Wat krijgt een huisarts per patiënt?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 23 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yvuna

Yvuna Actief lid

12 jul 2019
    265
    300
    63
    Vrouw
    Echt? Dit rekent onze klusjesman :$

Huismuisie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. Yvuna

Yvuna Actief lid

12 jul 2019
    265
    300
    63
    Vrouw
    Oké ja, dit is ook wel logisch natuurlijk. Andere verantwoordelijkheid (en daardoor ook andere randzaken ed). Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd wat een ha met eigen praktijk verdient? Of is dat volledig afhankelijk van het aantal patiënten, hoe hoog je overige kosten zijn, wat je jezelf uitkeert, enz?

3. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.203
    534
    113
    Bruto ook nog eens dus zeker laag. Mijn man is zelfstandig en zijn uurtarief is een stuk hoger.

GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Als ik het goed begrijpt werkt jouw man nu ook als waarnemend huisarts bij een andere praktijk. Als ik kijk naar mijn eigen branche ligt hierdoor het brutoloon of te wel zijn vergoeding waarschijnlijk een heel stuk hoger.
    Neemt niet weg dat ik zijn salaris passend bij beroep en studie vind.

5. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.456
    1.038
    113
    Vrouw
    Ja huisartsen idd 55 euro ongeveer. Bizar weinig vind ik na studie van 9 jaar en de grote verantwoordelijkheid.

Ts waarom wil je dit weten?

6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

ik wilde net zeggen, onze loodgieters zijn duurder en hebben een stuk minder hard moeten leren en een stuk minder verantwoordelijkheid.

Syane en Huismuisie vinden dit leuk.
  7. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.246
    2.364
    113
    Vrouw
    #27 MnnW, 23 jan 2022
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    Ik ben waarnemend huisarts en werk niet voor 50-55 euro per uur hoor! Het is wel een vrije markt en we zitten niet op advocatentarief (eerder vergelijkbaar wat je een fietsenmaker als uurloon betaalt), maar: we hoeven geen btw af te dragen (wat voor veel andere ZZPers wel geldt) en ik heb natuurlijk niet de kosten van een praktijk (wel van oa verplicht pensioen (25%van de winst!), arbeidsongeschiktheidsverzekering en andere beroepsverzekeringen, nascholing, lidmaatschappen van beroepsverenigingen en klachtenregeling).

Overdag doordeweeks rond de 65-70/uur, in de weekenden/nachten meer, in extreme gevallen het dubbele (bv feestdagen), maar ik werk gemiddeld 32-34 uur per week en zou mezelf netto zo'n 4250 euro per maand kunnen uitbetalen (doe ik niet, ik spaar een deel op voor als ik ooit een praktijk wil overnemen).

Het lastige is dat het waarneemtarief een vrije markt is (en regionaal wel verschilt), terwijl wat de huisartsen met een praktijk krijgen wordt bepaald door de zorgverzekeraar (inkomsten per ingeschreven patient). Elk jaar een contract, tekenen bij het kruisje (ongeveer). Hierdoor zijn er grote verschillen in inkomsten. Ook als je bv een assistente langdurig ziek thuis hebt zitten, heb je zelf minder inkomsten (want je moet de zieke assistente doorbetalen én de vervanger, al zijn hier wel verzekeringen voor)...

Huisartsen in dienstverband krijgen gewoon salaris via de CAO huisartsenzorg, die kun je googlen..

Lovely83 vindt dit leuk.
  8. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.683
    516
    113
    Dank jewel
    Ik neem dat meeste huisartsen in een maatschap met 2 andere huisartsen zitten en Poh en assistente… tenminste ans ik hier in mijn. Stad kijk

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.311
    23.459
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De meeste inmiddels misschien wel, maar hier in grote dorp waar ik werk, nog veel van de oude garde. Met een solopraktijk, 2 assistentes en een paar POH-S en een paar POH-GGZ. Wij hebben bijna 2700 patienten. O, en een huisarts in opleiding.

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Deze inkomsten tellen wij niet mee omdat wij dit niet als vaste inkomsten zien aangezien deze praktijk uiteindelijk word overgenomen.

Mijn man heeft op papier een eigen praktijk, maar zit wel in een gebouw met twee andere huisartsen ze delen deze kosten net als dat ze de kosten vd assistenten, POH-ers. e.d. delen.
    Moet je dit allemaal zelf bekostigen zal je minder overhouden.
    Ook staat zijn praktijk in een achterstandsgebied waardoor hij veel huisbezoeken aflegt en veel chronisch zieken heeft, dit levert ook weer meer op.
    De meeste huisartsen die wij kennen doen het op de bovenstaande manier.

11. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Verschilt per leeftijdsgroep (ouderen betalen meer omdat zij vaker iets mankeren).
    Er komen ook veel kosten bij kijken, zoals het HIS (huisarts informatiesysteem) kost geld, het pand, het personeel, noodmedicatie die ongebruikt over datum kan raken, net als heel veel andere medische hulpmiddelen (zoals handschoenen, spuiten, naalden, enz). Waarnemers inhuren bij vakantie/ziekte, enz.

12. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Helemaal mee eens. BIj ons met 6 huisartsen en 2 aois nog wel op te vangen, maar de druk is enorm hoog. Denk dat veel mensen ook niet weten dat er soms ook diensten op de HAP gedraaid (of verkocht) moeten worden.

13. iMum

iMum Bekend lid

24 okt 2019
    647
    567
    93
    Vrouw
    Vraag ik mij ook af @bunchy
    Zijn zulke specifieke vragen.

olleke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina