Wat kost een hond gemiddeld?

Discussie in 'De lounge' gestart door paars, 31 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Wij zitten er aan te denken om een hond aan te schaffen.
    Maar we willen eigenlijk wel weten voor we dat doen wat een hond per maand ongeveer kost. Denk hier bij aan voer etc. 1 of 2 keer per jaar inenting? En dan nog de vlooien behandeling etc?

Ik ben benieuwd!

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Dit is heel erg afhankelijk van het ras. Een klein ras zal veel minder eten bijvoorbeeld. Onze herder kost ons los van aanschaf en eerste kosten (puppyentingen, bench, ligkussen, puppycursus, etc) ongeveer €70,- /€80,- per maand. Onze jackrusselpup zal veel minder kosten, rond de €40,- per maand schat ik.

3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Vergeet de kosten van puppytraining niet.

4. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Aanschaf, ene hond 900 (ras)
    Andere 100 (asiel)

Allebei geholpen, dat was denk ik €200 per hond. Vlooien doen wij indien nodig, €35 voor 4 maanden, per hond. Voer bestel ik online, dat is denk ik €50 per 3 maanden
    Laatst hadden ze allebei nieuwe halsband en riem nodig, dat was ook €40.

Onze honden hebben allebei pech, de ene had rotte kiezen en moesten eruit, die werd geopereerd, in totaal €400, de andere hond heeft nu gezwel in dr bek en word ook geopereerd, €200.

Cursussen hebben wij ook jaren gedaan, was €90 per cursus.

Inenten doen wij nooit.

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Puppy cursus is niet iets wat je echt verplicht moet doen. Wij zijn momenteel ook aan het oriënteren maar wij gaan dus niet aan een Puppy Cursus doen.

Denk dat je het zelf zo duur of zo goedkoop mogelijk kan maken als je zelf wilt. Ga je voor het merk voer dan zal je duurder uit zijn maar ga je bijvoorbeeld voor het goedkopere voer dan zal dat ook goedkoper zijn.

Qua aanschaf van spullen ben je ook zelf verantwoordelijk. Tja je hebt mensen die heel erg hangen aan een merk en zullen daardoor meer kwijt zijn.

Prijzen qua inentingen etc verschilt ( uit mijn ervaring ) ook per dierenarts, je zou bij je plaatselijke dierenarts eens prijzen op kunnen vragen en daar dan een berekening van kunnen maken. ontvlooien deden wij ook alleen indien nodig.

Het zijn de onverwachte dierenarts kosten die het duur kunnen maken. Wij hadden bijvoorbeeld een kat met blaasgruis en daar moesten we geregeld voor naar de dierenarts en die moest aan het speciale dieet voer, die kosten lopen op den duur op en dat kan je van te voren nooit uit rekenen. Daar moet je dus ook wel rekening mee houden.

Stampertje1 en TigerAngel7 vinden dit leuk.
  6. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hangt er vanaf wat je voert, hoeveel je wilt uitzoeken. en wat je evt verder wilt doen.

Onze amerikaanse bulldog kostte zo'n 45 euro aan barf per maand. Dan zocht ik zelf alle vlees overal uit en kocht groot in.

2x trainingscursussen (puppy en basistraining) 150 euro.

Aanschaf hond 1200 euro

Wil je gaan sporten oid, wil je diverse halsbanden etc.. je kunt het zo gek maken als je zelf wilt!

7. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Cursus is uiteraard niet verplicht, maar zooo leuk! Al die andere schattige kleine puppy's :p

8. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Hmm. Wij hebben een 6 jaar oude husky. Gelukkig nooit ziek oid. Voor de rest krijgt ze gewoon haar jaarlijkse prikken en preventieve vlooien pillen. Dat zal neer komen op een 100 a 150,- per jaar. Maandelijks kost ze bijna niks, voer van 8,- daar doet ze minimaal een maand mee. Voor de rest eet ze een paar keer per week onze restjes van het avondeten op.

9. loez87

loez87 Lid

18 mrt 2016
    10
    1
    3
    Vrouw
    Denk inderdaad zoals bovenstaand beschreven. Erg ras afhankelijk. Wij hebben een Franse bulldog. Wou deze met stamboom en heb hier dan ook flink voor betaald. Helaas het eerste jaar veel dierenarts kosten gehad door allerlei kleine dingetjes (ontstoken oren, plooien etc). Daarna dit verzekerd (€200 per jaar) dit scheelt heel erg in de kosten. Helaas ook een gevoelig beestje met eten waardoor we denk ik rond de 80euro per maand kwijt zijn aan de overige kosten zo als voer maar ook op zn tijd een nieuw speeltje.
    Het is ook maar net hoe gek je het wilt maken en wat je ervoor over hebt.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn (vuilnisbakkie) hondje kostte ons €150 (voor de inentingen).
    Ze is ‘geholpen’ €150.
    Per jaar een inenting €40 (wat wij trouwens niet eens doen, alleen vroeger toen ze nog meeging op vakantie voor de stempels in haar paspoort)
    Vlooiendruppels 3x €25 per jaar. Mijn hond is erg vlo-gevoelig, dus ik kan geen maand overslaan. Mijn zus haar hond krijgt alleen in de zomermaanden vlooiendrupoels.
    Voer € 7 per maand.

