wat kost dopen

Discussie in 'De lounge' gestart door wenneke20, 29 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    hoi wie heeft er informatie wat dopen kost en wat er allemaal bij komt kijken alvast bedankt

2. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Als het goed is kost het in de kerk helemaal niks!
    Alleen als je familie erbij wilt hebben dan misschien koffie en gebak enzo maar dat ken je zo duur maken als je wilt natuurlijk!

3. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Haha, dopen in de kerk kost natuurlijk wel geld.
    De kerk is niet gek. Trouwen kost ook geld.

4. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    nee hoor kost niks, het is wel gebruikelijk bij trouwen ook, dat je wat meer in de collectezak doet

5. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Owh ik weet van niks kaye is ook gedoopt maar ik hoefde helemaal niks te betalen hoor.
    Ze gingen dan wel overal langs voor een eigen gift maar dat doen ze altijd!

6. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    oke thanks meiden

heb nog een probleem heb maar 1broertje die ik niet zie en me mannetje heeft geen zusse of broers hahah hoe kan ik het dan doen?hebben dus geen tante of oom

7. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    vraag je je ouders, of een vriendin, het HOEFT niet perse een broef of zus te zijn. Ik heb ook geen broers of zussen en ik heb mijn nicht gevraagd.

8. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Dopen kostte bij ons niets.
    Wij hoefden geen peetoom of peettante te hebben. Maar dat verschilt volgens mij per parochie.

Pim

9. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bij ons in de kerk kost de doop € 30,00. Je krijgt daarvoor een voorbereidingsavond, een doopkaars, een dooptegeltje en de viering. Ik vind het niet duur...

Misschien kan je even kijken of je parochie een website heeft. Bij die van ons staan de tarieven namelijk online.

Als peetouders kan je inderdaad iedereen vragen. Zijn deze mensen gedoopt, dan heten ze peetouders. Als ze niet gedoopt zijn kan het ook, maar dan heten zij doopgetuigen.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Groetjes,
    Josien

10. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Ik heb eigelijk helemaal niemand gevraagd :oops:
    Maar amaranta dan zou het misschien verschillen per kerk. Maar voor de kaars heb ik ook niks hoeven te betalen.

11. Pollewop

Pollewop Actief lid

7 dec 2006
    477
    0
    0
    Moeder zijn!!
    Volgens mij is het ook niet verplicht om een peetoom of peettante te hebben.
    bij ons kost t ook niks..

12. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Het zal idd verschillen per kerk.

13. Konijn

Konijn Niet meer actief

Als je protestants bent, kost dopen niets. Dopen en avondmaal zijn sacramenten, die horen bij de eredienst en vinden dus gewoon plaats tijdens de kerkdienst op zondag. Trouwen is wat anders: daar wordt een aparte dienst voor georganiseerd en dan moet je de kerk 'huren'. Een doopdienst is gewoon een zondagochtenddienst. Bij ons dan... maar volgens mij is het in de katholieke kerk hetzelfde, toch?

Bij ons (PKN, Hervormde Kerk) is het zo dat je, wanneer je je kindje wilt laten dopen, je naar een 'doopzitting' gaat. Omdat we een grote gemeente hebben, worden er een keer in de maand meerdere kindjes gedoopt (anders hebben we iedere week een doopdienst namelijk). Bij zo'n doopzitting bespreek je samen met de andere doopouders en de dominee wat het dopen van je kindje inhoudt. In sommige kleinere gemeentes wordt er gewoon gedoopt als er een kindje is en heb je dus een 'prive-doopdienst' (natuurlijk wel met de hele gemeente erbij). Ook dan heb je wel van te voren een gesprek met de dominee over jouw motivatie om je kindje te laten dopen en de betekenis van de doop. Je kunt bij de scriba (dat is meestal de contactpersoon van de kerk) aangeven dat je je kindje wilt laten dopen en die legt je dan wel precies uit hoe dat verder geregeld wordt.

Verder moet je wel belijdend lid zijn van de kerk en als je samen wil dopen, moet je ook in de kerk getrouwd zijn. Bij het dopen neem je je trouwboekje mee. Daarin staat ook je kerkelijk huwelijk vermeld en de doop van je kindje komt er ook in. Een doopjurk is mooi, maar niet noodzakelijk. Sommige ouders trekken hun kindje gewoon mooie kleertjes aan (al dan niet wit). Bij ons is het koffiedrinken na de doopdienst gratis.

Overigens heb je in de protestantse kerk geen peetoom of peettantes.

14. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    bedankt meiden zal s gaan navragen

15. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    ik heb voor de bruilioft 250 of 300 euro moeten betalen !
    en ook zelf de kaars moeten kopen a 30 euro !

is niet echt goedkoop dus hier in brabant

16. Konijn

Konijn Niet meer actief

Wij moesten ook wel aardig wat betalen met ons trouwen, maar dat kwam omdat we in onze eigen kerk wilde trouwen. Dat is een enorm grote, oude, 'echte' kerk (St. Jan in Gouda). Het kost heel veel geld om die kerk te onderhouden, daarom moesten we als gemeenteleden toch een kleine bijdrage leveren (was volgens mij ook iets van 250 Euro, maar is slechts een fractie van wat het werkelijk kost om de kerk anderhalf uur te gebruiken).

17. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij ons in Etten-Leur kostte het 102 euro. Als je al "lid" was van de kerk en je al een bijdrage had gegeven van 102 euro, was de doop gratis.
    Er was een voorbereidingsavond van ong. 2 uur en de doop zelf. Voor de doopkaars kwam er nog 3 euro bij als die via de kerk kocht. Wij vonden die niet mooi en zijn naar een babywinkel geweest waar ze ook doopkaarsen hadden. Die kostte wel meteen 32 euro, maar hij is wel een stuk mooier. En dan staat Lianna d'r naam er ook op en de doopdatum.

18. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Bij de Katholieke kerk gebeurd het tijdens een aparte plechtigheid, dus je huurt net als bij trouwen (een gedeelte van) de kerk af.
    Ik weet dat in sommige kerken je ook samen met andere kindjes kan laten dopen (dat is bij mijn nichtje het geval geweest)

19. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij ons was het met vier kindjes tegelijk.

Deel Deze Pagina