.
    En anders aan tafel met hen spelen?
    Of de jongste op de grond laten spelen en met de oudste iets aan tafel doen?

Hier ben ik blij dat de jongste nog lekker slaapt tussen de middag zodat ik nog even rust heb en de oudste ook ongestoord kan spelen. En de oudste gaat soms met zijn overbuurmeisje spelen, zodat de jongste het rijk weleens alleen heeft. Over 4 maanden mag de oudste naar school en moet eerlijk zeggen dat ik daar op sommige dagen stiekem best wel naar uitkijk.

Wat hier nog het best werkt is, naar buiten gaan. Een stuk wandelen/naar de kinderboerderij/boodschappen doen etc.
    Maarja dat kun je ook niet hele dagen doen.

5. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oja, ik probeer ook niet altijd meer te reageren, want daar word je zo moe van en ze moeten het toch ook samen leren doen. Tegenwoordig zet ik ze gewoon allebei apart op een stoel als het te bont wordt, maar ze zijn hier een jaar ouder, dus daar heb jij nu nog niet zoveel aan.

Elkaar slaan/duwen is trouwens wel gewoon structureel even op de gang mogen staan. Geldt ook voor de jongste. En als ze ergens niet fatsoenlijk mee kunnen spelen en er steeds ruzie over maken zet ik dat speelgoedding gewoon weg. Jammer voor beiden dan.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Heel herkenbaar!!! Uit elkaar halen werkt hier ook niet helaas. Een enkele keer gaat het samen spelen echt heel goed maar meestal.. Het komt er dus vaak op neer dat ze allebei nergens mee spelen maar alleen elkaar aan het vervelen zijn. Zet ik de oudste aan tafel met strijkkralen bijv klimt de jongste erbij, mag de oudste op zijn kamer spelen moet ik constant de jongste uit de gang vissen ;) Is de jongste eindelijk lekker aan het spelen met duplo/keuken gaat de oudste hem roepen of erbij staan/afpakken en meespelen. Echt mijn oudste wordt in feb 4 en kan nu niet wachten tot hij naar school mag. Hij gaat 2 ochtenden naar psz en samen gaan we sowieso 1 ochtend naar speelgroep. Daar gaat het samen spelen trouwens ontzettend goed en de oudste beschermd de jongste echt. Maar thuis jeetje wordt nu al gek en het slechte weer is pas net begonnen.

enige wat hier goed werkt samen aan tafel en een hoop blokken erbij of samen aan tafel kleuren of puzzelen en dan ieder zijn eigen. Samen verstoppertje spelen of treintje spelen maar met alles moet ik er dus bij zijn en helpen. Dan gaat het namelijk echt heel goed!

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Heel herkenbaar, al moet ik zeggen, nu de jongste wat ouder wordt gaat het wel ietsje beter. Alles waar de jongste mee speelt wil de oudste ook mee spelen. Eerst liet de jongste het allemaal maar gebeuren, maar nu laat hij wel van zich horen. Ik heb nu als stelregel er wordt samen gespeeld en kan er niet samen mee gespeeld worden dan wordt er niet mee gespeeld (dan leg ik het weg). Ook gaat de jongste nog regelmatig in de box en hier kan hij wel even rustig spelen.

Deel Deze Pagina