Ik wil vandaag voor het eerst stoofperen maken. Maar nu lees ik overal op internet dat je kaneelstokjes moet hebben, maar die heb ik niet. Ik heb de peertjes en rode wijn en dan wel kaneelpoeder. Maar kan het daar ook mee? En hoe lang zetten jullie het op? Ik heb geen gas, maar elektrisch koken en wat eten jullie er verder bij??
Ja met kaneel poeder kan het ook. En een goede schep suiker doe ik er altijd doorheen. Ik laat ze meestal zo`n 2 a 3 uur opstaan. Ik vind het heerlijk om er gewoon aardappels en vlees bij te eten, dus de peertjes als je groente. Succes en vooral eet smakelijk
Dank je wel! Het is me alleen niet helemaal duidelijk hoe of wat ik moet die peren schillen en dan in het water koken, maar moet daar dan ook de poeder bij en hoeveel moet ik dan doen? (ik ben echt zoo slecht in koken en dat terwijl ik kookles heb gehad op school). Is het met suiker lekkerder?
Ik doe zelf altijd de peren in 4 stukjes snijden zodat het klokhuis eruit is inderdaad schillen. In een pan doen met niet teveel water (ze hoeven niet helemaal onder water te staan) dan doe je ongeveer 2 schepjes suiker erbij ligt eraan hoe zoet je ze wil hebben. Daarna doe ik 2 kaneel stokjes erbij maar die heb je niet las ik dus durf niet te zeggen hoeveel poeder je moet gebruiken. Succes ermee
Wij doen altijd een grote pan gaat 5 kilo peren in en een hele fles wijn en een scheut rode port en op gevoel kaneel poeder. Dan laten we het ongeveer een uurtje of 3 zachtjes pruttelen. De ene keer doen we ze alleen schillen en heel in de pan de andere keer schillen en in 4en. Je kunt stoofpeertjes heel goed invriezen!
Ik doe er zelf nooit wijn bij. Ik schil de peren - snijd ze in partjes - suiker erbij en een flinke scheut diksap(!) blauwe of zwarte bessen en een kaneelstokje (poeder kan ook) - een paar uurtjes zachtjes laten koken - en klaar! Je proeft vanzelf of er genoeg suiker in zit. Kan bijna niet misgaan! Succes en eet smakelijk alvast!
En wat de wijn betreft; als je dat wilt gebruiken kan je gewoon een flinke scheut mee laten koken, vanaf het begin. Dus alles in de pan doen en zachtjes laten koken. Heerlijk, wij zijn er allemaal dol op!
Ik doe helft druivensap helft water in de pan. Peren schillen en in 4 stukken. Dan kaneelstokjes en kruidnagel erbij en paar uur zachtjes laten pruttelen. Alles dus vanaf het begin in de pan.
Hihihi oke dus ik doe het water, de peertjes, het kaneelpoeder,de suiker en de wijn allemaal tegelijk in de pan en dan laten pruttelen? Ik ben erg bang dat het fout gaat haha ben niet zo een held met koken. Maar bedankt meiden ik ga het proberen, heb bijna alle peertjes geschilt nu.
pruttelen is eigenlijk te hard hoor, het beste is net niet koken. Moest wel een beetje lachen, stoofpeertjes in de lente! Ik vind dat zo'n wintervoedsel...
Hahaha ja ik zag ze liggen en wilde het al heel lang een keer maken en nu dus maar gedaan Ze staan nu op dus ben benieuwd...als het niks is, stuur ik vriendlief wel naar de snackbar
Het ligt eraan hoe je stoofpeertjes eet vindt ik wij eten ze altijd koud en gewoon bij je eten dus niet als ''groente'' Wij hebben ze altijd in de vriezer liggen en bijna elke week komt er wel een zakje peren uit mijn man is er nog steeds verslaafd aan.
Wij vinden ze ook zo heerlijk. Kilo's gaan erdoor in de winter, echt waar! Maarre....hoe zijn ze geworden????
Ze staan nog steeds op!! Ik denk dat ik ze best lang op moet zetten, want elektrisch is toch anders. Ze zijn nog steeds niet echt zacht, maar goed is een les voor de volgende keer! Ik laat ze nog wel even op staan. Ik ben zelf ook erg benieuwd hihihi
Ooooh wat doe ik het dan anders... Ik schil de peren (2 kilo) , klokhuis verwijderen en in 4 of meer stukjes. Ik doe er heeel veeel suiker overheen, wel een halve kilo! Dan heeel veeel kaneel erover. Deksel op de pan en schudden maar. Water erbij tot de peren onder staan. Laten koken en vervolgens een hele avond laten pruttelen. Lekker een nacht laten staan. Volgende dag het water afgieten in een andere pan. Maizena maken, peervocht laten koken, maizena erbij, roeren en als het de gewenste dikte heeft over de peertjes gooien. Dit laat je even staan en dan worden de peertjes vanzelf warm. heerlijk stuk "draadjesvlees" (sucadelappen, hebben ook geprutteld en een nacht gestaan) en aardappelen. Yogurt na want dat is heerlijk met het peertjesvocht maar ook met een peertje natuurlijk! Oja, hier eten we het liefst Gieser Wildeman
@fairy dat klinkt ook wel lekker... Ze waren goed gelukt, alleen hadden ze wel iets langer gemogen. Maar goed dat is dus weer goed te onthouden voor de volgende keer, maar anders hadden we pas om 7 uur kunnen eten, vond ik ook weer zo laat
Stoofpeertjes worden steeds lekkerder naarmate ze langer staan, omdat ze kruiden er blijven intrekken. Dus de volgende keer gewoon lekker een dag eerder maken! Ik maak ze altijd op basis van gluhwein, met kaneelstokjes en suiker. De gluhwein geeft een heel lekker kruidige basis, wat mij betreft het beste recept ever!!!
ipv wijn doe ik er roosvicee door en natuurlijk suiker. Ben er ook verzot op. Hier ook altijd de gieser wildeman.