Verder heeft ze eigenlijk nooit iets gehad, o ja, tanden schoonmaken eens in de twee jaar €30.

Nu is ze 14 en bejaard en dementerend. Ze zit aan de antidepressiva voor honden en dit kost €30 per maand.

11. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Onze honden (beide groot ras) kosten aan voer, dierenarts, onedierten bestrijding en tussendoortjes gemiddeld 1250,- per jaar.

Maar het is erg afhankelijk van veel factoren.
    - Moet je hond vaak naar de dierenarts?
    - Laat je hem/haar castreren/steriliseren?
    - Hoe ontwikkelt de hond zich mbt allergieën etc?
    - Ga je met je hond trainen?
    - Wat voor eisen stel je aan huisvesting
    - Ga je je hond verzekeren voor ziektekosten?
    Etc etc etc

Onze honden zijn het duurste qua voer.
    Zij eten vers vlees.
    Dat komt op ca. 75,- per maand per hond.
    Maar dat kost een goede brok ook bijna voor een grote hond.

12. Elocina

Elocina Actief lid

19 aug 2015
    472
    106
    43
    Wij hebben nu 1.5 jaar een beagle. Daar waren de aanschafkosten een grote kostenpost (via een fokker, 1100€) maar via het asiel betaal je een paar tientjes geloof ik. Wij wilden dat nu nog niet omdat het ons eerste hondje is en we hem echt recht vanuit een nestje wilden opvoeden.
    Ontvlooiing en ontworming zijn terugkomende dingen, dan heb je jaarlijkse inentingen (+100€ per jaar) en extra inentingen als ie nog pup is + steriliseren/castreren. Je kunt wel een verzekering afsluiten (bij ons 19€ per maand) maar de reguliere jaarlijkse inentingen en sterilisatie vallen daar dan weer niet onder. Je beschermt jezelf alleen wel tegen extreem hoge kosten als je hond echt ziek wordt en er operaties ed nodig zijn.
    Ongeveer 50-75€ aan voer, poepzakjes, botjes, speeltjes enzo. Kun je inderdaad zo gek maken als je wilt.
    Wat bij ons de grootste maandelijkse kostenpost is, is de dagopvang. Die kost 17,50€ per dag, met een uitlaatservice zit je daar ook al snel aan. Bij ons gaat ie 2 dagen, de rest van de week is er iemand thuis. Je kunt ook specifieker kijken naar het ras, er zijn ook honden die langer alleen kunnen blijven.
    Veel succes met de keuze!

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben nu een pup en de puppycursus kost maar €5 per les, dus dat is een lachertje.
    Buiten alle genoemde kosten groeit onze lab ook erg snel waardoor ze nu met 16 weken aan haar 3e halsband zit.
    Ze heeft ook last van haar tanden dus die grote kluiven verslijt ze ook bij het leven.
    Behalve de kosten moet je ook goed nadenken of je überhaupt genoeg tijd voor een hond hebt? Een pup kost in het begin extra veel tijd, neem je dan vakantie op of ben je sowieso altijd thuis?

14. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.330
    507
    113
    Vrouw
    Roermond
    Onze herder is een herplaatser en heeft een stamboom. Ongeveer €250 ervoor betaald. Normaal kosten ze €750.

Inentingen gemiddeld €40 per jaar. Hondenvoer €40 per 5 weken. Maar dit is omdat ze vers voer krijgt. Koekjes/kauwbotjes geef ik ongeveer €30 per jaar uit. Vlooienspul krijgt ze om de 3 maanden. Ik haal ze over de grens in Duitsland. 3 pipetjes voor €10-15 van het merk Beapher of Trixie.

15. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Zoals de rest al zegt dat ligt er helemaal aan. Kan niemand je exact vertellen en ligt ook aan de keuzes die je maakt van bijv welk soort voer? Ga ik op training of sport met de hond? Hond met of zonder stamboom etc..

Cursus + benhendigheid is hier honderden voor doorheen gegaan.

Dierenartskosten nog maar over te zwijgen, hij was 4 jaar lang verzekerd en dat kon helaas echt makkelijk uit voor hem. Paar duizend euro gekost inmiddels.

