Ik heb maandelijks 175 euro begroot in mijn budget voor mijn zoon. Dat gaat bij lange na niet op! We laten het dan staan en sparen zo wat op. Zo kost een fietsstoeltje (yepp) en een kinderstoel (stokke) gevoelsmatig niet zo veel geld. Dit kan natuurlijk veeeeel goedkoper, maar is wel zoals wij het doen Zoon wordt volgende maand 1 en krijgt bv. Dat kost me niets. Dan luiers vd kruidvat 26.00 euro. Voordeelpak luierdoekjes van natusan 6.00 euro. Extra hapjes, fruitjes, koekjes ed gaan mee in de gewone boodschappen. Dan wat kleertjes ongeveer 50 euro in de maand. Dan houd ik nog iets minder dan 100 euro over. Hij eet voornamelijk vers maar heb wel altijd een potje op voorraad voor als we weg gaan of met ons een keer niet kan mee eten. En dat is dan de biologische variant van ah, kruidvat, hipp, biobim.
De grootste kostenpost is hier de kinderopvang. Daarbuiten gelaten vind ik het heel erg meevallen. Ik geef borstvoeding, dus dat is gratis. Luiers koop ik altijd in de aanbieding, zeg zo'n 20-30 per maand dat ik daar aan kwijt ben en dan nog af en toe wat nieuwe kleertjes. Straks als hij 6 maanden is gaat hij gewoon met de pot mee eten, dus geen potjes ed en zo'n kleintje eet nog bijna niets waarschijnlijk (in verhouding), dus dat is ook niet zoveel duurder.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar dit is wat het Nibud er over zegt: Gezinsuitbreiding - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting
Op dit moment zo rond de 100 euro per maand. Ze is nu 15 maanden. Eerst was het nog wat meer. En dan tel ik alleen de verzorgings en voedsel dingen op, ze eet nu al een maandje of 2 met de pot mee. Kleding komt er nog naast maar hoefd niet elke maand. Het is wel maar net waar je kind van houd en wat je zelf fijne producten vind hoor. Mijn dochter vind namelijk de opvolg kant en klaar pakjes met een smaakje heel lekker, die zijn vrij prijzig.
Tussen de 250 en 350 euro per maand We geven Nutrilon voeding (4x10 euro) = 40 euro Luiers (1 pak per week) 10 euro (4x10) = 40 euro Verzorginsproducten 25 euro per maand speentjes (16 euro per maand) (avent 2x8 euro) flesjes 10 euro per maand speelgoed 30 euro per maand kleding 100 euro per maand (groeit hard!) Potjes (54 euro per maand) Als je het zelf maakt ben je uiteraard goedkoper uit! Extra kosten (als er iets kapot gaat, of toch nog wat extra nodig hebben) 20 euro per maand Totaal: ongeveer 310 euro! Vaak wel iets goedkoper omdat ik steeds meer vers maak! De eerste aanschaf die we hebben gedaan was wel veel duurder. Kinderwagen en kinderkamer, aerosleep, beddengoed, aankleedkussen, luieremmer, kleertjes, hydrofiel handdoeken etc. Ik denk alles bij elkaar opgeteld we 2500/3000 euro kwijt waren.
Waarom kopen mensen precies zoveel nieuwe flessen? Ik heb misschien 4 flessen gekocht voor mijn dochter in 13 maanden, ze bleven gewoon netjes en heb dus zelden een nieuwe hoeven halen. Nu drinkt ze uit een nuby tuit beker..
Omdat ik het toch vies vindt. Vooral met pap erin gaat het (al maak je het direct schoon) ruiken. En in de avent flessen zit zulke ringen die worden altijd zo smerig. Ik vind het geen probleem om 1 keer in de maand 2 a 3 nieuwe flessen te komen. Soms haal ik alleen speentjes en die ringen los als de flessen nog goed zijn. (ik kook ze nu 2 keer per week uit). Toen hij nog kleiner was elke dag!
weet je een 'normaal' kindje kan je goedkoop houden. wat ik wil zeggen als er geen alletrgieen zijn enzo. hier gebruikte ik pampers van merk pampers geen problemen , ,nu met goedkopere krabt ze zich open en geen enkele zalf helpt. dus ga nu is terug pampers gaan gebruiken van merk pampers om te zien of de jeuk dan weg gaat. dus als je dan pech hebt moet je wel dure pampers kopen en die kosten toch veel he. of bv speciale melkpoeder ook weer duurder. gr
Elke week een nieuwe speen?? Ik vind het beeld dat je hier schetst niet heel realistisch. Het is je eigen keuze maar zeker niet allemaal nodig voor een baby. Ben benieuwd wat je aan verzorgingsproducten koopt als je er 25 euro aan kwijt bent elke maand?
160 euro per maand voor 3 kinderen, incl luiers, babyvoeding en kleding voor alle drie! Voor de tweeling alleen was ik, toen het baby's waren, 100 euro per maand kwijt! Kinderbijslag gaat voor de helft ook op aan de kids (nieuwe schoenen, winterjassen etc etc) en de andere helft naar de spaarrekening!
