Hoi, ik overweeg m draagdoek te kopen van bykay. Maar wil graag weten wat de reden is dat jullie je kindje erin deden, en v hoelang? Ik ben nl v mening dat n baby in zijn eigen bed moet slapen..maar ja,ons meisje slaapt niet zelf in, dus t lukt haar vaak niet en huilt daarom veel..ik heb nog 2kinderen dus heb mijn handen echt vol. En tot wanneer gebruikten jullie de doek?
Ik heb mijn dochter in het begin 6 wk tot 4 maand ongeveer, meestal 's avonds van 17.00-18.30 in de draagzak gehad. Ze had dan vaak haar huilmoment en zo kon ik met haar erbij toch nog mijn man helpen koeien te melken. En zij sliep lekker door haar huilmoment heen. Een enkele keer als ze 's middags niet kon slapen of overstuur was deed ik haar er ook in.
Verschilt wat je hebt. Heb je een ergonomische draagzak, of een draagdoek, dan mag je kindje er gewoon in zolang jij dat wilt. Bij een niet-ergonomische draagzak (bijvoorbeeld waar je kindje van je af zit, of een babybjorn) dan mag het niet zo lang, en dat is ook niet zo goed voor de heupjes van je kind. Voor de ontwikkeling denk ik persoonlijk dat het nooit kwaad kan om je kindje veel te dragen. Het dragen is een natuurlijke houding bij jou, je kindje voelt zich geborgen en beschermd en zolang je het zelf niet vervelend vindt, kan het nooit kwaad! Waar je wel op moet letten is dat je je kind langzamerhand (dat hoeft niet binnen een paar dagen, maar liefst wel ergens de eerste 3 maanden) leert om ook af en toe in z'n bed te slapen. Soms kan dat lastig zijn, maar als je het op rustige momenten (bv. 's ochtends) blijft oefenen, dan gaat het wel lukken en kun je uiteindelijk steeds vaker je kindje op bed leggen in plaats van bij je. Ik vind het dragen heerlijk, en heb er nog steeds veel plezier van, en mijn dochters ook, allebei! Maar dat betekend niet dat ze normaal gesproken niet in hun bed slapen, en dat doen ze ook allebei het meest.
Vanaf geboorte tot ongeveer nu, maar steeds minder eigenlijk omdat ze zo tevreden is en het 'druk' heeft op haar speelkleed, box en der rammelaars. Ik droeg haar elke dag zo'n 1.5 tot 3 uur, maar ze sliep ook wel in haar bedje hoor. Meestal als ze huilerig was, de hond uitgelaten moest worden en met boodschappen doen. En als ze dan in slaap viel liet ik haar lekker slapen op mijn buuk! Ik probeer nu een soort eet/slaapschema te beginnen, dus minder in de doek. Ik heb hier een by kay, een geweven doek en een Baby Bjorn. By kay vind ik het fijnst, baby bjorn makkelijk voor even snel...(en niet te lang) de geweven doek...hmmm, iedereen jubelt erover, maar ik vind het niet zo makkelijk, juist omdat ie niet meerekt.
Ik heb een geweven doek en een ergonomische draagzak. Mijn dochter heeft er hele dagen in gezeten. En nog zit ze er bijna altijd in als we weg gaan. Overigens ben ik begonnen met een rekbare, maar dat is toch snel erg zwaar. De geweven doek moet je inderdaad even onder de knie krijgen, maar ik vind het dan wel echt ideaal! Mijn dochter slaapt prima in haar eigen bedje, maar als ze zich niet fijn voelt ook heerlijk in de doek. En zeker als je nog twee kindjes hebt zou ik het vooral lekker doen. Eigen bedje doen ze vanzelf denk ik. Inmiddels slaapt ze thuis vaak in haar bedje en mis ik het echt.
