hallo, Ik heb een vraagje over het werk van mijn partner. Ik zal de situatie even uitleggen: Hij heeft van mei 2007 tot mei 2008 in loondienst gewerkt, daarna is hij vennoot geworden ( dus gelijk vanaf 1/5/2008 ) Hij is zelfstandig geweest tot 13/11/2012 en vanaf 14/11/2012 tot op heden werkt hij via een uitzendbureau 40 uur per week. Nu is per 1/2/2013 dat hij nog maar 32 uur per week werkt, hij is elke vrijdag vrij ( onbetaald ) omdat er geen werkaanbod meer is. Hij heeft vernomen dat dit via UWV uitbetaald kan worden? Klopt dit? En heeft hij daar recht op? Alvast bedankt voor het antwoord! Groet, Guzy
Beste Guzy, Om in aanmerking te komen voor een (gedeeltelijke) WW-uitkering, moet je aan de wekeneis voldoen. Dat houdt in dat je in de 36 weken voordat je werkloos werd, ten minste 26 weken moet hebben gewerkt. Je partner voldoet niet aan die eis als hij van 14-11-2012 tot 1-2-2013 heeft gewerkt, voordat hij gedeeltelijk werkloos wordt. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie. Toch is mij iets niet duidelijk, ik had gister een medewerker van het UWV aan de telefoon en ze vertelde mij dat omdat hij in 2008 gelijk vanuit dienstverband zelfstandig is geworden, de jaren ervoor wel meetellen? Klopt dit dan niet? Groet, Guzy
Beste Guzy, Om het recht te beoordelen zal er allereerst gekeken worden naar de weken-eis zoals Robert al schreef. Omdat je partner sowieso al niet aan de weken-eis voldoet, zal er ook niet naar zijn arbeidsverleden gekeken worden. En stel dat je partner wel voldoet aan de weken-eis, dan nog heeft je partner geen recht op een verlengde WW-uitkering. Dit komt omdat hij van de 5 jaar voorafgaand aan zijn eerste werkloosheidsdag (of de dag waarop hij urenverlies heeft) geen 4 jaar in loondienst heeft gewerkt. Actuele informatie over de herlevingstermijn vind je hier. Ik wens je nog een fijne dag. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare