wat kost een baby per maand?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door eline2014, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Ik denk dat niemand je een antwoord hierop kan geven. Het ene kind poept 5x per dag en heeft meer luiers nodig, ook drinken ze steeds meer en later weer minder..

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
    Besparen kan op oa voeding, luiers en verzorgingsproducten.
    Voeding: Kruidvat staat gelijk aan nutrilon en ah voeding en etos voeding aan Friso. (Komen uit de zelfde fabriek)
    Luiers: Etos, Lidl, kruidvat luiers zijn prima. Al verschilt het per kind. Mijn dochter droeg van newborn pampers, maar daarna over gegaan op kruidvat omdat ze bij pampers elke keer een vieze romper had en de luiers stonken enorm!
    Verzorgingsproducten: Bijvoorbeeld kruidvat lijn ipv zwitsal. Gebruik zelf zwitsal maar mijn vriendin is erg te spreken over die van de kruidvat.

Verder: fruit/groente zelf maken, niet uit potjes.

2. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    En de extra benzinekosten... :$
    Ik mis m'n fietsje best wel!

3. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Denk dat dat echt aan jezelf ligt.

Er zijn mensen die perse nutrilon willen en pampers en zwitsal..ja dan kost je baby meer dan wanneer je eigen merk voeding gebruikt en luiers.

Ik weet niet meer wat ze precies kostte als baby, ze had pepti voeding dat werd volledig vergoet tot ze 13 maanden was en we gebruiken altijd kruitvat luiers.
    Nu redden we het elke maand net niet met 1 pak (86 stuks), die kosten maar 13 euro geloof ik :D

Qua kleren en schoenen kost ze nu veel meer :)

4. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Dit klopt niet. Kruidvat is gebaseerd op een oud recept van Nutrilon. Nutrilon heeft haar recept intussen allang veranderd (jaar of 10 geleden, minstens!).

Kruidvat en Jumbo zijn hetzelfde.
    Etos en AH zijn hetzelfde.

Friso en Nutrilon staan daarbuiten. Friso is bijvoorbeeld veeeeel zoeter.

Check hier uw babyvoeding op kwaliteit en prijs

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    huh je kan met baby toch ook gewoon fietsen?

6. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Hoe wilde je dat gaan doen?

7. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Mijne kan nog niet zitten in z'n fietsstoeltje

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Nou in een bakfiets of fietskar ;) Sommige moeders durven het aan te fietsen met baby in draagdoek/draagzak dus keuze zat :) Of zo'n rek vd maxicosi achterop de fiets..

9. Wij hebben geen auto. Ik heb de eerste maanden echt álles te voet moeten doen. Was soms best irritant, maar zelfs dat is wel te doen.... Tenzij je ergens op het platteland woont.

Verder: Tobias heeft last van eczeem en wij mogen dus liever geen zeepproducten gebruiken. Zijn haar wordt eens per maand ofzo met shampoo gewassen en eens per 2 weken doen we eens een geurtje bij zijn badwater. Dit gaat eigenlijk prima, hij stinkt niet, hij is niet vies.... Al die badzeepjes enzo zijn dus ook groot gedeelte marketing, je kan best zonder.

(Geldt overigens ook voor volwassenen; ik mag ook geen zeepproducten gebruiken en ik stink ook niet :p )

10. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik vind een baby helemaal niet zo duur. Behalve dat ze als een gek uit alle kleding groeide haha. Maar goed, dat koop ik nooit merk dus dat scheelt al. flesvoeding vond ik wel prijzig, luiers ook. Wij hebben wel kunnen besparen op kinderopvang omdat ik thuis werk. Maar goed, het is echt maar net hoe duur je het zelf maakt. Een baby heeft niet zoveel nodig namelijk. Mijn peuterdochter kost meer. Ze is wel zindelijk dus dat scheelt heel veel geld, maar ze heeft goeie schoenen nodig (vaak!!). Een jas en elk seizoen wel weer nieuwe kleding. Wij betalen overigens wel een groot deel van haar kleding van de kinderbijslag. Verzorgingsproducten gebruiken we dan weer amper. Ze ruikt heerlijk van zichzelf dus zeep gebruiken we niet, haar haartjes wassen we zelden dus de fles shampoo van 1,5 jaar geleden is nog altijd niet leeg. De tube billencreme die ik haar eerste maand heb gekocht ook niet. Doekjes kocht ik altijd in de aanbieding bij de etos, 6 voor 6 euro. In de winter een beetje lanoline op haar wangetjes om deze te beschermen tegen de koude wind en dat is het wel zo'n beetje.

11. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Mooi artikel.. hier helaas ook waarheid aan het worden… mijn kosten in, tot nu toe, 2 weken:

kolf set origineel (verplicht bij huren kolf) 30
    extra flessen voor opvangen/bewaren 14
    avent bekers voor bewaren moedermelk 17
    calma speen speciale bv speen omdat dochterlief niet aan de borst wil 14
    vitamine K, nodig bij BV kindjes 7,25
    kruiden fenegriek en gezegende distel (geven je productie een extra boost, in mijn geval met oa Keizersnede wel nodig) 18
    verzachtende compressen tegen kloven 12,5
    tepelhoedjes 9
    huur weegschaal week 1 17
    huur kolf week 1 17
    huur kolf week 2 17

Totale kosten in 14 dagen tijd: 172 euro :$

Lactatiekundige is vandaag geweest en we gaan nog even wat extra trucs proberen.. maar aangezien dochterlief niet aan de borst wil drinken heb ik straks 2 keuzes;
    a) fulltime gaan kolven ( kosten aankoop kolf + extra voedingsbh + emotionele belasting)
    b) overgaan op HA kunstvoeding ( gevoel niet goed, kosten van 16 euro per 5 dagen ongeveer)..

