Wat kost het eigenlijk?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door SanneMart, 12 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Jantien, de werkgevers hoeven inderdaad niet mee te betalen. Maar als beide meebetalen nemen zij 33% voor hun rekening.
    Ik begreep van Diddle dat beide werkgevers mee betalen.

    Daarnaast is het zo dat als 1 van de werkgevers neit mee betaalt, de andere die 1/6 mag oppakken.
    Gebeurt dat niet, krijg je een extra tegemoetkoming van de belastingdient. Het is niet helemaal het bedrag, maar komt er wel aardig dichtbij.
     
  2. Jantien

    Jantien Bekend lid

    20 feb 2006
    906
    0
    0
    Ik vind alleen heel onduidelijk welk inkomen je moet gebruiken bij het berekenen van je toeslag van de overheid.

    Soms noemen ze het verzamelinkomen, toetsingsinkomen of belastbaar inkomen.
    Als ik het belastbaarinkomen neem dan kom ik op een heel ander bedrag uit als dan wanneer ik het verzamelinkomen intoets.

    Weet iemand welk inkomen je moet gebruiken, want het zijn 2 verschillende inkomens nl.
     
  3. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Welk inkomen moet je nu invullen:

    Op je jaaropgaaf staat een brutojaarbedrag, en nog een paar andere bedragen. Deze bedragen vul je in je belastingaangifte in, waarna je de aangifte verder invult (al dan niet een eigen huis etc...).
    Uiteindelijk rolt er ook een verzamelinkomen uit.
    Dat bedrag is het bedrag wat je in moet vullen in de aanvraag tegemoetkoming kinderopvang.
    Het kan inderdaad zijn dat er verschil zit in brutojaarinkomen, toetsingsinkomen en verzamelinkomen. Maar het gaat dus om verzamelinkomen

    Groet van Kiki

    PS In het meest ongunstige geval (bazen betalen niets) en jullie verzamelinkomen is hoger dan € 96542 per jaar, dan heb je inderdaad geen recht op tegemoetkoming van het rijk.
     
  4. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Mag niet.
    Een werkgever mag max 1/3 deel aftrekken van de belasting. (staat me bij)
     
  5. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Wat mag niet...ik snap het even niet.
     
  6. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Indien beide werkgeversvan de ouders betalen hoeft per werkgever maar 1/6 worden betaald (=dus totaal 1/3). Indien een werkgever niet betaalt dan betaalt de ander 25 % (of hij mag het aanvullen tot 25% denk ik).

    In mijn geval betaalt alleen mijn werkgever: dus we krijgen 25% van mijn werkgever.
    Mijn man heeft geen werkgever, dus vanuit zijn onderneming komt er niets.
    Overheid komt ons ook niets tegemoet want ons inkomen is te hoog.

    Dus mijn vraag is eigenlijk: Kan mijn man een gedeelte van de kinderopvangkosten terugkrijgen via de belastingdienst?
     
  7. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Invullen bij de belastingaangifte lijkt me. Er is een stukje over kosten kinderopvang.
     
  8. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Diddle: een werkgever mag niet 50% vergoeden.
    Of het mag wel, maar de werkgever mag maar max 1/3 deel aftrekken van de belasting.

    Mieltje; een werkgever mag altijd aanvullen tot 1/3, dus 33%
     
  9. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    O, dan kan ik met mijn werkgever overleggen of hij wil aanvullen tot 1/3.
    Lijkt me ook een goed plan.
    Miel
     
  10. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Dat zou ik ook doen Mieltje.
    Er zijn werkgevers die het doen. Nee heb je, ja kun je krijgen, zegt mijn vader altijd. (verdorie ben toch een product van mijn opvoeding ;) )
     
  11. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Een werkgever mag wel meer dan 1/6 vergoeden, zeker als de werkgever van de partner niets of minder dan 1/6 deel doet. Sterker nog, een werkgever mag wel 100% vergoeden, alleen word het dan door de belasting gezien als salaris en moet je er gewoon inkomstenbelasting over betalen. En dan nog, waarom zou een werkgever meer gaan vergoeden dan 1/6? Als ik een bedrijf zou hebben, dan zou ik ook echt niet meer dan 1/6 afdragen.

    Groet van kiki
     
  12. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Volgens mij is het zo dat een werkgever max 1/3 deel van die kosten mag aftrekken van de belasting.

    Als werkgever kan er dus best een voordeel aan zitten dat je toch dat deel oppakt.
    Er zijn ook best wel bedrijven die dat doen. Het bedrijf van mijn oom doet het bijvoorbeeld.
     
  13. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Dat klopt, staat in de CAO van mijn werkgever.
    Als de eerste trimester voorbij zal ik het eens voorleggen aan mijn leidinggevende.

    Miel
     
  14. Molly

    Molly Fanatiek lid

    4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    Toch blijf ik het duur vinden hoor, 2 dagen dagverblijf per week kost je zelf dus nog onderhand 250/300 euro. Vind ik een flinke som geld.
     
  15. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik betaal 4,09 euro per uur. Daarnaast krijgen mijn man en ik een deel terug van ons werk (samen 1/3) en van de belasting (1\3).
     
