wat kosten testamenten tegenwoordig?

Discussie in 'De lounge' gestart door meintje, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Wij hebben het twee jaar geleden laten doen. 250 euro moesten wij betalen. Wij moesten ook gelijk onze hypotheek aanpassen kregen korting om ons testament en samenlevingscontract vast te laten zetten.

2. MissJG

MissJG Actief lid

26 okt 2011
    199
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij waren paar maand geleden..
    €1200 lichter!! Maar alles is nu wel goed geregeld:)

3. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd en beiden voor overlijden wettelijk voogd bent van de kinderen, dan vervalt bij overlijden van één van beide partners, de bezittingen toe aan de andere partner (recht van de langst levende) m.u.v. het kindsdeel waar de kinderen door gebrek aan testament automatisch recht op hebben.
    In dat geval zal er door de overblijvende partner een toeziend voogd worden gekozen.

Kom je onverhoopt beiden te overlijden dan vervallen natuurlijk alle bezittingen toe aan de eerste in lijn (de kinderen) en zal het hof de familie benaderen of zij de voogdij voor de kinderen op zich willen nemen. Eerlijk gezegd lijkt dit mij een super onwenselijke situatie, maar dat terzijde.

4. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wat bedoel je precies met 'onwenselijke situatie'? Als de voogdij binnen de familie wordt geregeld (in eerste instantie) zou dat dan ook betekenen dat de eventuele voogd kan beschikken over het geld of een deel van het geld? Als de kinderen minderjarig zijn kunnen ze zelf het geld niet beheren natuurlijk en moet dat voor ze gedaan worden, maar zou hopen dat familie die ze op zou vangen juist zuinig zou zijn ten behoeve van de kinderen. Het is eigenlijk van hun...zeg maar, en voor hun zorg uiteraard.

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik bedoel met onwenselijke situatie is.... wanneer er geld en lange termijn zorg in het spel is, kunnen mensen toch onverwachts anders reageren. Kijk maar eens naar familie's waar ruzies losbarsen omwille van de niet zo goed beschreven nalatenschap.

Persoonlijk zou ik de voogdij van mijn kinderen niet aan het toeval willen overlaten. Want gaan ze dan naar familie van hem of van haar? Gaan ze naar de grootouders of naar broer /zus? Gaan wederzijdse families elkaar het recht betwisten?

Ik denk dat het ook een persoonlijk iets is. Mij zou het rust geven als ik weet dat ik dit goed geregeld heb voor mijn kind. Als ik weet dat er een gezin is dat in zo een situatie mijn kind liefdevol zal opvangen en het zal opvoeden zoals wij dat zelf ook zouden hebben gedaan (globaal dan).
    Wij zijn bij testament benoemd als voogd en zullen omgekeerd ook hetzelfde doen voor ons kind, als de tijd daar is.

En volgens mij heeft de voogd idd zeggenschap over de nalatenschap, omdat de voogd dus wettelijk de gemachtigde is namens de kinderen.
    Als dingen bij testament geregeld zijn, kunnen ouders ook vastleggen en overleggen dat er bijvoorbeeld een X jaarbedrag door de voogden mag worden opgenomen t.b.v. verzorging en onderhoud van de kids, maar dan is er ook duidelijkheid.

6. dreamcatcher

dreamcatcher Niet meer actief

Bij ons was er een actie omdat de familie van mijn partner al jarenlang bij die notaris zat.. Wij hadden voor €650 een samenlevingscontract en erfenis voor beiden

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja maar dan heb je toch nog een testament nodig voor bijvoorbeeld voogdij van de kinders na overlijden ouders

8. Koon

Koon Niet meer actief

Klopt inderdaad dat de voogd ook de bewindvoerder is, mits je dit niet anders hebt laten vastleggen.
    Uiteindelijk is dit ook wel het meest praktisch, dat dit één persoon is.
    Het is niet zo dat de voogd een luxe cruise kan gaan maken van jouw geld. Ja, alles kan ;) maar dat is niet de bedoeling uiteraard.

Volgens mij is het zelfs zo dat een voogd de kinderen verzorgt met eigen geld, want wat als er niets te erven valt? Daar kies je als voogd ook voor als je besluit de kinderen zelf op te vangen.
    Máár een voogd hoeft niet persé de kinderen zelf op te vangen. De primaire taak van de voogd is het zoeken van een geschikte woonomgeving voor de kinderen.

9. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Wij hebben wel een gesprek gehad en het op laten zetten, maar nog niet getekend.
    Bij ons zijn de kosten 750 euro.
    Maar dat is enkel het testament en overlijden van beide ouders waar de kinderen heen gaan e.d.
    Wijwillen nog even verder snuffelen voor we akkoord gaan.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

en niet te vergeten als je beide overlijd, gaan de kinderen in eerste instantie crisisopvang in.. Voordat de rechter bepaald heeft wie de voogd word en vooral dat willen wij onze kinderen absoluut niet aandoen. je ouders (je veiligheid) weg en dan ook nog door vreemde mensen opgevangen worden.. brrrrr mijn hart doet zeer als ik daaraan denk.

