Onweer/bliksem en kinderen

Discussion in 'De lounge' started by Blaak, Mar 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hallo!

Nu weet ik dat het altijd rond deze tijd van het jaar een fikse onweersbui komt midden in de nacht.. Nu heb ik 2 kleintjes , van 4 en 2 jaar.. Eerder sliepen ze er zo doorheen maar nu schreeuwen ze al als er een straaljager iets te laag komt over vliegen.

Dat keiharde bliksem ben ik dus bang voor hoe ze zullen reageren , wat kan ik eraan doen en wat doen jullie eraan?

Ik heb wel gekeken voor oordopjes maar die vallen toch zo uit hun oren lijkt me? En zon kap is wel makkelijk en zachtjes stiekem om te doen maar die dingen zijn groot dus ook niet lekker om mee te slapen..

iemand ideetjes??

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Als je goede oordopjes koopt van dat spul wat je in kan drukken zeg maar die werken perfect, ik gebruik die dingen namelijk altijd tegen het gesnurk van mijn man ;)

Heb eigenlijk geen andere tips want ben zelf als de dood van onweer en bliksem en die kleine slaapt er door heen

3. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Ben zelf ook als de dood voor onweer, dus kan je niet helpen...ook een hsp'er, dus bang voor lawaai ;)

4. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon is ook bang voor het lawaai van een straaljager, ik woon precies op de aanvliegroute van Leeuwarden dus af en toe zitten we in behoorlijk herrie ;) En dan komt mijn zoon altijd op mijn schoot zitten en is dan bang. Maar voor onweer is hij niet bang, overdag maken we er een lolletje van (zoals BoemBoem Boem roepen e.d.) en 's nachts slaapt hij er gewoon doorheen.

5. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    wij wonen vlakbij volkel en wonen in een houten huis dus herrie zat hier, de kids zijn dat gewend, wij doen net of het de normaalste zaak van de wereld is, wij kijken geeneens op ofzo... dus onze kids weten niet beter dan dat dat normaal is...

Eigenlijk ook niet wakker van bliksem ofzo (onze Dean hoort niet goed dus misschien ligt het daaraan... maar ook onze dochter reageert niet echt..

6. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    heel simpel. net als bij dieren. als jij het negeerd en niet schrikt doen hun dat ook niet. ze apen jou gedrag na.

7. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ps. mijn buurvrouw was doodsbang voor onweer. en alles was in rep en roer als er een bui naderde. alles en iedereen moest naar binnen gehaald en zelf gingen ze onder tafel zitten. ook middenin de nacht moest iedereen uit bed en onder tafel. kijk zo moet het dus niet.

8. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

haha dat wilde ik ook zeggen maar ik denk ach doe het niet maar idd kindjes kopiëren gedrag van hun ouders (dus ook angsten e.d.)

9. Danjay

Danjay Fanatiek lid

Dec 3, 2009
    1,407
    1
    0
    smurfenland
    mijn kids slapen er ook doorheen gelukkig maar als ze wakker zouden worden, dan zou ik ze even laten kijken en weer naar bed brengen, geen groot drama van maken.

10. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik ben ook best bang van die harde knallen bij onweer, eigenlijk banger als van de bliksem zelf.
    Maar ik wil echt niet dat mijn kinderen dat aan mij merken. Ik probeer rustig te blijven voor hen.
    Ik heb ze wel rond de leeftijd van 4 jaar heel duidelijk uitgelegd wat onweer precies is, waarom er bliksemafleiders zijn, dat het niet vaak in een huis in slaat en wat je moet doen als je buiten bent.
    Ik merk dat ze het fijn vinden om te weten wat er precies gebeurt. Natuurlijk kan ik ze niet de garantie geven dat er nooit iets gebeurt tijdens onweer, maar dat kan ik ze ook niet geven als ik met ze de straat op ga of in de auto stap.

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Niet helemaal waar....
    Wij zijn allebei niet bang voor onweer of bijv vuurwerk.
    Maar mijn dochter dus echt wel!
    Wij leggen zelf meestal rustig uit wat er is en laten een lampje aan, meestal gaat ze dan wel weer slapen

12. Blaak

Blaak Niet meer actief

Ja misschien die zachtje oordopjes die ik stiekem bij ze in kan doen, ze sliepen er wel doorheen maar nu zijn ze ouder en alerter.. dus weet eigenlijk wel zeker dat ze bang worden haha en ik ben zelf ook bang voor keiharde onweer/bliksem.

Vooral snachts dan wil ik juist de computer en tv aanzetten maar eigenlijk moet je alles uit doen! brrr... mja ik ga binnenkort in een flat wonen, daar zullen e wel bliksem afleider hebben. maar wel enger haha.

mn dochter heeft gister ook buisjes in de oren gekregen dus moet sowieso nog van die oordopjes kopen (voor in bad enz).
    Hopelijk blijven ze wel zitten!