  16. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Het is ook afhankelijk van wat jullie inkomen is.
    Als jullie een hoger inkomen hebben, betaalt de belastinbgdienst minder als dat jullie een lager inkomen hebben.
     
  17. Patries1976

    Patries1976 Nieuw lid

    14 jun 2006
    1
    0
    0
    Als je partner zelfstandig ondernemer is dan heeft hij een boekhouder, beter nog een accountant voor zijn die zijn cijfers en fiscale zaken behartigd. Lijkt mij verstandig dat je daar even gaat informeren!! Zij kunnen je vast ook helpen met het juist in vullen van de formulieren tbv de aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang. Als het namelijk om belastingzaken gaat weet iedereen het altijd beter, helaas is dit niet altijd het geval. Je moet natuurlijk wel zien te voorkomen dat je foutief geïnformeerd bent/wordt.

    Je vergist je nog wel eens in het inkomen van een ondernemer!!! Zeker een startende ondernemer heeft tal van aftrekposten, waardoor het uiteindelijke (belastbare) inkomen wat je in moet vullen veel lager uitkomt!!! Mijn man is ook ondernemer en ik werk als sinds jaar en dag bij een (Register) Accountantskantoor, kan het dus wel weten. En ook ik heb mij in eerste instantie vergist!! Ik dacht ook dat ik niets zou krijgen van de belastingdienst, nou mooi..... krijg toch wel een leuke bijdrage per maand!!

    Nog even ter info:


    "Bijdrage van werkgevers:
    De Wet kinderopvang veronderstelt ook een bijdrage van werkgevers, maar dat is geen wettelijke verplichting. Maakt de kinderopvang bij u wel deel uit van de secundaire arbeidsvoorwaarden voor uw medewerker (via de arbeidsovereenkomst, een eigen kinderopvangregeling of de CAO)? Dan levert u een vaste bijdrage aan de kosten van de kinderopvang. Daarbij dragen beide werkgevers van de ouders ieder een zesde bij van de totale kosten voor kinderopvang. De hoogte van de werkgeversbijdrage is niet afhankelijk van het inkomen, maar van de totale kosten van de kinderopvang.

    De werkgeversbijdrage wordt in fiscaal opzicht een vrije vergoeding als de bijdrage per werknemer niet hoger is dan een zesde deel van de kosten voor kinderopvang. De werkgever mag wel een hogere belastingvrije vergoeding geven van maximaal een derde van de kosten als er geen partner is, of als de andere werkgever niet of minder bijdraagt.

    Daarnaast staat het de werkgever vrij een hogere vergoeding dan de maximale een zesde (indien beide werkgevers van de ouders bijdragen) of een derde (indien er geen partner is danwel de andere werkgever niet of minder bijdraagt) aan de werknemer te verschaffen. Het extra gedeelte is echter fiscaal belast, hetgeen wil zeggen dat de werkgever over het meerdere belasting en premies moet afdragen. Als werkgever bent u verplicht voor de Belastingdienst een administratie bij te houden van de te verstrekken kinderopvangbijdragen."


    Dus wat jouw werkgever bijdraagt moet 'ie zelf weten!! Zal de werkgever zelf alleen maar meer "kosten". Het is maar wat je voor je personeel over hebt toch!!

    Succes verder er mee!
     
  18. Fleur1

    Fleur1 VIP lid

    14 apr 2006
    5.068
    0
    0
    Ik wil graag als ik zometeen ben bevallen stoppen met werken en dan als oppas moeder aan de slag gaan. Maar hoeveel zou je kunnen vragen aan de ouders?
    Ik heb echt geen enig idee hoeveel dat kan zijn.

    Wie kan mij richtlijnen geven? ;)
     
  19. Rabia

    Rabia Bekend lid

    19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Wij hebben oppassen van rond de 18 jaar en die betalen we 4 euro maar eigenlijk moet dat 3 euro zijn omdat ze tv kunnen kijken en doen en laten wat ze willen, ze komen namelijk als onze dochter pas slaapt. ALs je actief bezig bent met de kids is het dacht ik zo'n 4,50 per uur.
    De creche vraagt namelijk 5,65 (dacht ik) per uur en als je al gauw te duur bent of je zit rond die prijs gaan ze toch liever naar de creche.
     
  20. kristel

    kristel Niet meer actief

    Wat gek dat je alsnog 25% krijgt. Wettelijk gezien mogen werkgevers niet meer dan 33% per gezin vergoeden, dus 1/6e per partner. Maar goed, je zal het zelf wel beter weten.

    Maar deze discussie heeft waarschijnlijk geen zin meer, want waarschijnlijk gaat er per 1 januari 2007 een nieuwe regelgeving in, dat voorschrijft dat je niets meer van je werkgever kan krijgen en dat iedereen 1/3 van het bedrag van de overheid krijgt (alle werkgevers moeten dan een bijdrage afstaan aan de overheid). Veel mensen gaan er dus op vooruit. Bovendien gaat de overheidsbijdrage ook omhoog, maar daarvan zeg ik maar: eerst zien dan geloven.
     

Deel Deze Pagina