Ik denk dat kinderopvang en dure kleertjes en spullen het het duurst maken. O en natuurlijk een terugval in loon als je minder gaat werken. Op kinderopvang kun je niet besparen als je werkt en geen gratis oppas hebt. Heb je geen kinderopvang nodig, dan wordt t al een stuk goedkoper. Hebben jullie een goed loon en kinderopvang nodig, dan is dat een dure grap. Ik denk dat onze zoon wel 600 euro per maand kost. En dan tel ik m'n terugval in loon door minder werken nog niet mee. Wij krijgen bijna niks terug van de belastingdienst voor de kinderopvang, dus dat kost voor anderhalve dag per week al honderden euro's per maand.
Je kan het inderdaad zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.. Je baby geeft niks om merkkleding, dure kinderwagens, meubels etc. Dat is echt gewoon de keuze die je zelf maakt. Denk dat er al genoeg antwoorden gegeven zijn verder qua kostenpost. Verder ben ik het trouwens volledig eens met de post van Spathiphyllum wat betreft de borstvoeding. Je hoeft van tevoren niet al een dure kolf etc. aan te schaffen, zou dat pas doen als alles lekker loopt (of niet..), dan kan je alsnog die keuze maken of je dat wilt doen of overstappen op kv. Borstvoedingskleding heb ik nooit gekocht, behalve 2 voedingsbh's van de HEMA.. Maar ik draag eigenlijk net zo lief mijn normale bh's, gaat prima hoor.
Ligt helemaal aan jezelf! Wij hebben veel merkspullen gekocht maar wel via marktplaats! Een complete Joolz kinderwagen voor 475 ( die we overigs van mn schoonouders kregen ), mooie bopita box met lade voor 50 euro, Koeka boxkleed voor 35 euro.. Babykamer nieuw aangeschaft toen we onze zoon verwachtte dus die hoefde we nu niet meer aan te schaffen. We verwachten nu een meisje en vond kleding via marktplaats maar een vies idee. Tot iemand zoveel leuke kleding van bijv Z8 op mp kocht dat nog gewoon haast nieuw was voor een prikkie ben ik ook gaan kijken. Nou, haar halve kast hangt vol met Lief!, Feetje, Dirkje, Z8 en andere leuke merken. Toevallig gisteren weer even op mp gekeken en heb nu 4 complete setjes ( legging, rokje, shirtje ) voor nog geen 25 euro inclusief het verzenden. Ik was elke week 1 pak pampers en 1 pak voeding kwijt ( 22 euro per week en dan gaf ik ook nog Friso en gebruikte luiers van Pampers ). Eten kun je ook zo duur maken als je wil als ze bijvoeding krijgen. Bij zoon veel potjes omdat hij moeilijk at. Deze keer ga ik direct beginnen met zelf potjes te maken. ( denk aan een grote zak doperwten bij de supermarkt voor nog geen 2 euro) koken, blenden, beetje kookvocht erbij zodat het niet te dik is, en dan in bakjes in de vriezer. Mijn schoonmoeder heeft een weckpot ding geen idee hoe het heet, maar dan kan ik het eten in glazen potjes doen, en dan inkoken zodat we ze lang kunnen bewaren en zit je niet met gedoe dat je s'ochtends een potje uit de vriezer haalt. Nu maak ik hem open, eten in een bak en opwarmen. Super handig en zo kun je dat met alle soorten eten doen waardoor je een hoop bespaard op al die potjes voeding uit de winkel!
Ik heb welgeteld 1 keer groenten gepureerd en ingevroren. Ik vind het geen werk om als ik toch aan het koken ben even wat groenten los in een pannetje te mikken. Als je wil is het zo geprakt met een vork, of fruit even geraspt, maar rapley is ook een leuke methode 😄 Ik heb voor dochterlief een half jaar 4 dagen per week gekolfd op het werk. Als ik dat met zoonlief ook volhoud, heeft mijn superdeluxe freestyle kolf ongeveer 12 euro per maand gebruik gekost, nog afgezien van wat iemand er eventueel tweedehands nog voor over heeft! De kinderwagen heeft 500 euro tweedehands gekost samen met de autostoel, en we hebben m voor 350 weer doorverkocht (de autostoel blijft reserve bij opa en oma). Van dat geld hebben we voor 250 euro een heel goede buggy gekocht. Voor zoonlief heb ik geen kinderwagen - tegen de tijd dat hij te groot wordt om veel te dragen kan dochterlief wel zonder. Een goede draagdoek heb je voor 60, een goede drager voor rond de 100 euro.
