Idd, zou het niet vergelijken met Belgie. Hier wordt het uitstrijkje eens per 2 jaar vergoed. Als je tussendoor ook nog één wilt kan dat gewoon, dan moet ik het zelf betalen, iets van 22 euro... Zou idd je NL zorgverzekeraar bellen, lijkt me dat die dat zo kunnen zeggen...
Ja dat weet ik, dat was die 60 euro. Het ziekenhuis gaf ook gelijk aan toen ik voor een afspraak belde dat het niet vergoedt werd.. En ik snap wel dat er verschil in kan zitten maar ik vind het vreemd dat het in het ene ziekenhuis 60 euro is en in een ander ziekenhuis 700 - kosten spiraal is.. Maar nogmaals; ik heb er verder ook geen verstand van
Ik heb de DBC voor spiraal plaatsen bij de gyn wel gevonden, en dat kost inderdaad dik in de 600 euro. Vrij waanzinnig, vind ik ook. Maar het klopt dus.
Sterker nog, het duurste ziekenhuis deed het voor 1100e. Van die academische ziekenhuizen en de goedkoopste was tussen de 100 en 200. Het klopte echt en ze raadden ook aan je verzekeraar te bellenzodat die kon vertellen waar je het het goedkoopst kon doen. Had dat meisje niks meer aan natuurlijk.
Nee, hoor, is helemaal niet vreemd. Ziekenhuizen mogen zelf de tarieven vaststellen en in de uitzending hadden ze wat prijzen opgevraagd. Die varieerden van 110 in het ene ziekenhuis tot 1100 in een ander ziekenhuis. De huisarts van het meisje in de uitzending durfde het niet aan en verwees haar door naar een universitair ziekenhuis in de buurt. Aangezien ze een verhoogd eigen risico had van 750, kon ze het plaatsen helemaal zelf betalen. Eigens vond ik het een beetje naïef dat je met zo'n hoog eigen risico niet even informeert naar de kosten voordat je de behandeling laat uitvoeren. Het zure aan de situatie van dat meisje was dat ze het a) in een ander ziekenhuis veeeel goedkoper had kunnen doen (110) en b) als de huisarts het had geplaatst, het gratis was geweest. Het is dus heel slim dat TS informeert naar de kosten.
Erg duur! In het buitenland waar ik woonde, werd het elk jaar gedaan. Dat moest je zelf betalen. Een onderzoek (inwendige echo) en uitstrijkje was bij elkaar 100 euro... Ook veel maar het is nog te doen...
Bedankt voor jullie reacties. Ik ging er, misschien een beetje naïef, vanuit dat het overal een beetje hetzelfde was Maar het is sowieso verstandig om altijd van te voren een prijsindicatie te vragen ja..
Ik heb hem vorig jaar gehad (toen ik 25 was) en heb nooit een rekening gezien... (bij de gynaecoloog geweest)
Klopt, als het in het kader van het bevolkingsonderzoek gebeurt of als je je eigen risico hebt opgebruikt, dan krijg je geen rekening. Maar dat is de kwestie hier niet .
Ik ben ook benieuwd, ik moet het over een half jaar ook opnieuw doen nav het bevolkingsonderzoek. Maar wordt niet echt wijs van de antwoorden. in de brief van de uitslag staat dat het wel voor eigen rekening is