Moge duidelijk zijn wij hebben een testament met een hele duidelijke voogdij regeling.

11. 23Eline

23Eline Actief lid

21 nov 2010
    163
    0
    0
    Is dat echt zo mimi83? Ze kunnen je kinderen toch niet zomaar ergens bij vreemde gaan droppen?
    Ze zullen (indien er geen testament is) toch wel meteen bij familie aankloppen? Pfff schrik hier best van!

12. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Wij moeten hem opnieuw laten maken of aan laten passen.
    Destijds schoonzusje gevraagd die al 2,5 jaar TOTAAL geen interesse in onze dochter toont!

Laatst heeft mijn man haar er mee geconfronteerd en zegt ze "ik heb er niet goed over nagedacht".
    WTF???
    We hebben destijds gezegd niet meteen te antwoorden maar er goed over na te denken!

Nu gaat het dus dik geld kosten weer, en denk maar niet dat ze zich verantwoordelijk voelt om (ook al is het maar aan te vieden) een beetje mee te betalen..

13. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Wij hebben voor een samenlevingscontract, 2 testamenten met voogdijregeling 396 betaald

Dus erg goedkoop!!

14. Koon

Koon Niet meer actief

Dat doen ze echt niet zomaar, geloof ik niks van.
    Wel als er op dat moment een conflict onstaat tussen nabestaanden.
    Als opa en oma naar voren stappen en zeggen "laten wij ze (tijdelijk) opvangen" en de rest kan zich daarin vinden, gekke kinderrechter die daar niet in mee zou gaan.

15. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Sinds wanneer is dit dan zo ?
    Wij hebben dit eens gezien in de omgeving en daar bleven de 2 kinderen bij een tante totdat er besloten was wie er voogd werd ( dit is dezelfde tante geworden trouwens )
    maar de kinderen zijn toen niet in crisisopvang o.i.d gegaan hoor
    en als ik me niet vergis waren ze toen 4 en 7 jaar, weet ook niet of dat bijvoorbeeld met een leeftijdgrens gaat ?

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Let op: een voogdij regeling in een testament betekent niet dat het ook zo gebeurt. De rechter zal het wel meestal volgen, maar als er mensen bezwaar maken (of zeggen dat ze toch niet meer willen) gaat de rechter zelf kiezen. Dus als jij zegt dat je zus voor de kinderen moet gaan zorgen maar je schoonmoeder maakt bezwaar, gaat de rechter uitzoeken wie het beste voor je kind kan zorgen. Met als input wat jij in je voogdijregeling hebt staan en niet als vaststaande uitkomst.

17. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Dat wist ik dan weer niet. raar eigenlijk zeg, dat mensen bezwaar kunnen maken tegen onze eigen keuze

Klopt het trouwens dat ze bij géén voogdijregeling altijd eerst naar de familie van de moeder ( van mijn kant, ouders/broer/zussen ) kijken en dan pas naar de vader ?

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Dat weet ik eigenlijk niet, hoe de rechter kijkt in geval van geen voogdijregeling.

Trouwens, een voogdijregeling in een testament wordt wel bijna altijd nageleefd hoor. Ik wou alleen aangeven dat het niet 100% is, maar 95% komt aardig in de richting. Dus altijd regelen via testament!

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Pas als niemand de voogdij op zich wil of kan nemen gaan ze naar een instelling.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.848
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is dus niet zo dat er "niets" geregeld is als er geen testament is hè. Net alsof die kinderen dan ineens op straat staan ofzo. ;)

Wij leggen juist bewust niks vast, omdat wij van overtuigd zijn dat onze familie dit prima op kan lossen als dit noodlot ons zou treffen. We kunnen nu wel zeggen dat ze naa mijn ouders gaan, omdat die gezond zijn, de ruimte hebben in huis en natuurlijk een vertrouwde omgeving zijn. Maar ja... Wie weet dat er met hun gezondheid gebeurt de komende jaren? Nu zijn ze 60, maar tegen de tijd dat ze 70 zijn, zijn ze er misschien wel heel anders aan toe. Dan de oom en tante die in dezelfde stad wonen. Die zouden ook prima voor hem kunnen zorgen. Maar stel dat ze relatieproblemen krijgen en uit elkaar gaan? Om heel eerlijk te zijn, zie ik mijn zoon liever niet in de vrijgezellenwoning van z'n oom zitten...

Dan zou je dus elke keer dat er iets verandert in de familie voor een hoop geld je testament moeten aanpassen. En dan nog kunnen er allerlei onvoorziene omstandigheden zijn als we daadwerkelijk zouden overlijden.

Maar goed, wij zitten in de luxe situatie dat we in al onze familieleden vertrouwen hebben, als het gaat om de zorg voor onze zoon. (Al doen we het natuurlijk veel liever zelf!!) Als je in een situatie zit waarbij je zeker nìet wil dat je kind naa bepaalde familieleden gaan, dan is een testament natuurlijk wel heel verstandig!

Deel Deze Pagina