taalontwikkeling dreumes (zoontje 21 maanden)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door els1, 21 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    ik heb hier al eerder gepost over de taalontwikkeling van mijn zoontje, hij zegt nog helemaal niks, af en toe mama, maar dat doet hij ook naar anderen...hij zei een paar maanden geleden nog bah, aaien en mama..die eerste 2 zegt hij al niet meer...
    hij heeft onlangs een gehoortest gehad, dat was allemaal prima...wat kan het zijn..hij is toch wel erg laat nu? Cons bureau wil pas gaan kijken met 2 jaar...iemand tips? ik lees al voor, maar hij loopt steeds weg, en ik praat normaal met hem, maar zegt niks na..hij wil gewoon niet

2. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Hier ook een die nog niks zegt.
    Ik wacht nog even af tot 2,5 jaar.....
    Ze begrijpt alles, doet alles wat we vragen. Dus wat betreft helemaal prima alleen het actieve praten ho maar.
    Ze zegt bah, papa, die, dag dag, ja en dat is het wel zo'n beetje.
    Bij peuter en kleuter gedeelte staat onder topic vve indicatie ook deze vraag

3. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Hier een meisje van 20 maanden en er wordt ook nog niet zo veel gepraat. Ze snapt wel een hoop, als je vraagt waar de bal staat in het boekje zoekt ze die zo op. Ook wijst ze soms de fysieke dingen aan die in het boekje staan, zoals de speelgoedtrein die wij hebben.

4. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

Zou me er niet druk om maken. Onze zoon van vier ging pas "goed" en veel praten toen hij 2,5 was. Daarvoor maar enkele woorden. En ineens begon hij vanalles aan elkaar te plakken. Hij was namelijk meer een denker en een doener. Lopen, rennen, klimmen etc deed hij veel sneller en liever....en waarom praten als hij toch alles begreep en alles voor em gedaan werd hahahah. Nu is hij vier en hij praat de oren van je hoofd af. Kleine man van 1,5 is precies tzelfde, al zegt hij ietsjes meer, maar dat komt door zijn grote broer en zus.

5. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Het is bij ieder kind verschillend. Het hangt ook niet af van de ontwikkeling ofzo. Of je bijv leest, zingt praat met je kind. Ik doe niet heeeel veeel aan lezen of zingen maar normaal af en toe. Ze is ook niet naar een kdv gegaan ofzo. Ze is nu 22 maanden en kletst heel veel (we praatten wel meer turks moedertaal ) maar praat en leer ook nu nederlands. Ze weet ook veel woorden in her nederlands. In het turks maakt ze zelfs 3 woordjes zinnen. Kan tellen tot 10 op 2 cijfers na. Het komt nog wel. Tot 2.5 jaar is het wel normaal denk ik

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik heb op mijn werk een paar kinderen gezien die pas na de twee ineens gingen praten. Het is inderdaad gemiddeld wel laat, maar er hoeft niet perse iets aan de hand te zijn. Ik zou het inderdaad zelf aankijken tot twee jaar en blijven stimuleren zoals je al doet. Mocht er over een paar maanden nog geen enkele verandering zijn, zou ik verder onderzoek laten doen.

7. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    Mijn zoon zegt sinds een paar weken pas wat woorden en de laatste week gaat her opeens erg snel. Hij is de 2 al ruim gepasseerd.

8. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Hier een snelle prater, want ze zegt bijna alles wat je aanwijst of probeert het in de juiste bewoording te zeggen hahhaha ze zegt ook al 2 zinnetjes, verder alleen losse woorden hoor en doet er soms ook wat gebaren of bij-geluiden bij. Als ze een haan ziet op de boerderij, zegt ze -aan en dan roept ze -kukleku. En ze oefent ook echt door het zelf aan te wijzen en dan het woord te zeggen en dat dan in haar eigen een rondje doen van verschillende dingen achter elkaar. is ze heel trots op zichzelf dan gaat ze klappen:D
    Die van mijn zus begon pas met 2,5 te praten, hij zei daarvoor alleen mama.... en toen kwamen er binnen een week of 2 complete zinnen uit. Hij heeft gewoon binnensmonds een beetje zitten oefenen en is pas gaan praten toen hij zeker van zijn zaak was.... je zag wel aan hem dat hij heel goed begreep wat je bedoelde, want aanwijzen deed hij wel al heel vroeg

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier echt geen brabelaar. Ze zei tot 1.5 jaar ook maar paar korte wordjes. Dus echt gemiddeld tot ze op een dag zei bizzare zinne voor haar leeftijd zoals: mama, wakker worden jij. Mama mag ik die. Kom maar mee. Kom nu jij. Wakker worden jij. Ik kom bij je.
    Dan werd duidelijk dat ze echt worden kan zeggen maar doet het pas als ze die gebruikt in volle zinnen. Ze zegt ook dat niet vaak paar keren per dag maar ze heeft passieve woorden schat van c 200 woorden in beide talen en is tweetalig.
    Het verschilt dus echt per kind. Hier eromheen kindjes zeggen losse wordjes van wat ze zien en ze vind dat niet nodig. Ze zegt gelijk : mag ik die bal? Maar dan echt als ze die nodig heeft zeggen.
    Dus echt geen prater. Maar tot 1.5 was dus niets bijna en nu volle zinnen bijna echt wereld verschil.

Het kan dus snel gaan even geduld;) anders kan je altjd naar logopedie gaan als je twijfelt.

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden was ook zo'n stille. Zei niet veel, maar vlak na zijn tweede verjaardag ging hij los en hoe! Zei gelijk duidelijke halve zinnen. Heeft al die tijd gewoon alles opgeslagen blijkbaar. Toen hij met 2 jaar en 4 maanden op de PSZ zat, zei de juf zelfs tegen me dat hij al zo duidelijk praat voor zijn leeftijd.

Finley zegt ook zeer weinig. Hoofdzakelijk papa en mama. Maar ik maak me gezien de ervaring met zijn broer dus geen zorgen. Dat doe ik pas als hij de 2 jaar gepasseerd is en nog steeds haast niks zegt.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn jongste is nu ruim 19 maanden en zegt alleen 'ja' uit zichzelf. 'Bah' herhaalt ze als ik het zeg en heel soms zegt ze 'papa' op commando. Verder niets.
    Ze snapt echter alles! Ik weet niet zo goed wat het is.
    Heb besloten het ook maar aan te kijken tot ze 2 is.

12. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Hier ook weining, paar woordjes: oes (poes), die, okee. Maar goed, hij wordt drietalig opgevoed, dus ik had ook niet anders verwacht ;)

Deel Deze Pagina