13. linnie83

linnie83 VIP lid

Dec 20, 2007
    5,436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    hahhahah onder tafel gaan zitten. Zelfs s'nacht moest er even om lachen. Ja zo maak je de kinderen wel bang.

Ik denk ook dat je ze het beste kan uitleggen wat het is en er verder niet op reageren.

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik zou vertellen hoe het werkt, doen wij ook. Maar wij vinden onweer helemaal fantastisch. Hoe harder de knal hoe mooie. Ik kan ook niet wachten op de eerst onweer bui hier dit jaar!

15. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    even offtopic maar mij is verteld dat dat niet perse hoeft, onze zoon krijgt ook buisjes en vroeg dat aan de KNO arts en hoeft eigenlijk normaal niet (alleen per uitzondering)

16. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    #16 Wilma, Mar 24, 2010
    Last edited: Mar 24, 2010
    Euh...dat alles uitdoen is iets van toen je nog antennes op het dak had staan. ;)
    Hoeft niet echt meer, tenminste...als je midden in de stad zit met allerlei hoge gebouwen enz om je heen.

En kinderen op hun gemak stellen als ze er wakker door worden. Ze er een verhaaltje over vertellen wat niet te moeilijk is (gezien de leeftijd) en ze dan rustig weer in bed doen.
    Laat ze bang zijn als ze bang zijn, niets mis mee hoor! Leer ze maar ermee om te gaan.
    Oordopjes vind ik n beetje absurd... en mijn gevoel zegt me dat t niet echt veilig is om kleine kindjes zulke dingen in hun oortjes te doen tijdens slaap.
    Sowieso al mocht t helpen, daarmee pak je alleen de symptomen aan en niet het probleem. En dus blijven ze bang.

Ik vind het HEEEERLIJK als het onweert en ik in mn bedje lig!
    Mn middelste was altijd bang en die heb ik telkens verteld (vanaf dat hij 2 was) dat het Donar was met de bokkewagen die langs kwam rijden. Als hij dan met zijn hamer gooide dan bliksemde het en zo maakte hij het land vruchtbaar. En tegelijk begon het dan te regenen zodat alles weer lekker schoon spoelde en de plantjes weer drinken hadden.
    En als hij dan even wachte dan ging Donar weer weg want zijn moeder Frigga zou hem zo binnen roepen voor het avond eten.
    En dan hoorde je de bokke wagen (het donderen) steeds verder weg gaan en op n gegeven moment was het weg.
    Dus als hij nu lekker snel ging slapen dan ging Donar vanzelf weer weg en was morgen alles weer lekker schoon en konden de plantjes weer groeien.
    Dat heb ik een hele tijd telkens moeten vertellen. Op het laatst werd het steeds korter en was hij met n kleine versie van het verhaal tevrede. En uiteindelijk kwam hij er niet meer om.
    Nu vind hij het ook fijn als Donar weer eens langs komt :D

Uiteraard heb ik hem overdag ook verteld wat het eigenlijk is. Maar op de momenten dat het savonds laat was, donker was en hij bang was. Was het hele verhaal over bliksem en koude en warme lucht stromingen etc niet echt nuttig om te vertellen. Dan was het troostender als het gewoon iemand was die even wat herrie maakte omdat hij aan t werk was en zo weer klaar was en het dan weer rustig was. ;)

17. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    wat ik me dan afvraag; hoor jij je wekker of je kind wel dan s ochtends?

18. Jeem22

Jeem22 VIP lid

Nov 12, 2009
    7,203
    0
    0
    Den haag
    Nou dan ben ik ook een kleinkind ik ben 22 en schijt nog steeds in mn broek voor onweer en word ook gillend wakker van onweer :D:D

19. kim1990

kim1990 Fanatiek lid

Jul 18, 2008
    4,151
    0
    36
    Emmen
    Haha hier ook al zo schijterig voor de onweer :D

Bij ons werd het aangeleerd van ja als je bij het raam gaat kijken dan wordt er een foto gemaakt van je .

Maar ik wordt al wakker voor de onweer er is , het is net alsof ik het aanvoel.

Laatst was er hier ook een fikse onweersbui zat gewoon stijf op de bank , blij aan toe was het begin van de avond.

Als het s'nachts is dan lig ik ook stijf in beden leg ik de kussen op me hoofd zodat ik het niet kan horen :p

Dus helaas geen tips voor je .

20. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel

Juustem! Zo doen wij het ook.
    Als je er (te) veel aandacht aan geeft, voedt je de angst alleen maar.

Share This Page