Had gereageerd op plazilla op wat kost bv geven echt, is het verwijderd. Zegt genoeg over de onzin die ze neerzet
De link doet t nog... Maar vind t ook onzin want als het wel langer dan een maand lukt, verdien je er wel weer op.
Ik heb jouw reactie weggehaald omdat ik hem respectloos vond. Ik doe mijn best om MIJN ervaring neer te zetten, heb ook niet in mijn artikel gezet dat het de standaard kosten zijn, maar dat het mogelijk is dat je veel geld kwijt bent. Verder heb ik echt geen zin meer om in discussie te gaan met mensen van de "borstvoedings-maffia". Er zijn hier gelukkig zat moeders die borstvoeding geven en die tegelijk ook normaal kunnen doen, maar die moeders die constant maar alles moeten aanvallen wat niet pro-bv is, daar ga ik dus echt geen energie meer aan verspillen.
Ik heb trouwens ook nog een inhoudelijke tip: Via de website krijg de kleertjes kun je kledingpakketten ruilen met andere moeders. Zeker voor jonge kindjes die nog niet kruipen en lopen en dus weinig verslijten is dit wel een uitkomst
Je kan een baby zo duur maken als je zelf wilt. Wij dacht ook aan de kruidvat luiers te gaan. Toen bleek dat dochter enorme rode billen kreeg van alles behalve pamapers wordt het wel wat duurder. Kinderopvang en straks schoenen zijn denk ik de grootste kostenpost.
Wist niet dat het jou verhaal was. Ik vind dat het erg negatief staat tegenover borstvoeding en je maakt de kosten extreem duur dus totaal onnodig en niet op waarheid gebasseerd. Mijn reactie was alles behalve respectloos, enkel informatief. En ik ben absoluut geen bv maffia mijn oudste is groot geworden met fv En daarom zou het jammer zijn als jonge mamas jou verhaal lezen en dan denk o ik begin niet eens aan bv t is toch net zo duur als fv, zo staat het er een beetje. Dus kortom niks aanvallend bedoeld enkel informatief , en geen bv maffia ? Misschien behoor je zelf wel tot de fv maffia met zo'n opmerking..
Over een kolf: Anderhalf jaar geleden bij mn dochter konden wij een kolf huren voor onbeperkt gebruik voor 2,50 per week, via het kraamcentrum. Dan ga ik er geen kopen als ik voor een tientje per maand al uitkom. Hier nu zwanger van een tweeling en ik hoop echt dat bv gaat lukken want poeh dat wordt een duur grapje als ik tweemaal flesvoeding daarvoor nodig heb...
Alleen een tip.. Ik gebruik Etos luiers die zijn heel lekker zacht en soepel en lekken niet door.. Zijn het beste getest en door ons ook als beste bevonden! Ze zijn vaak in de aanbieding ook en je kunt de Etos baby zegels sparen die hierop zitten voor korting of andere gratis producten. De pampers pampers lekte hier door al na 1 plasje en zat helemaal goed.. Stonken ook gelijk
Tsja, wat kost en kind.... Kan er niet echt een zinnig antwoord op geven... Heb een hele poos borstvoeding gegeven, koste weinig, goedkope zoogcompressen, kolf tweedehands. Flesvoeding koste daarna ongeveer een tientje per week. Luiers...had in t begin graag pampers. Geen etos/kruidvat/aldi/lidl etc in de buurt. Nu vind ik de bumblies uit de supermarkt ook fijn. Mijn zoon van 16 maanden poept vaak vier keer per dag (en liefst in een net verschoonde luier ) Dus aardig veel luiers. Kleding koop ik overal,maar niet al te duur. Via een weggeefhoek op facebook twee megatassen vol kleding gehad. Leuke dingen eruitgehaald, zelf weer dingen erbii gedaan en daarna weer weggegeven aan iemand anders. Ik vond vooral alles aanschaffen voordat mn kindje kwam t duurst.