Voer zijn we hier niet heel veel aan kwijt. 30kg voor €55,-

Pension zijn we niet meer nodig, schoonouders willen altijd op hem passen.

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Qua bedragen weet ik niet wat het maandelijks was.
    Maar de aanschaf hond kostte 1400 euro, dan komt de overige aanschaf van spullen er nog bij.
    Puppycursus hebben we gedaan, hond krijgt de jaarlijks enting, wordt ontwormt en ontvlooit, gaat 4x per jaar naar de trimmer en eet brokken.

17. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Wij hebben een grote hond >30 kg, zij kost 1 euro per dag aan voer. Dus gemiddeld 30 euro per maand. Daarbij ben ik minimaal 100per jaar kwijt aan ontworming en vlooi/teken killer.
    Enten kost zo'n 100 euro per jaar.

Wij hebben ook een kleinere hond +- 18 kg. Hij eet 0,50 cent per dag aan voer. En kost ongeveer 60 euro aan ontwormen en vlooi/teek kill.

Koekjes, kluifjes en dergelijke krijgen ze zo'n 50 euro per jaar.

Bijde zijn herplaatsers. De grote met stamboek voor zo'n 300 euro inclusief overschrijven en de kleine ongeveer 20 euro totaal inclusief. Daarbij kostte de castratie ook 325 euro.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    zoals al gezegt, afhankelijk van het soort en grote hond, soort voer, dierenartskosten enz.
    kan je dus weinig van zeggen. ik heb nu een drentsche patrijshond a 1200 euro en een kleine herplaatser a 150 euro van 9 kg. aan brok kosten ze samen 39 euro per maand aan brok en beide 2 kluiven in de maand a 4 euro per stuk en wat koekjes. zeg 20 euro aan kluiven en koekjes.
    entingen krijgen ze hier alleen de eerste jaren. voor de rest worden ze getiterd. dan wordt er gekeken in het bloed of er genoeg antistoffen in hun lijf zit en aan de hand daarvan wordt er wel of niet geent. ze hebben genoeg antistoffen voor 2 jaar dus de aankomende jaren worden ze niet inge-ent. geen onnodige rotzooi erin als er nog genoeg in hun lijf zit.
    hetzelfde met anti-vlooienmiddelen. Ik geef ze dat niet preventief. ga niet preventief gif op of in ze doen terwijl ze geen vlooien hebben. hier in 8 jaar tijd 1x vlooien gehad. moet je eens uitrekenen wat ik daarop bespaard heb ;)

Maar ja, zo kan je ook dieren hebben die regelmatig de dierenarts zien. vorige hond was 900 euro. Kreeg last van voedselallergie dus moest speciaal voer a 90 euro per maand. daarna kreeg hij last van zn lever. daar kwam toen 50 euro aan medicatie per maand bij. vervolgens ook nog las van zn heupen. hoppa, nog eens 20 euro per maand aan pillen en supplementen erbij. ik was aan hem soms 150 euro per maand kwijt.

19. fluitketel

fluitketel Niet meer actief

Wij hebben 2 kleine hondjes.
    Aan voer zijn we ongeveer 20 € per maand kwijt, maar dit is ruim gerekend.
    1 keer in de week krijgen ze een blikje zacht voer van 1€ per stuk.
    Ze worden om de 3 maanden ontwormd. per jaar zijn de kosten hiervan 30 euro.
    Aan hondensnoepjes/koekjes/kluifjes zijn we ongeveer 10 euro per maand kwijt.
    Denk als we 35 euro pm aanhouden we ruim zitten, dit natuurlijk wel exclusief dierenarts kosten.

20. Tika86

Tika86 Fanatiek lid

8 sep 2014
    1.153
    225
    63
    Vrouw
    #20 Tika86, 31 jan 2018
    Laatst bewerkt: 31 jan 2018
    Hond zelf 950
    Kvv (vlees) 70 euro voor 1.5 maand
    Verzekering 36. Ben hier erg blij mee hond heeft het een en ander gehad de eerste 2 jaar
    Botten 20 p/m
    Bench van marktplaats 20
    Kussen hij vind het platste kussen van de ranzijn heerlijk 19.95
    Puppy trainingen 400 euro ongeveer bij elkaar
    Zo nu en dan een speeltje van de action.
    Eerst chemische castratie 85 euro en daarna gewone castratie 190 euro dit ligt ook aan het gewicht van de hond!
    Wij geven vanwege artrose vitamine D3 en omega visolie 1000mg kost ons 50 euro per 3 maanden bij de tuinen ongeveer

Wij enten onze hond niet en geven ook niet preventief een wormenkuur of vlooienmiddel.

Deel Deze Pagina