Hier zat ze er soms bijna de hele dag in, ze had reflux-klachten en volledig rechtop werkte daarom het beste; dan kon ze echt prima slapen. In eigen bedje slapen komt echt wel, eerst voldoen aan de mama-honger, op een gegeven moment snapt een baby'tje dat mama er altijd is, ook als je niet tegen haar aan ligt, en dan wordt het vanzelf makkelijker Ik zou ook niet alleen in een vreemd bedje willen liggen wanneer ik heerlijk 9 maanden lang gewiegd ben in een heerlijk warme ruimte met de fijne, geruststellende hartslag van mama. Zo'n bedje is echt akelig vreemd en oorverdovend stil voor zo'n kleintje... Mijn dochter slaapt nu in haar eigen bed, draagdoek gebruik ik vooral voor wandelingen
Ik heb hier een geweven doek en een bondolino. Gebruik momenteel alleen de bondolino, kreeg haar niet in de doek geknoopt de afgelopen weken dat ze zo onrustig was. Binnenkort weer oppakken. Hier valt ze niet zelf in slaap en vrijwel ook nooit op schoot. Hier doe ik haar erin als ze moe wordt of als we gaan wandelen, buiten de deur zijn, etc. De kinderwagen past niet in de auto. Ik probeer haar nu ook in de kinderwagen te laten slapen en probeer haar dan na een half uur over te leggen. Ik vind het zelf fijn als ze s middags daar even in slaapt zodat ik m'n huishouding kan doen. Lichte dingen wil wel in de draagzak maar echt schoonmaken vind ik geen doen, tenzij het niet anders lukt maar duurt dan 2x zo lang en merk dat ik daar zo onrustig van wordt. Bykay heb ik hier ook nog liggen maar moet er nu niet aan denken, mij te warm. Die leen ik af en toe uit in m'n werk (kraamzorg).
Een draagdoek mits je deze goed knoopt, is juist erg gezond voor de houding van een kindje (en om meer redenen). Ik weet niet waar je woont maar in Teborg (bij Doetinchem) zit een fijne draagdoekconulent. Zij weet hier alles over en kan ook goed uitleggen welke doek voor jou het meest geschikt is (er is nl echt een enorme keuze) hoelang je kindje daarin mag en hoe je de doek goed knoopt. Een consult kost 35,- maar je krijgt dit gratis als je daar een doek koopt. Draagdoeken, borstvoedingskleding en houten speelgoed en natuurlijke verzorgingsproducten - Home Via de site kun je ook een doek lenen. Wij zijn zo blij dat we niet bij de prenatal, zoals we in eerste instantie van plan waren, een doek hebben gekocht. Nu zijn we veel beter voorgelicht en hebben goed leren knopen (zij weet precies waar je op moet letten, heel fijn). Echt een aanrader. Onze dochter zit hier, afhankelijk van haar dag, twee tot vier uur in. Heerlijk om toch nog te kunnen spelen met je oudste, de vaatwasser in en uit te pakken of je kind op haar fietsje naar school te late gaan zonder dat je handen tekort hebt. Als onze beeb het even moeilijk heeft doe ik haar in de doek en is ze binnen no time tevreden en in slaap.
Ik heb een Bykay en een ergobaby performance (nog een wompat in bestelling). Mijn zoontje heeft de eerste 3 maanden letterlijk bij mij gewoond in de doek of in mijn armen. Alleen 's nachts kon ik hem wel eens in de wieg naast ons leggen. Manneke had veel last van reflux, en zat niet lekker in zijn velletje. Huilden 10 uur per dag en de rest na behoeften. Dmv dragen kon hij toch bij mij zijn, en ik mijn handen vrij hebben voor mijn dochter. Na 3 maanden begon ik het toch zwaar te vinden in de bykay, dus een geweven doek geleend (Babybij - doekenbieb). Ik kreeg het niet onder de knie. Vervolgens een Mei tai gehuurd, maar ook dit knopen lukten niet. Vervolgens een Beco (zoontje was toen 5 maanden). 2 weken heerlijk gedragen, maar niet de dragen voor ons. Kreeg hem er niet lekker diep in. Daarna de ergo en boba uitgeprobeerd. Ergo zat meteen als een huis. Boba nog te groot. Ik draag hem nog steeds veel. Mijn dochter kan perfect lopen, dus de wagen blijft veel thuis. 1x per week gaan we naar de dierentuin toe, en dan zit hij de hele tijd in de drager. Ondanks zijn 9 kilo, voel ik hem niet. Zolang je een ergonomische drager hebt, kun je je baby 24 uur per dag erin hebben.