Ik denk dat ook de duurdere voorbeelden wel goed zijn om te zien. Dan kunnen aanstaande moeders die merken willen kopen ook zien wat ze wijt zijn
wat het duur maakt zijn de onvoorziene kosten, naast de basisspullen die je nodig hebt zoals luiers. Heeft je baby een voorkeurshouding en ga je bijvoorbeeld naar de osteopaat? hoppa, 40 euro... heeft je kindje eczeem, hoppa, zo 30 euro kwijt aan crémes. Ons zoontje was een huilbaby. Ik ben geen draagdoek-mens, maar toch snel een gekocht. dat soort dingen allemaal. en gedurende het eerste jaar komen er nog meer 'grote' kosten zoals de aanschaf voor een autostoeltje als ze uit de maxi cosi zijn gegroeid. Een kinderstoel, speelgoed. en natuurlijk kan je het zo duur of goedkoop mogelijk maken als je zelf wil. Maar ik zou wel rekenen op een 50 euro per maand extra voor de onvoorziene situaties en spullen die je daardoor nodig hebt.
is ook zo maar wij hebben ook geen normaal kindje en toch kost ze 50 euro in de maand meer echt niet. ze krijgt 3 soorten medicatie bezoeken kinderarts etc. en we betalen de inentingen ook zelf
Nou ik koop niet elke week een nieuwe speen, maar 1 keer per maand 4 nieuwe spenen. Ik gebruik alle 4 de spenen namelijk. boven, beneden 2 en 1 standaard in de kinderwagen. Mijn zoontje begint nu met gooien en ben al een aantal spenen kwijt geraakt. Daarnaast wordt aangeraden om speentjes die veel worden gebruikt elke maand te vervangen en dat doe ik braaf! Dat ik 4 spenen gebruik is natuurlijk een keus. Je kan het ook met 1 doen, maar succes met zoeken (die dingen vindt je nooit als je kind heel hard loopt te huilen ) En verzorgingsproducten bedoel ik zwitsal producten, (ik gebruik ook de gel, massage spul, insmeer spul voor na bad (en die is SNEL op) en natuurlijk wasgel, shampoo, goede morgen, op de wangetjes etc). Kun je ook zo gek maken als je wil maar wij hebben gekozen om lekker te smeren. creme, zonnebrand creme (in de zomer) en ook hier reken ik dan even de vitamine D, middeltje tegen krampjes en zetpilletjes etc mee). En 25 euro ben je dan al snel kwijt.
Op dit moment ben ik aan - luiers 25 euro per maand en dit doe ik van het boodschappenbudget wat ik hiervoor ook altijd gebruikte. - Voeding 0 (geef borstvoeding en hoop dit zeker tot 6 maanden volledig te doen en daarna ook nog als aanvulling) - Kleding wisselend maar tot nu toe niet veel (marktplaats) en daar gebruiken we de kinderbijslag voor dus in principe kost dat niets. - Totale aanschaf voor de geboorte was ongeveer 400 euro. - En dan krijg je in het eerste jaar nog de kinderstoel e.d. dat proberen we ook van de kinderbijslag te doen. - We hebben geen kinderopvang nodig want ik werk niet. Dus ik denk gemiddeld per maand max. 50 euro. Maar met een hele goede puzzel denk ik niet eens als je bekijkt waar je zelf nog op kunt bezuinigen. Het is gewoon net welke eisen je stelt. Je kunt het zo duur maken als je wilt!
Zo'n 75 euro aan luiers, potjes (krijgt ze niet elke dag) & fruithapjes (ook wel eens een banaan) Kdv word grotendeels vergoed & ze drinkt nog bij mij Speelgoed vind ik niet meetellen, das gewoon afentoe..
Wij krijgen zalfjes ed gewoon vergoed! Tot 18 jaar is dat toch ook gratis verzekerd? Behalve dingen zoals een dietiste en osteopaat waar je wel bij moeten betalen.
Ik kijk ervan wat sommigen inderdaad aan verzorging uitgeven. Hier gebruiken we wasgel, badolie, babyolie en bodylotion en allemaal zijn na zes weken nog bij lange na niet op. Aanschafprijs is tussen2 en 3 euro per fles. Een tube bepanthen van vijf euro, blikje vaseline can 1 euro en een potje sudocrem van 3 euro gaan maaaaaaaaaanden mee, net als de zonnebrand. De vitamientjes zijn geloof ik 25 euro voor een flesje d en een flesje k samen, doe je schat ik zo'n 3 maanden mee, k heb je na 3 mnd niet meer nodig. Neem ook een extra pak wasmiddel per maand mee in je berekening
Dieet voeding, 5 pakken per maand, 75 euro. Luiers, 4 a 5 pakken per maand, 30 a 38 euro (lidl) Potjes, 25 euro per maand, ze krijgt veel potjes, eet af en toe mee. Kleding kan ze veel aan van haar zus, af en toe wat nieuws, 20 euro. Verzorgingsproducten weet ik niet, gaat met de gewone boodschappen mee. Kdv, wij betalen van de 620 euro 300 zelf. Gelukkig is de jongste nu nog thuis anders komt daar weer wat bij. Maar goed, voor 1 kind betalen wij 300 euro. Dus 460 euro, ruw geschat Dat was het denk ik wel, dus uh.....
Als je goed op de aanbiedingen let kun je ook prima Pampers gebruiken. 4 x per jaar krijg je per post een setje bonnen die 10 euro korting op 3 pakken geeft. Die mag je officieel niet combineren met andere korting maar ik krijg het altijd bij de etos als het 27 euro voor drie pakken aanbieding is. Dan betaal ik minder dan 7 per pak. Vandaag bij AH drie voor de prijs van twee plus 10 procent sticker korting kwam ik op 20,80 voor drie pakken. Ik heb sinds de geboorte van mijn zoon nog nooit Pampers gekocht zonder aanbieding en ook nooit zonder luiers gezeten. Zelfde met meubels ed. Online kopen of de mazzeldagen van prenatal afwachten en dan pas gaan shoppen.