Helaas is bv dus niet altijd een kwestie van plug & play.. :)

12. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    #92 beebje082011, 15 sep 2014
    Laatst bewerkt: 15 sep 2014
    Maar hoe weet je dan wat daadwerkelijk de "beste" keus is wat betreft kunstvoeding? Ik bedoel, het is toch wettelijk bepaald wat er minimaal in moet zitten. Hoe maak je dan een goede keuze. Als ik naar de waardes kijk op die website verschilt het nogal per vitamine e.d... als leek zijnde kom ik dus nog niet veel verder.

13. anjak

anjak Actief lid

13 mrt 2014
    219
    0
    0
    Freelance Fotograaf/Grafisch vormgever bij eigen s
    Groningen
    Ik vind reacties van sommigen echt ernstig!
    Is toch geen rare vraag? Nu hebben mn vriend en ik een prima inkomen om van rond te komen en zouden heel veel nieuw aan kunnen schaffen. Ik geb al heel lang besloten dat gewoon niet te gaan doen!
    Waarom een fortuin uitgeven aan al het tijdelijke materiele? (heb ik het nu niet over voeding en luiers uiteraard) en ook daarin.. duurder of merk wil niet altijd zeggen dat iets beter is..
    Ik bewaar dat geld liever voor de toekomst! Je hebt een kind niet alleen nu.. maar het zal ook ooit gaan leren? Misschien zelfs studeren!
    Wij gaan bijv. Graag op vakantie, ik ging vroeger met mn ouders nooit op vakantie heb ik altijd een groot gemus gevonden.

Ik wil er maar mee zeggen dat als iemand goedkoper wil om wst voor reden dan ook je geen slechte ouder bent!
    Ik ben vroeger ook met niks groot geworden! (Najah.. groot.. ouder :p )

14. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Volgens het Nibud is het altijd een bepaald percentage van wat je te besteden hebt. Ben je rijk, zul je makkelijker dingen nieuw kopen, heb je minder te besteden zul je goedkopere dingen nemen. Als leidraad dus.

Als je borstvoeding geeft heb je weer geen flesvoeding nodig. Scheelt weer. Maar misschien dan weer wel een borstkolf.
    Je kunt vanalles tweedehands of gratis in huis halen. Luiers kun je nog veel groter inkopen.
    Kleertjes kun je ook makkelijk van marktplaats halen, of krijgen oid. Wibra en zeeman hebben ook prima spul.

Je hoeft geen 30 setjes van vanalles te hebben, maar het minimale uitzetlijstje is vaak net een beetje karig.

Kortom: het is net even waar je zelf tevreden mee bent.
    Wij hebben per ding de keuze gemaakt hoe lang we willen dat iets mee gaat, of tweedehands schoon danwel veilig is etc.
    Zo hebben we veel geld uitgespaard en elders ook weer uitgegeven, omdat we die financiele speling weer wel hadden.

Als je bewust met je geld omgaat (door je hele huishouden heen), ga je er doorgaans prima mee uitkomen.
    Dus een vast bedrag... tja, dat is lastig te geven.

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw

Wat jammer dat het niet zo makkelijk loopt, hoe zit het met het lip en tongriempje? Misschien kan je wat tips vragen op de fb pagina van natuurlijk bortvoeding. Heb ik veel aan gehad.
    Even over je kosten plaatje:

Vitamine K kruidvat eigen merk 1,99 geloof ik.
    Aventbekers voor opvangen melk een dure uitgave en niet nodig, je kan gewoon Belardo flesjes of zakjes gebruiken veel goedkoper.
    Huur kolf en aanschaf kolf krijg je vaak vergoed door de verzekeraar.
    Kabouterthee 1,99 bij de AH bevat fenergriek enzovoort.
    Kloven zijn een teken van verkeerd aanleggen, zelf ben ik meer van de lanoline zalf, 9,99 maar daar doe je dan ook je hele bv periode mee.

Je zit met een lastig dilemma, waarom wil je dochter niet aan de borst? Als je nu al geen goed gevoel hebt over fv geven zou ik het niet proberen daar krijg je geheid spijt van...
    Overigens zijn voedings bh's niet echt nodig als je fulltime kolft, en de aankoop van een kolf krijg je vaak vergoed.

16. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    we gaan even OT…
    Lip is naar gekeken en tongriempje ook.. LK is maandag geweest en we hebben nu allerlei oefeningen voor onze dochter om haar de techniek aan te leren.. Ook letten we op de techniek die ze gebruikt op de calma speen.. Ik hoop dat het lukt haar uiteindelijk alsnog aan de borst te krijgen..

Kolf is inmiddels gekocht en komt vandaag binnen als het goed is.. ga sowieso fulltime kolven voor de komende weken.. In die tijd proberen haar weer terug aan de borst te krijgen en zo niet dan ga ik over een paar weken de beslissing maken wat ik ga doen..

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw

ik stuur je even een pb

18. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013