30 per maand aan luiers Na een jaar zo ongeveer 200 euro per half jaar voor kleertjes 350 euro per maand opvang 1 dag in de Week krijg je ongeveer de helft van terug van de belastingdienst Als ze met de pot mee eten denk ik zo'n 20 euro per week aan eten Dit is op zn zuinigs denk ik Sowieso veel verschil over welke leeftijd je het hebt Ik heb het eerste jaar volledig borstvoeding gegeven en daarmee zo'n 800 euro bespaart
Qua luiers: bij pandababy kon je vorig jaar jezelf inschrijven voor "luiers op reis". Je kan dan een week lang wasbare luiers uitproberen, in ruil voor een review op hun site. Ik heb het geprobeerd en hier beviel het niet zo, omdat ons zoontje heel dunne beentjes had (inmiddels weinig meer van te merken ) en het dus echt elke keer lekkage was. Ik vond het wel een besparing om het zo te kunnen proberen... En als het wel was bevallen had ik er nog een hoop geld mee kunnen besparen nadat ik ze zelf had gekocht, maar nu heeft het me behoed voor een miskoop.
Hier vielen de kosten ons mee én tegen. Bijvoorbeeld via de weggeefhoek en tweedehands heel veel kleertjes gekregen. Bij zoon zijn we losgegaan aan kleertjes voor honderden euro's. Uiteindelijk bleek het een kanjer die ontzettend snel groeide. De kleertjes pasten dus niet en geld was weggegooid. Tweedehands krijg je er nooooit zoveel voor terug. Hij ging ontzettend snel naar grotere maten luiers, maar plaste nog wel als een jonger kind, dus de luiers vlogen er doorheen (grotere maat=minder luiers per pak). Bij de tweede gaan we het anders doen. Zijn sinds een half jaar overgestapt op wasbare luiers. 1x 300-400 euro en we zijn klaar, op 2 wassen extra in de maand na. Wasbare zoogkompressen. Kleding via de weggeefhoek of kinderkledingbeurzen (Kinderkledingbeurs - Gratis promotie voor je kinderkledingbeurs op deze website!). Speelgoed via MP, speelgoedbeurzen, met verjaardagen en kerst. Zelf goedkoop die Stokke tripp trapp kopen en opknappen (stoel 15, schuurpapier 5, verf 20). Maar dan nog.... - ca 100 euro per maand extra aan warmte/water/boodschappen - schoenen! Met een moeilijke voet en nieuwe, passende schoenen... ca 70 euro per 4 maanden. - ga je fv geven en blijkt je kindje allergieën te hebben? Dure voeding van ca 15 p/wk. - kindjes die de juiste speen/fles niet willen.... een rondje flessen/spenen uitproberen en je bent zo 50 verder. - nu zoon groter wordt: peuterspeelzaal ca 60 per maand. Ik wol niet eens nadenken over de kinderopvang! - eerste aanschaf box/kinderwagen/kinderkamer/inrichting/autostoel/draagdoek. - je geeft aan voldoende inkomen te hebben: denk ook aan vliegvakanties enz. Kind ouder dan 2=volledige mep betalen voor vliegtuigstoel. - vervolguitgaven: peuter/groot bed, volgende maat autostoel, grotere maat kleding, uitstapjes....... Sommige dingen ontkom je niet aan. Er zijn maar weinig peuters die goedkoop binnen en bij huis willen spelen. Ze hebben prikkels nodig en die worden alleen maar duurder.
Leuk dat je het gaat proberen ! Misschien kan je lid worden van de fb pagina Natuurlijk borstvoeding, veel ervaren moeders maar ook leden van LLL en lactatiekundigen die 24/7 snel reageren. Ook mama's met tweelingen en zelfs drielingen aan de borst O en informeer bij je verzekering of hun de aanschaf van een kolf vergoeden, Menzis bijvoorbeeld wel. Wasbare luiers: je kan ook huurpakketen nemen via kaatje katoen bijvoorbeerld ideaal. Of gewoon de gok wagen en via Ebay.com voor 40 euro luiers in te slaan. Verkoop je vaak voor hetzelfde geld weer.
Wat een verschillen qua huur van de kolf! Wij hebben er eentje bij het ziekenhuis gehuurd en daar betaalde je 2,50 per dag Nou, dat betekent in elk geval dat ik, mocht er ooit een tweede komen, wat prijsbewuster zal zijn op dat gebied Al hoef ik dan geen kolf te huren, want die heb ik dus al staan...